۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۵۶۰۹۷
آیت الله یزدی:

طلاب از فرصت تعطیلات استفاده کنند

طلاب از فرصت تعطیلات  استفاده کنند
رییس شورای عالی جامعه مدرسین با تاکید بر مغتنم شمردن فرصت ها، گفت: طلاب از فرصت تعطیلات، برای تقویت بنیه علمی، اخلاقی و سیاسی خود استفاده کنند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در آخرین جلسه درس خارج فقه مورخ 99/04/04 خود که در فضای مجازی برگزار شد با تاکید بر مغتنم شمردن فرصت ها، گفت: این روزها مردم مخصوصا جوانان بیشتر وقت خود را در دنیای مجازی و تلفن همراه می‌گذرانند. حتی طلاب هم معمولا در فضای مجازی دنبال درس و بحث و خبر و نقد و ... هستند که شاید بیشتر این بحث ها نه به درد دنیا بخورد و نه به درد آخرت.

وی با اشاره به تعطیلات حوزه در ایام تابستان خطاب به طلاب و روحانیون تاکید کرد: طلاب از فرصت تعطیلات، برای تقویت بنیه علمی، اخلاقی و سیاسی خود استفاده کنند. پیشنهاد می‌کنم که طلاب و روحانیون محترم در ایام تعطیلات حوزه، پروژه ای را برای خودشان انتخاب بکنند و در موضوعی، تحقیق و مطالعه شخصی داشته باشند و یا اگر می‌توانند به اهل علم و متخصص در رشته های مختلف از قبیل تاریخ اسلام، عقاید، اخلاق، اجتماعیات و سایر مسائلی که به درد دنیا و آخرت می خورد مراجعه بکنند. یعنی با افراد متخصص گفت و گو کنند و نتیجه قابل عرضه ای برای خودشان به دست بیاورند. حتی گاهی ممکن است در اثر همین تحقیقات شخصی، مطالب هم بدست بیاید که از طریق نشریات و مجلات قابل انتشار باشد.

رییس شورای عالی جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه انسان در کنار تحصیل و درس و معنویات، به تفریح و استراحت هم نیاز دارد، ابراز کرد: قطعا سرگرمی های مشروع و تفریح و تفرج هم لازم است و انسان باید در حد معمول و متعارف از آن برخوردار باشد. این تفریحات مخصوصا در روحیه خانواده، همسر و فرزندان قطعا اثر مثبت خواهد گذاشت.

آیت الله یزدی با تاکید بر مراقبت بر فرصت ها گفت: خداوند متعال در آیه شریفه «ذکرهم بایام الله» می فرمایند یادآوری کن که روزها و فرصتهایی پیش می آید که همیشه برقرار نیست. به عبارت دیگر این فرصت همیشگی نیست. حالا یا سن آدم دیگر اجازه نمی دهد یا شرایط اجتماعی و شرایط اقتصادی تغییر می‌کند. پس تا وقتی که شرایط آدم اجازه می دهد و می تواند کاری را انجام بدهد باید از فرصت استفاده کند. منتها بحث بر سر انتخاب کار و تحقیق و وظیفه است و اگر خود انسان نمی تواند تصمیم بگیرد، باید با دوستان عاقل و آگاهش مشورت بکند و مشورت کردن در حقیقت مشارکت در تفکر و عقل و خرد و تنظیم امور است. برهمین اساس خداوند متعال به پیامبر فرمودندکه: «وشاورهم فی الامر». البته در ادامه می‌گویند که: «اذا عزمت فتوکل علی الله» یعنی تصمیم نهایی باید با خودت باشد اما به هر حال از مشاوره و از نظرات دیگران هم استفاده کند.

وی با تاکید بر لزوم آگاهی از اوضاع و احوال ایران و جهان و مسائل سیاسی و اجتماعی ابراز کرد: «من معتقد هستم که طلاب جوان علاوه بر درس و بحث شان، مقداری هم از اوضاع و احوال روز کشور و جهان مطلع باشند، از تفکر مقام معظم رهبری و بینش و مدیریت ایشان اطلاعاتی به دست بیاورند، درباره مسائل مختلف، نظر داشته باشند و با دوستانشان گفت و گو کنند. این طور نباشد که فقط شنونده باشند. انسان باید بگوید و بشنود و ضمن گفت و گو و بحث و مشورت با فضلای متدین و خوب و اساتید برجسته، رشد علمی و انسانی پیدا کند. »

آیت الله یزدی همچنین ضمن سفارش به مراقبت از نسل های جوان در ایام فراغت، اظهار داشت: انسان باید در این ایام تعطیلی مخصوصا در تربیت بچه ها و نسل های جوان خیلی مراقب باشد. چرا که اگر مراقب فرزندان خود نباشیم، گاهی شرایطی پیش می آید که دیگر کار از کار می‌گذرد. مخصوصا در این زمانه که اکثر بچه ها با دنیای مجازی و اینترنت و وسائل ارتباطی آشنا هستند و از آنها استفاده ‌می‌کنند. البته این وسائل ارتباطی، فواید زیادی هم دارند اما به هرحال اگر مراقبت نکنیم، نکات منفی آن، لطمات جبران ناپذیری بر روح و روان فرزندان ما برجای خواهد گذاشت./1350/د102/ف

ارسال نظرات