۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۵۶۶۲۹

آمریکا در نشست شورای امنیت درباره ایران منزوی شد

آمریکا در نشست شورای امنیت درباره ایران منزوی شد
نشریه فارین پالیسی در مطلبی نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را صحنه انزوای آمریکا در مقابل دوستان و دشمنانش توصیف کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، نشریه فارین پالیسی در مطلبی نوشت: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته سعی کرد با به چالش کشیدن شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که در ماه اکتبر منقضی می‌شود، نفوذ رنگ و رو رفته کشورش را در سطح جهانی به نمایش بگذارد. اما به جای آن، دیپلمات ارشد آمریکایی در این شورای ۱۵ عضوی، با انتقادات دوستان و دشمنان خود به سبب خروج دو سال پیش آمریکا از توافق هسته‌ای ایران مواجه شد.
فارین پالیسی نوشت: در روزی که اتحادیه اروپا، آمریکا را از «فهرست امن» کشور‌هایی که شهروندانشان مجاز به سفر به ۲۷ کشور این بلوک هستند، خارج کرد، استقبال سرد شورا از پمپئو، تصویر انزوای فزاینده آمریکا و احترام ناچیز سایر کشور‌ها به دولت ترامپ که در آستانه یک رقابت سخت انتخاباتی است، کامل کرد.
در این نشست، نماینده چین اعلام کرد آمریکا به دلیل خروج از برجام حق استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها و احیای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را ندارد. ژانگ جون گفت: با توجه به بحرانی شدن فضا، به ویژه پس از خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای و تحمیل تحریم‌هایی علیه ایران، آنچه در این شرایط می‌توان انجام داد ضروری است در گام اول در پی متوقف ساختن مجازات‌هایی باشیم که علیه ایران اعمال شده است.
آلمان ضمن انتقاد از واشنگتن به دلیل خروج از توافق هسته ای، این اقدام نقض قوانین بین المللی دانست و با نماینده چین در خصوص اینکه، آمریکا به دلیل خروج از این توافق حقی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل ندارد، هم عقیده شد. نماینده آلمان، با متهم کردن آمریکا به نقض مقررات بین المللی در جریان خروج از برجام، این توافقنامه را شاهکار دیپلماسی توصیف کرد.
در همین حال، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در آمریکا، تحریم‌های آمریکا علیه ایران را با قتل جورج فلوید، تبعه سیاهپوست آمریکا که قربانی خشونت پلیس این کشور شد، مقایسه کرد و گفت این تحریم‌ها نیز شبیه به قرار دادن زانو روی گردن [ایران] است. نبنزیا در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت، هر چند این فشار‌ها انگیزه ایران را برای پایبندی به بند‌های توافقنامه هسته‌ای از بین برد، اما باز هم این کشور به تعهداتش در توافقنامه پایبند ماند. او گفت: ما سیاست اعمال فشاری که آمریکا علیه ایران اتخاذ کرده را نمی‌توانیم قبول کنیم.
نماینده ایتالیا در سازمان ملل در نشست مجازی شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: ما از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم و متاسفیم که آمریکا از این توافق خارج شد.
بلژیک هم بابت گام‌های پیش روی ایران ابراز تاسف کرد و خواستار این شد که همه طرف‌ها به برجام متعهد باشند تا از زیان‌های بزرگ جلوگیری شود.
«رزماری دی‌کارلو»، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، ضمن ابراز تاسف در خصوص خروج آمریکا از برجام، توافق هسته‌ای را «دستاورد مهم دیپلماسی و مذاکره چندجانبه» توصیف و تاکید کرد ایران قبل از این تصمیم ناگهانی آمریکا، به تعهداتش پایبند بود.
دولت آمریکا که خود از برجام خارج شده است و دیگر یکی از طرف‌های این توافق بین‌المللی نیست پیشتر اعلام کرده بود در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران که در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید، تلاش خواهد کرد.
بر اساس یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشور‌ها را خواهد داشت.
ارسال نظرات