۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۵۶۷۹۵
ایزدی:

معتقدان به نظام سرمایه‌داری جنایات آمریکا را توجیه می‌کنند

معتقدان به نظام سرمایه‌داری جنایات آمریکا را توجیه می‌کنند
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه معتقدان به نظام سرمایه‌داری، همواره جنایات آمریکا و غرب را توجیه می‌کنند گفت: عده‌ای در دهه‌های اخیر بزک کننده آمریکا بوده‌اند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگویی درباره حقوق بشر آمریکایی اظهار داشت: بحث نگاه مثبت به غرب و آمریکا و اروپا مختص به ایران نیست و در کشورهایی که توسط آنها استعمار و اشغال شده‌اند چنین چیزی وجود دارد زیرا اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها جنایت متعددی علیه این کشورها انجام داده‌اند.

** نباید بین 80 میلیون ایرانی دلخوشی از آمریکا وجود داشته باشد 

وی با بیان اینکه درصدی از مردم کشورهای استعمار شده از سوی آمریکا و اروپا نگاه مثبتی به غرب دارند و حتی اروپایی‌ها به افرادی که نگاهشان به سمت این قاره است واژه اروپا محور را بیان می‌کنند افزود: به هیچ وجه منطقی نیست که نسبت به کسی که به فرد دیگری ضربه زده، حمله کرده و تعرض می‌کند واکنشی نشان ندهیم و باید مخالف او شده و از او دلخور شویم ولی اینکه چرا این موضوع در برخی کشورها برعکس شده به گرایش عده‌ای به غرب بازگشته و موافق آنها می‌شوند به دلایل متعددی بازمی‌گردند.

ایزدی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با آمریکا در برجام گفت:‌آمریکایی‌ها در دوران ترامپ از برجام خارج شدند و فشار حداکثری را علیه کشورمان اعمال کردند؛ قاعدتا در جمعیت بیش از 80 میلیونی در کشورمان نبایستی افرادی وجود داشته باشند که به آمریکا دلخوش باشند زیرا ایالات متحده توانسته مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند که همه ما از این قضیه رنج برده‌ایم.

** عده‌ای در دهه‌های اخیر بزک کننده آمریکا بوده‌اند

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد:  یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی افراد به جای مخالفت با آمریکا و با وجود تعداد زیادی جنایت علیه کشورمان، موافق آن شده‌اند به موضوعات مختلفی بازمی‌گردد که یکی از آنها رقابت‌های داخلی و دعواهای سیاسی است؛ عده‌ای برای آنکه رقیب سیاسی خود را در داخل نقد کنند یا حرف منفی علیه او بزنند می‌کوشند موافق آمریکایی‌ها باشند چرا که رقیب‌شان مخالف آمریکا است و عملا اظهارات آمریکا و غرب را تایید می‌کنند. و چون بنا دارند حرف متفاوتی بزند در دامی که آمریکایی‌ها برای او پهن کرده‌اند می‌افتند و عملا حرف‌هایی می‌زنند که به نفع طرف مقابل است.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکا در دهه‌های گذشته یکی از موضوعات دعوای سیاسی در داخل کشورمان بوده است که ربطی به سیاست خارجی نداشته و به عملکرد آمریکایی‌ها هم مربوط نمی‌شود زیرا یک تفکری در کشورمان منتقد آمریکاست و تفکر دیگر با آنها مخالف هستند و سعی می‌کنند دوست آمریکا بوده و آنها را بزک کنند. 

** علاقه‌مندان به آمریکا متاثر از ایدئولوژی غرب و دنیای استعماری هستند

ایزدی خاطرنشان کرد: دلیل علاقه‌مندی عده‌ای به آمریکا به غربزدگی آنها بازمی‌گردد. چرا که در کنار دعواهای سیاسی، عده‌ای در طول دهه‌های مختلف فعالیت استعمارگران به تفکرات موجود در کشورهای استعماری علاقمند شدند و به قدرت و تکنولوژی و پیشرفت و توسعه آنها گرایش پیدا کرده و جذب آنها شدند و توجه کمتری به جنایت‌های آنها علیه مستعمرات کردند و در نهایت وابستگی فکری پیدا کردند. 

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: این عده به تفکر لیبرالی علاقه پیدا کرده و عملاً غرب را نقد نمی‌کنند و به دلیل تاثیرپذیری از ایدئولوژی غرب، آنها را بزک کردند.

**معتقدان به نظام سرمایه‌داری جنایات آمریکا و غرب را توجیه می‌کنند

ایزدی با اشاره به قرارگیری در هفته حقوق بشر آمریکایی تصریح کرد: هر روز این هفته سالگرد یکی از جنایات آمریکا در ایران است. در حالی که عده‌ای به این هفته بی‌توجهی کرده و از آن عبور می‌کنند. چرا که احساس می‌کنند رقیب سیاسی آنها روی این موضوع تمرکز کرده و به همین دلیل سعی می‌کنند از کنار این موضوع بگذرند؛‌یا اینکه چون از نظر فکری به غرب تعلق خاطر دارند دچار تناقض می‌شوند به همین دلیل ممکن است عده‌ای به آنها نقد کنند که وقتی شما می‌گویید لیبرالیزم یا کاپیتالیسم خوب است پس چرا اینقدر جنایت می‌کنند؟ 

این عضو دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت:‌عده‌ای چون معتقد به تفکر سرمایه‌سالار و لیبرالیسم هستند جنایات آمریکا و غرب را علیه دیگران توجیه می‌کنند.

** هالیوود و نمادهای غربی باعث گرایش عده‌ای به غرب شده

ایزدی گفت: عده‌ای هم ممکن است دعواهای سیاسی نداشته باشند و خیلی هم اهل آن نیستند که پیر تفکر لیبرالیسم یا دموکراسی باشند اما چون با غرب آشنا نیستند و این جامعه را نشناخته و همه شناخت آنها به فیلم‌هایشان بازمی‌گردد جذب آن دنیا شده‌اند. 

وی تصریح کرد: دیدن برخی فیلم‌های هالیوودی باعث شده این عده به جامعه غرب گرایش پیدا کنند و نمادهای غربی روی آنها تاثیر بگذارد. 

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: هر قدر ما غرب را بهتر بشناسیم و واقعیت‌های آن جامعه را دانسته و برای دیگران تشریح کنیم نگاه مردم اصلاح و حداقل اینکه کمی نگاه‌ها تصحیح خواهد شد ولی اگر عده‌ای خود را به خواب بزنند دیگر نمی‌توان آنها را بیدار کرد. /841/د102/ق

حسین ثالث موید
منبع: فارس
ارسال نظرات