۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۶۵۵۹۶۳

چهارمین جشنواره سیره امام رضا؛ آموزه‌ها و کارکردها آغاز شد

چهارمین جشنواره سیره امام رضا؛ آموزه‌ها و کارکردها آغاز شد
رئیس نمایندگی قم بنیاد پژوهش‌های رضوی از آغاز چهارمین جشنواره سیره امام رضا؛ آموزه‌ها و کارکردها خبر داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی راد در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت آغاز به کار چهارمین جشنواره علمی فرهنگی "سیره امام رضا(ع) آموزه ها و کارکردها" که ظهر امروز در سالن جلسات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به آغاز به کار چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا(ع) اظهار داشت: شخصیت امام رضا(ع) از جمله نکات ممتاز در تاریخ اسلام و مذهب شیعه است.

وی افزود: اگر تاریخ مذهب شیعه و اندیشه تفکر شیعی را به دوره و عصرهای متعدد تقسیم کنیم یکی از این دوره های ممتاز عصر امام رضا(ع) است، حضرت رضا(ع) محور و فرزندان این امام همام در ادامه این عصر نقش آفرین هستند.

رئیس نمایندگی بنیاد پژوهش های رضوی در قم بیان کرد: در عصر رضوی اتفاقی افتاد که از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شرایط برای دیگر ائمه(ع) فراهم نبود، علی بن موسی الرضا(ع) به صراحت به امامت و شایستگی خویش و ولایت بر جامعه تصریح کردند و بر این موضوع پای فشردند و با مخالفان گفت و گو کرده و جایگاه تشیع را نسبت به دیگر ادیان اثبات کردند.

جایگاه علمی امام رضا، نزد اهل سنت بسیار مورد توجه است

حجت الاسلام راد با بیان اینکه جایگاه علمی امام رضا(ع) نزد اهل سنت بسیار مورد توجه است، ادامه داد: علمای سنت تاکید دارند که امام رضا(ع) اعلم افضل عالمان عصر خویش است و در آن زمان نزد حضرت رضا(ع) پرسش های خود را مطرح کرده و همچنین به گفت و گو و مباحثه می پردازند.

وی گفت: امام رضا(ع) از بیست سالگی در مدینه بر کرسی فقاهت نشست و اهل سنت نیز بر این موضوع اذعان دارند، با توجه به جایگاه ممتاز علمی علی بن الرضا(ع) با لقب عالم آل محمد شناخته می شود و این موضوع بسیار مهم است.

رئیس نمایندگی بنیاد پژوهش های رضوی در قم تصریح کرد: دعای معصومین همواره محقق است و امام رضا(ع) فرمودند خداوند رحمت کند بنده ای که امر ما را احیا کند، معارف ما را فرا گرفته و سپس ترویج دهد.

راهبرد فرهنگی از جمله برنامه های معصومین برای تروبج معارف دینی بوده است

حجت الاسلام  راد یکی از راهبردهای معصومین برای ترویج معارف دینی را راهبرد فرهنگی دانست و افزود: امام رضا(ع) نسبت به این موضوع تاکید کردند، یکی از موانع جدی بنی عباس علم حضرت رضا(ع) است چون این امام همام بر قله علم و معرفت نشسته است.

وی گفت: در تتمه همه مناظرات امام رضا(ع) با اصحاب فکر و اندیشه دیگر، همگان نسبت به دانش و فضل علی بن موسی الرضا اعتراف کرده و تاکید کردند خداوند ما را از برکات شما معصومین (ع) محروم نکند.

حضور امام رضا در ایران حلقه وصل شیعیان و تقریب مذاهب اسلامی شد

رئیس نمایندگی بنیاد پژوهش های رضوی در قم تصریح کرد: حضور حضرت رضا(ع) در ایران اسلامی مورد توجه است، تاریخ ایران اسلامی را باید به دو مقطع ایران پیش از حضور امام رضا(ع) و پس از حضور این امام همام تقسیم می شود چون این حضور سبب حلقه وصل شیعیان و نقطه تقریب مذاهب اسلامی و سبب پیدایش محوری جدید در دشت طوس شد و عالمان اهل سنت نیز با توجه به حضور امام رضا(ع) در خراسان توانستند از طریق امام(ع) بیشتر ودقیق تر با مکتب اهل بیت(ع) آشنا شوند.

شیعیان مدیون علی بن موسی الرضا هستند

حجت الاسلام راد با تاکید بر اینکه شیعیان و مسلمانان و ایرانیان مدیون علی بن موسی الرضا(ع) هستند و خواهند بود، گفت: باید نسبت به این شخصیت برتر جهان اسلام اهتمام ویژه ای داشته باشیم، بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی به عنوان یک رسالت اصلی خود تبیین ابعادمختلف سیره امام رضا(ع) را وظیفه اصلی خود می داند و جشنواره علمی و فرهنگی امام رضا(ع) آموزه ها و کارکردها از جمله این انجام وظیفه است.

وی با اشاره به اهداف چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا(ع) آموزه ها و کارکردها گفت: واکاوی عرصه های مغفول در تاریخ، سیره و فرهنگ امام رضا(ع) ، تقویت گفتمان سیره پژوهی اجتهادی و روش مند میان حوزویان و دانشگاهیان، ایجاد بستر لازم برای توسعه مطالعات در زمینه حدیث و سیره امام رضا(ع) و رصد پایش و معرفی ایده های نو در سیره پژوهی امام رضا(ع) از جمله این اهداف است.

رئیس نمایندگی بنیاد پژوهش های رضوی در قم تصریح کرد: این جشنواره دارای 5 قسمت است که بنیاد پژوهش های اسلامی اقدام به نامه نگاری با مراجع معظم کرد و اندیشه های آنها در زمینه سیره امام رضا(ع) را جویا شد و این پیام ها می تواند برای مراکز پژوهشی ایده های جدیدی را ایجاد کند.

حجت الاسلام راد ادامه داد: این جشنواره با برنامه ریزی انجام شده در سه قالب دستاوردهای خود را عرضه می کند و همچنین عرضه دوم به صورت رادیویی است و رادیو معارف با ما همکاری دارد و بخش سوم به صورت نرم افزار است و دی وی دی هایی در این زمینه منتشر می شود.

وی گفت: مباحث هنری و فرهنگی را به این جشنواره اضافه کرده ایم و دیگر ویژگی این جشنواره بهره مندی از نظرات صاحب نظران است چون شخصیت امام رضا(ع) یکی از نقاط تقریب مذاهب می دانیم و این امام همام از جمله معصومین است که اهل سنت نسبت به ایشان عنایت ویژه ای دارند و نقطه وصل مذاهب اسلامی است.

رئیس نمایندگی بنیاد پژوهش های رضوی در قم با بیان اینکه امام رضا(ع) در آئین و فرهنگ ایرانیان دارای جایگاه ویژه ای است، خاطرنشان کرد: امید است با مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه و اهالی رسانه و هنر این جشنواره به آرمان و هدف خویش که احیای امر اهل بیت(ع) و تبیین شخصیت ممتاز عالم آل محمد است دست پیدا کرده و به مهم ترین و موثرترین رویداد علمی و فرهنگی جهان تشیع دست پیدا کند./1350/د102/ق

ارسال نظرات