۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۶۵۵۷۲۱
در گفت‌وگو با علمای خوزستان مطرح شد؛

انقلابی گری و ولایتمداری ویژگی مرحوم حجت الاسلام کوتی

انقلابی گری و ولایتمداری ویژگی مرحوم حجت الاسلام کوتی
انقلابی گری و ولایتمداری و ارادات به امامین انقلاب از خصایص مرحوم حجت الاسلام کوتی بود که علمای بزرگ استان بر آن تأکید داشتند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین کاظم کوتی از خطبای پیشکسوت خوزستانی پس از عمری خدمت صادقانه حسینی ۳۱ خردادماه سال گذشته دعوت حق را لبیک گفت، از خطبا و منبری‌های قدیمی خوزستانی بود که عمری را در میان مردم ولایتمدار استان خوزستان و در مجالس و حسینیه‌ها و خانه هایشان در تبلیغ مسائل دینی و بیان تاریخ اهل بیت و مصائب ابا عبدالله الحسین (ع) سپری کرد، در همین رابطه با تنی چند از علمای استان در رابطه با شخصیت مرحوم به گفتگو پرداختیم.

آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، زعیم حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه مرحوم حجت الاسلام کوتی از منبری‌ها و خطبای قدیمی استان بود، اظهار داشت: مرحوم کوتی از خادمان منبر و محراب و ائمه جماعات در منطقه لشکرآباد، مرجع حل اختلاف‌ها و پاسخگویی به مسائل اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی و پناهگاه جوانان انقلابی در آغاز انقلاب اسلامی بود.

مرحوم کوتی، وکیل و معتمدمان در لشکرآباد بود

زعیم حوزه علمیه خوزستان با بیان اینکه مرحوم کوتی، وکیل و معتمدمان در لشکرآباد بود، گفت: اعتماد بسیاری به وی داشتیم و به بهترین شکل ممکن نشان داد، یک روحانی فعال در رسیدگی به مشکلات مردم بود، امروز فرزندشان حجت الاسلام هادی کوتی جانشین به حق شان است.
                             گزارش/انقلابی گری و ولایتمداری مرحوم حجت الاسلام کوتی

همچنین حجت الاسلام هادی کوتی، فرزند ارشد حجت الاسلام کوتی با بیان اینکه ابوی به سال ۱۳۲۴ شمسی در منطقه لشکرآباد چشم به جهان گشود، اظهار داشت: پدرشان حجت الاسلام حسن کوتی، از اهل علم و همراه همیشگی عالمان بود؛ از این رو فرزندشان (حجت الاسلام کاظم کوتی) را براساس آموزه‌های دینی تربیت و به مکتب خانه برای فراگیری قرآن فرستاد.

فرزند ارشد حجت الاسلام کوتی با بیان اینکه پدرمان در ۱۵ سالگی، تعزیه خوانی را فراگرفت و در مجالس عزاداری شرکت کرد، اضافه کرد: پدر بزرگ مان پس از سکنی گزیدن در لشکرآباد (۱۳۲۰) مجالس روضه خوانی را درآنجا راه انداخت و اهتمام بسیاری به منابر حسینی داشت؛ در این مدت ابوی مان همراه پدرشان بود و خطابه خوانی، روضه خوانی و عزاداری را از سایر علما و پدرشان وحجت الاسلام محمدحسین وائلی زاده فراگرفت.

حجت الاسلام کوتی با اشاره به اینکه پدرمان تحصیل در حوزه آیت الله انصاری و دارالعلم آیت الله بهبهانی را برای ورود به سلک روحانیت انتخاب کرد، افزود: پدرمان از شاگردان آیت الله محمدطا‌ها کرمی بود که دروس اخلاق را از وی فراگرفت و از آیت الله محمد کرمی نیز (خطبه خوانی و پاسخگویی به مسائل شرعی) را آموخت.

ارتباط حجت الاسلام کوتی با جوانان منطقه لشکرآباد زبانزد است

وی ادامه داد: پدرمان همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی از همراهان آیت الله موسوی جزایری شد، به روستا‌ها و دهستان‌ها برای تبلیغ آموزه‌های انقلاب اسلامی فرستاده می‌شد، فایل‌های خطبه خوانی شان در رادیو و تلویزیون موجود است.

حجت الاسلام کوتی با بیان اینکه پدرمان در دوران جنگ تحمیلی به تشویق مردم برای حضور در جبهه و کمک به رزمندگان و روشنگری درباره هجمه‌های رژیم بعثی می‌پرداخت، تصریح کرد: در سال ۱۳۶۴ به امامت مسجد جامع لشکرآباد انتخاب شد، به همه حسینیه‌های منطقه سر زده و بسیاری از جوانان را به سوی خود جذب کرد.
                                گزارش/انقلابی گری و ولایتمداری مرحوم حجت الاسلام کوتی

وی بیان داشت: از پدرمان درخواست‌های بسیاری برای حضور در کشور‌های عربی صورت گرفت، اما وی تنها سخنرانی در اهواز و خوزستان را باور داشت و علی رغم درخواست‌های بسیار، فقط و فقط در خوزستان به روضه خوانی کرد.

وی با بیان اینکه پدرمان بر ارتقای فرهنگی جامعه تأکید بسیاری داشت، خاطرنشان کرد: آموزش به جوانان برای پایداری در مسیر ولایت فقیه و اهل بیت، روشنگری، اطاعت از، ولی فقیه دیگر خصلت‌های پدرمان بود و همواره بر ضرورت پیروی از ولایت فقیه تأکید می‌نمود.

اعتقاد بی قید و شرط مرحوم کوتی به انقلاب اسلامی و امامین انقلاب مثال زدنی است

همچنین آیت الله حیدری، نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حجت الاسلام کوتی در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد، عنوان داشت: التزام و تدین به احکام شرعی، تواضع، حسن خلق، ایثار و فداکاری و خدمت به منابر حسینی از ویژگی‌های مرحوم کوتی بود که از پدران شان به فرزندان منتقل کرد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اعتقاد بی قید و شرط مرحوم کوتی به انقلاب اسلامی و امامین انقلاب گفت: مرحوم کوتی، جانفشانی‌های بسیاری در راه تحقق انقلاب اسلامی انجام داد، جلسات و فراخوان‌های بسیاری برای حمایت از انقلاب اسلامی ترتیب داد، موضع شان نسبت به دین، اهل بیت، ولایت فقیه، حوزه علمیه، انقلاب اسلامی، نوکری اهل بیت (ع) و علما برای همگان آشکار بود.
                                 گزارش/انقلابی گری و ولایتمداری مرحوم حجت الاسلام کوتی
آیت الله حیدری با بیان اینکه خدمت به مردم از جمله خصایص حجت الاسلام کوتی بود، تصریح کرد: دیدار با اهالی منطقه و برگزاری روضه‌های حسینی در بسیاری از منازل را پیگیر بود، یک روحانی ساده زیست به تمام معنا بود که دل‌ها را به سوی خود جذب می‌کرد و فرزندان شان راه شان را پی گرفته اند.

وی با بیان اینکه حجت الاسلام کوتی احترام بسیاری برای شهدا و خانواده‌های شهدا قائل بود، خاطرنشان کرد: وی همیشه در مراسم‌ها و مناسبت‌های مرتبط با شهدا حضور داشت، راه دفاع از انقلاب اسلامی و اهل بیت (ع) را در پیش گرفت هر چند که آگاه بود آزار‌های بسیاری خواهد دید.

خدمت به انقلاب و فرهنگ تشیع در خاندان کوتی ریشه داونیده است

از سوی دیگر حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شیخ کوتی از شاگردان آیت الله بهبهانی بود، اظهار داشت: سال‌ها است که شیخ کوتی را می‌شناسم و تلاش هایشان را برای اعتلای فرهنگ انقلاب اسلامی و عشق به سید الشهدا از نزدیک دیدم؛ البته خدمت به انقلاب و فرهنگ تشیع منحصر به آن مرحوم نبوده بلکه در میان خاندان کوتی ریشه دوانیده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی با اشاره به اینکه شیخ کوتی از ثمرات آیت الله بهبهانی بود، گفت: خطبه‌های وی در دفاع از انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی مایه دلگرمی و شور و نشاط مجاهدان بود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مجاهدت‌های شیخ کوتی در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در دوران رهبری امام خامنه‌ای نیز بخوبی از ولایت فقیه و معظم له دفاع کرد./۹۴۵۶/ت300/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات