۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۶۵۵۹۹۳
مجلس علمای اندونزی:

قوانین حلال در لایحه ایجاد شغل متناسب با تعالیم اسلامی نیست

قوانین حلال در لایحه ایجاد شغل متناسب با تعالیم اسلامی نیست
مجلس علمای اندونزی اظهار داشت که قوانین صدور گواهینامه حلال در لایحه ایجاد شغل می تواند موجب سردرگمی در بین مسلمانان و عدم اطمینان قانونی شود.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، لقمان الحکیم، مسؤول مجلس علما در بخش توانمندسازی اقتصادی امت گفت که قوانین صدور گواهینامه حلال در لایحه ایجاد شغل مطابق با آموزه های اسلامی نیست.

به نوشته رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، وی لایحه ایجاد شغل را زیر سوال برده است که محصولات مشاغل میکرو، کوچک و متوسط را ملزم به داشتن گواهی حلال براساس استانداردهای حلال آژانس اجرا کننده تضمین محصولات حلال می كند. این لایحه به این آژانس اجازه می دهد تا آین آژانس با سازمانهای رسمی اسلامی همکاری کند.

این آیین نامه با آنچه در قانون شماره 33 سال 2014 در مورد ضمانت محصولات حلال تنظیم شده متفاوت است. در قانون تنظیم شده آمده است که آین آژانس فقط می تواند با مجلس علمای اندونزی همکاری کند.

لقمان الحکیم در جلسه استماع نظریات مجلس قانونگذاری از طریق نرم افزار زوم روز پنجشنبه، 11 ژوئن گفت، "این تدوین مطابق با آموزه های اسلامی نیست، زیرا دولت با تبدیل حلال به بخشی از مجوز، وارد حوزه محتوایی آموزه های اسلامی یا فتوای حلال می شود."

وی گفت که حلال آموزه اسلامی است که هر مسلمان از آن باید پیروی کند. بنابراین گواهینامه حلال توسط کسانی که دارای اختیارات دینی اسلام هستند، باید انجام شود.

وی لایحه ایجاد شغل را برای رفع شرایط صدور گواهینامه حلال جهت اهداف سرمایه گذاری در نظر گرفته است. او این احتمال را می دهد که مسلمانان با استانداردهای مختلف از بسیاری از موسسات مجاز به انجام گواهینامه حلال، سردرگم شوند.

وی گفت، "باعث سردرگمی مسلمانان می شود و عدم قطعیت قانونی ایجاد می کند. این موضوع به این دلیل است که امکان ایجاد انواع فتواهای حلال بر روی یک محصول از بیش از یک موسسه فتوایی وجود خواهد داشت."

مجلس علمای اندونزی پیشنهاد می کند که دولت فقط به عنوان ثبت کننده مدیریت محصولات حلال از طریق آن آژانس عمل کند. در حالی که مجلس علمای اندونزی نقش ارائه فتوای حلال برای هر محصول را به عهده می گیرد. گواهینامه حلال توسط مجلس علمای اندونزی بیش از 30 سال انجام شده است و اعتماد جامعه تجاری، هم در داخل و هم در خارج از کشور را به دست آورده است.

ارسال نظرات