۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۵۵۹۶۵
به مناسبت میلاد حضرت معصومه بررسی شد؛

دختر طراز انقلاب و تصویرسازی رسانه‌ها از چهره زنان جامعه

دختر طراز انقلاب و تصویرسازی رسانه‌ها از چهره زنان جامعه
رهبر انقلاب در پاسخ به نامه دختر نوجوان نوشتند: درس خواندن، تهذیب اخلاق و هوشیاری سیاسی همراه با تلاش‌های انقلابی، وظایفی هستند که این نسل باید آنها را هرگز فراموش نکنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، رسانه‌ها تصویرسازی می‌کنند تا گره ذهنی مخاطبان را نسبت به یک پدیده یا موضوع شکل بدهند، عرصه فضای مجازی، تلاشی برای نبرد نرم، رفتارسازی و تغییر نگرش است.

یکی از مهمترین اقداماتی که برای تغییر نگرش می‌توان صورت داد، برندسازی از اشخاص زرد است که الگوهای اخلاقی، سیاسی، معرفتی و اجتماعی مناسبی نسبت به جامعه خودشان ندارند و به جای اصلاح رویه و تعامل، به دنبال تقابل می‌روند و به ترویج رفتن به جای ماندن می‌پردازند.

مهمترین مولفه‌ها در ذهنیت‌سازی برای مخاطب در تعریف و نمایش مفهومی دختران جامعه ما دستاویز بازی‌های رسانه‌ای قرار گرفته است و تقابل میان پدر و دختر و فاصله تفاهم میان نسل‌های مختلف جامعه را به دست گرفته و از همین جا خط تخریب را شدت داده است.

میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان بهانه‌ای برای پرداختن به مولفه‌های دختر طراز در انقلاب اسلامی است اما قبل از این‌که بخواهیم دختر طراز و شاخص انقلاب اسلامی را معرفی کنیم اما تاکنون درباره این‌که چه تصویری از دختران ایرانی برای دنیا و خودمان به تصویر کشیده‌اند، مسأله‌ای نداریم؟

تصویرسازی دروغین از نقش زنان در انقلاب اسلامی

در فضایی که می‌تواند رفتار پیامبر اسلام به عنوان الگوی حقیقی جامعه ما به تصویر کشیده شود، دست بر روی ویرانی‌ها گذاشته می‌شود. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند: ‌ما من بیت فیه البنات إلا نزلت کل یوم علیه اثنتا عشرة برکة و رحمة من السماء. و لا تنقطع زیارة الملائکة من ذلک البیت یکتبون لأبیهم ـ کل یوم و لیلة ـ عبادة سنة؛ خانه ای که در آن دخترانی وجود داشته باشند، هر روز دوازده برکت از آسمان بر آن خانه نازل می شود و رفت و آمد ملائکه از آن خانه قطع نمی شود و برای پدر در هر شب و روز، عبادت یک سال را می نویسند. 1

رهبر انقلاب درباره نقش و جایگاه زنان بعد از پیروزی انقلاب فرمودند:‌ بعد از پیروزی انقلاب، درباره‏ مسأله‏ زن و تلاش برای دفاع از حقوق زنان، فعّالیت‌های زیادی شده است. در حقیقت باید گفت که بعد از انقلاب، از زن ایرانی تجلیل شده است. پیش‏قراول این تجلیل هم امام بزرگوار بود که با همه‏ وجود برای زن ایرانیِ مسلمان ارزش و احترام قائل بود. همین بینش بود که موجب شد زنان کشور در انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کردند. 2

رهبر انقلاب در پاسخ به نامه دختر نوجوان درباره ورود به عرصه تکلیف الهی نوشتند: درس خواندن و تهذیب اخلاق و هوشیاری سیاسی همراه با تلاش‌های انقلابی، وظایفی هستند که دختران و پسران این نسل باید آنها را هرگز فراموش نکنند. من سالگرد مکلف شدن شما را تبریک می‌گویم و برای شما دعا می‌کنم. 3

/ت300/ف

پاورقی:

ارسال نظرات