۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۵۶۶۸۸
استاد حوزه علمیه قم:

حوزه انقلابی حدفاصل دو جریان متحجر و متهور است

حوزه انقلابی حدفاصل دو جریان متحجر و متهور است
حجت الاسلام بغدادی خواستار سیاستگذاری کلان در دوره جدید شورای عالی حوزه‌های علمیه برای کم رنگ کردن جریان‌های غیر انقلابی در حوزه‌های علمیه شد.

حجت الاسلام حسین بغدادی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به بررسی جریان های حوزوی که در تقابل با جریان انقلابی حوزه هستند پرداخت و گفت: هم اکنون دو جریان انحرافی اصلی در حوزه علمیه فعالیت می کنند و شورای عالی حوزه های علمیه با سیاستگذاری های کلان خود باید این دو جریان را کم رنگ و طلاب جدید الورود را به حوزه انقلابی سوق دهد.

وی جریان های حوزوی غیر انقلابی را دو جریان گرایش متحجرانه و جریان تهور عنوان کرد و در توضیح این دو جریان اظهار داشت: جریانی در حوزه است که به جریان سنتی شناخته می شود و گرایش های متحجرانه دارد و در مقابله با بیانات مقام معظم رهبری حرکت می کند. این جریان گویا در قرون گذشته زیست می کند و وظیفه ای در قبال انقلاب اسلامی احساس نمی کند.

استاد حوزه علمیه دومین جریان انحرافی در حوزه را جریان تهور نامید و افزود: جریان دوم با استفاده از مطالبات رهبر معظم انقلاب علیه رهبری سخن می گوید و با اظهارات‌شان در صدد برهم زدن کمالات تراث حوزه های علمیه هستند.

حجت الاسلام بغدادی در خصوص حوزه انقلابی بیان کرد: حوزه انقلابی حد فاصل میان این دو جریان است و در عین حال که بر کمالات سنتی پایبند است، گرایش نوگرایانه نیز دارد و همچنین آگاه به زمان و مکان است.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه فقط برای سیاست و حکومت نیست گفت: ولایت فقیه برای همه نهادها و سازمان ها و به طور کلی رهبر حرکت کلی کشور است که حوزه های علمیه نیز بخشی از این حرکت است بنابراین باید بیانات ایشان را مطالعه کرد و برای حوزه های علمیه از فرماشات ایشان راهبرد استخراج کرد.

حجت الاسلام بغدادی در ادامه به ویژگی طلبه تراز انقلاب پرداخت و شاخصه های طلبه انقلابی را از دیدگاه مقام معظم رهبری پنج مورد شمرد و گفت: در تحصیل ملاک، تمحض علمی در ایام تحصیلی است و نسبت به تهذیب در دیدار معاونت تهذیب حوزه های علمیه می فرمایند اگر اکثر طلاب نماز شب خوان بشوند حوزه های علمیه چندین پله پیشرفت خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در زمینه تخصصی کردن علوم حوزوی گفت: ایشان فقه کنونی را برای اداره نظام مناسب نمی دانند همچنین در زمینه فلسفه فرمودند فلسفه ما امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد.

وی با انتقاد از بعضی سخنان و اظهارات به منظور فروکاستن فعالیت‌های طلبه انقلاب در بعد سیاسی و بصیرتی گفت: طلبه انقلابی دارای بصیرت است و در مسائل سیاسی سرشته دارد و البته دارای شاخصه های دیگری نیز هست که پیش‌تر به آن اشاره کردم. اینکه بعضی فقط بعد بصیرتی را بیان می کنند نشان از عدم مطالعه دقیق بیانات رهبر معظم انقلاب را دارد.

حجت الاسلام بغدادی آخرین شاخصه و هدف نهایی طلبه انقلابی را تبلیغ دانست و گفت: از منظر مقام معظم رهبری تبلیغ به معنا پرتاب سخن نیست بلکه به معنای اقامه دین است که این رسالت نهایی طلبه است و این جایگاهی است که پس از سال ها تحصیل و تهذیب در حوزه به دست می‌آید./1370/ت302/ف

ارسال نظرات