۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۶۵۶۸۶۳
حجت الاسلام والمسلمین نواب:

برگزاری حج ابراهیمی مشکلات جهان اسلام را برطرف خواهد کرد

برگزاری حج ابراهیمی مشکلات جهان اسلام را برطرف خواهد کرد
نماینده ولی فقیه در حج و زیارت یکی از آثار برگزاری حج را حل مشکلات جهان اسلام عنوان کرد و علت عدم حل مشکلات فعلی با وجود برگزاری حج را عدم برگزاری حج ابراهیمی دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تبریک ولادت امام رضا(ع) گفت: حضرت به عنوان عالم آل محمد(ص) مشهور هستند و روایات ایشان بیان کننده جایگاه علمی ایشان است.

وی افزود: مباحثات، مناظرات، توصیه ها و تذکرات امام سراسر گویای جایگاه بلند علمی حضرت است، عرض سلام به امام رضا(ع) کار مطلوبی است اما ایشان از ما می خواهد که از فرمایشاتشان تبعیت کنیم، سیره و آداب حضرت در عرصه های مختلف باید در دستور کار شیعیان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به سیره و آداب اجتماعی امام رضا(ع) اظهار داشت: روایت داریم که حضرت در حد یک کلمه هم در حق کسی جفا نکرده است، این در حالی است که امروزه اگر کسی به دیگری حرفی بزند طرف مقابل برخورد سخت تری خواهد کرد که این کار با مرام امام رضا(ع) همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: اگر کسی از حضرت حاجتی داشت و ایشان می توانستند انجام دهند حاجت مردم را رد نمی کردند، گاهی کسی از فردی تقاضایی می کند و او می تواند کاری انجام دهد اما به دلیل برخی مصالح ظاهری این کار را نمی کند و به دروغ می گوید که نمی تواند.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت ابراز داشت: حضرت هیچگاه با کسی بی احترامی و بدرفتاری نمی کردند، ایشان با مردم همسفره می شدند و به نیازهای مردم توجه داشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دیدگاه امام رضا(ع) به مسأله حج اشاره و عنوان کرد: در کتاب عیون اخبارالرضا آمده است که امام فرمودند حج واقعی حج تأثیرگذار است و تأثیرات فردی، اجتماعی و بین المللی دارد، این همان حج ابراهیمی است که امام فرمودند.

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند که حج کوچ به سوی خداوند است و وقتی انسان می خواهد کوچ کند باید زمینه های آن فراهم شود، در حج انسان باید سعی کند بر حسنات و خوبی ها بیفزاید و از گناهان و بدی ها دور شود.

وی اضافه کرد: امام رضا(ع) می فرماید در حج همه انسان ها از مواهب مادی و معنوی بهره مند می شوند و مشکلات مردم مناطق مختلف حل خواهد شد اما چرا حجی که انجام می شود مشکل مردم فلسطین را حل نمی کند و چرا مسلمانان نمی توانند این مشکل را برطرف کنند چون حج در چارچوب واقعی خود انجام نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: مگر سوریه، عراق، فلسطین و یمن نزدیک عربستان نیست؟ چرا حج نمی تواند مشکل کشورها را برطرف کند؟ پاسخ حضرت رضا(ع) این است که حج انجام شده حج ابراهیمی نیست، اگر حج ابراهیمی باشد باید بتواند مشکلات جهان اسلام را برطرف کند.

وی افزود: انسان باید خود را برای حج آماده کند تا وقتی لبیک می گوید مورد قبول واقع شود، نمی توان این آمادگی را در ماه های قبل از حج کسب کرد بلکه انسان باید این مسأله را از قبل آغاز کند تا حج تأثیرگذاری داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در حج و زیارت با اشاره به برنامه حج امسال اظهار داشت: اگر برنامه ریزی می شد می توانستیم با رعایت و حفظ سلامت زائران برنامه را به صورت جمعی با جمعیت کمتر انجام دهیم، سازمان حج و زیارت و بعثه رهبر انقلاب از سال گذشته برای حج برنامه ریزی کردند و تمام کارها مانند توافق نامه با وزارت حج عربستان، اجاره هتل ها، آموزش زائران و قرارداد حمل و نقل ها انجام شده بود.

وی ادامه داد: عربستان بدون مشورت و نظرخواهی از کشورهای اسلامی و با سکوت قرار دادن برنامه حج در ماه های گذشته و بدون پاسخ به نامه های کشورهای اسلامی برنامه حج را تعطیل کرد، از سوی ایران برای حج پروتکل هایی پیشنهاد دادیم و می توانستیم حج را با زائران کمتری برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین نواب ابراز داشت: امسال بنا بود 87 هزار و 500 نفر از زائران و خادمان به خانه خدا مشرف شوند اما متأسفانه تعطیل شد، اگر کسی از حج انصراف بدهد سازمان حج افرادی که در نوبت هستند را جایگزین می کند، امیدواریم ویروس منحوس کرونا با خدمات خوب پزشکان برطرف شود و زائران مشرف به زیارت خانه خدا شوند.

محمد قمین
ارسال نظرات