۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۶۵۶۹۹۲
استاد جامعه‌الزهرا:

تفکر اسلامی به دنبال الگوی زندگی شیرین برای دختران و زنان است

تفکر اسلامی به دنبال الگوی زندگی شیرین برای دختران و زنان است
استاد جامعه‌الزهرا مهم‌ترین الگوی تربیت دختران در نظام اسلامی را زیست فاطمی دانست و گفت: در الگوی زیست فاطمی دختران و زنان تنها به دنبال مواهب دنیا نبوده بلکه بر محور حیا و تقوا به دنبال سعادتمندی در دنیا و آخرت هستند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، خداوند در حدیثی قدسی خطاب به حضرت رسول(ص) می‌فرمایند «يـا أَحْمَدُ لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاكَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُكَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُكُما» یعنی اى احمد(ص)، اگر تو نبودى، جهان را نمى‌آفريدم و اگر على(ع) نبود، تو را، و اگر فاطمه(س) نبود، شما دو نفر را نمى‌آفريدم.

این حدیث قدسی به خوبی بیانگر جایگاه حضرت زهرا (س) به عنوان یک دختر، همسر و مادر است و نشان می‌دهد که جایگاه و مقام دختران و زنان در جامعه و تمدن بشری تا چه اندازه وارسته و برجسته است و بر همین اساس است که خداوند حضرت فاطمه (س) را تا روز قیامت به عنوان اسوه و الگوی زنان و مردان عالم معرفی می‌کند.

زهرا امین مجد، استاد جامعه‌الزهرا (س) الگوی دختران و زنان در جامعه اسلامی را حضرت زهرا (س) می‌داند و بیان می‌کند که دختر و زن معیار در جامعه اسلامی باید بر معیار زیست فاطمی حرکت کرده و تربیت شود.

این کارشناس مذهبی رادیو معارف با تأکید بر اینکه اهل بیت(ع) فرزندان خود را بر مبنای زیست فاطمی تربیت کرده اند، افزود: حضرت معصومه (س) تربیت یافته همین مکتب بوده و به درستی بر مبنای زیست فاطمی پرورش یافته‌اند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده ادامه داد: زیست فاطمی، همان حرکت در صراط مستقیم بوده و زنانی که براساس مکتب فاطمی تربیت شوند با تکیه بر عنصر تقوا در بطن جامعه اسلامی حضور فعال و پرثمری دارند.

وی با تأکید بر اینکه جریان فمنیستی به عنوان جریان هژمونیک و مسلط در دنیا که داعیه‌دار آزادی و حقوق زن است با فعالیت ضد مارکسیستی کار خود را آغاز کرده، گفت: این جریان به هیچ وجه به دنبال آزادی و احقاق حقوق زنان و دختران نیست بلکه این جریان با تکیه بر نظام سرمایه داری از حرکت زن در مسیر سعادت دنیا و آخرت جلوگیری می‌کند.

استاد جامعه‌الزهرا (س) با اشاره به اینکه تفکر اسلامی و زیست فاطمی به دنبال الگوی زندگی شیرین و مطلوب برای دختران و زنان است، تصریح کرد: در الگوی زیست فاطمی دختران و زنان جامعه اسلامی در مسیر رسیدن به الگوی مطلوب زندگی حرکت کرده و تنها به دنبال مواهب دنیا نبوده بلکه در این تفکر زن بر محور حیا و تقوا به دنبال سعادتمندی در دنیا و آخرت است.

امین مجد ادامه داد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه به خوبی در قالب احکام، فرائض و مستحبات رسالت دینی مسلمانان اعم از زن و مرد و دختر را مشخص کرده است.

استاد جامعه‌الزهرا (س) با تأکید بر اینکه در انجام رسالت دینی میان زن، مرد، دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد، افزود: خانواده مهم‌ترین محل برای تربیت فرزند در نظام اسلامی است و در نظام اسلامی خانواده فاطمی همواره سعی می‌کند بنابر سیره ائمه معصوم(ع) دختران و پسران خود را بر مبنای الگوی زیست فاطمی تربیت کند.

کارشناس رادیو معارف تصریح کرد: عامل تمایز زندگی یک مسلمان و غیرمسلمان در عمل به فرائض دینی است و در تفکر اسلامی به دلیل جایگاه تربیتی مادران، خانواده اسلامی نسبت به تربیت دختران بر محور حیا و عفاف به تبعیت از الگوی زیست فاطمی توجه ویژه‌ای دارند.

وی با تأکید بر اینکه در نظام غربی زنان و دختران محور استثمار نظام سرمایه‎داری هستند، گفت: در تمدن اسلامی خانه‌هایی که در آن فرزند دختر متولد می‌‌شود خانه‌هایی بهشتی هستند و در این خانه‌ها دختر مظهر رحمت الهی برای والدین خویش است.

امین مجد یادآور شد: در خانه‌ای که فرزندان آن به ویژه دختران بر مدار الگوی زیست فاطمی تربیت شوند آن خانه خواهد توانست تمدن‌ساز شود و شرط تمدن سازی و رسیدن به مدینه فاضله تربیت دختران و زنان بر محور الگوی زیست فاطمی است که حضرت معصومه (س) بهترین الگو تربیت یافته بر مدار زیست فاطمی برای دختران این عالم هستند./1350/د102/ب1

ارسال نظرات