۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۵۷۵۸۲
در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و تولیت استان مقدس حضرت معصومه مطرح شد؛

ضرورت همکاری آستان مقدس حضرت معصومه و حوزه‌های علمیه خواهران

ضرورت همکاری آستان مقدس حضرت معصومه و حوزه‌های علمیه خواهران
دیدار مدیر حوزه های علمیه خواهران و تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران، معاون فرهنگی آستانه حرم حضرت معصومه(س) و مدیر و مسئولان حوزه علمیه خواهران استان قم صبح امروز در تولییت حرم مطهر برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سعیدی، تولیت محترم حرم حضرت معصومه(س) در دیدار با مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور و مسئولان مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم با اشاره به سوره مبارک مومنون اظهار داشت: خداوند در آیاتی از این سوره چند خصوصیات را برای یک فرد مومن بیان می کند که این آیات نشان می دهد کسانی که مسئول و متولی کاری در جامعه هستند باید در ابتدا عامل به وظیفه ایمانی و سپس عامل به وظیفه سازمانی و تشکیلاتی خود باشند.

وی افزود: هر تشکیلاتی باید با حفظ هویت خود، وظایفی را که برعهده دارد به صورت مطلوب انجام دهد، حرم حضرت معصومه(س) زائر محور است و بنابراین تمامی اموری که توسط تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) انجام می شود باید بر محور زائرین باشد و هرگونه فعالیت مازاد بر آن، باید با توجه به امکانات قابل دسترس بررسی و سپس عملی شود. 

وی با اشاره به همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س) و حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: هرگونه همکاری و اقدام مشترک باید متناسب با وظیفه تولیت حرم باشد ودر آن دسته از فعالیت های حوزه علمیه خواهران که متناسب با فعالیت های حرم مطهر(س) است می توان همکاری های لازم را صورت داد.

آیت الله سعیدی تصریح کرد: در هر تشکیلات یک مبناء، هدف و اولویت وجود دارد که باید فعالیت های خود را در حریم اهداف خود پیش ببرد، آستان مقدس حضرت معصومه(س) و حوزه های علمیه خواهران می توانند با حفظ حریم اهداف خود، با یک دیگر همکاری داشته باشند و هرکدام فراتر از وظایف خود که منجر به موازی کاری با سازمان دیگر نشود، به یک دیگر کمک کنند. 

در ادامه این دیدار حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، مدیرحوزه های علمیه خواهران کشور به ارائه گزارش از فعالیت های حوزه های علمیه خواهران پرداخت و گفت: در 28 استان کشور حدود 500 مدرسه علمیه خواهران فعال هستند و در هر استان یک مرکز مدیریت برای رسیدگی به امور مدارس تأسیس شده است.  

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه خواهران در مسائل آسیب های اجتماعی اظهار داشت: در بحث آسیب ها و مفاسد اجتماعی، مدیریت درست در استفاده از ظرفیت های حوزه های خواهران به عنوان یک جریان کارا، بسیار مؤثر است و باید تمهیدات لازم برای حضور علمی و اجرایی موثر حوزه های علمیه خواهران در حل مسائل اجتماعی فراهم شود. 

استاد برجسته حوزه‌های علمیه با اشاره به مجموعه رصد حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: این مجموعه در سطح دنیا و با تمرکز روی میلیون ها کاربر در همه شبکه های مجازی، در مسائل مربوط به حوزه زن، خانواده، مذاهب، فرقه های دینی مختلف و انقلاب به رصد می پردازد و با استفاده از این مجموعه در جریانات اخیر و مبحث کرونا، نسبت به مسائل داخل و خارج کشور به یک مطابقت رسیدیم و بر اساس آن توانستیم مطالعات فرهنگی و فقهی خود را انجام دهیم.

وی افزود: دشمنان و سرشاخه های آنان در بحث پوشش اسلامی در حال دیکته افکار خود هستند و با کمک مجموعه رصد بدون دستپاچگی و یا فعالیت های بیهوده در زمینه های فرعی، می توانیم برای مقابله با آنان به خوبی برنامه ریزی کنیم و این کمک خوبی برای مجموعه استان قم یا حتی کشور است. 

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه زن و خانواده اظهار داشت: این مجموعه در مسائل زن و خانواده و ضد ارزش هایی مانند فمنیست در حال مطالعه است و دستگاه های قانون گذاری مانند مرکز تحقیقات مجلس و قوه قضاییه با این پژوهشگاه در ارتباط هستند و رایزنی های اساسی با این مرکز حتی برای تدوین لایحه های ملی صورت می گیرد. 

وی افزود: پژوهشگاه زن و خانواده تلاش دارد تا فعالیت های بین المللی نیز داشته باشد و در ارتباط با نقش حوزه های علمیه خواهران در مباحث مرتبط با زن و خانواده در سطح بین الملل تحقیق کند و این فرصت وجود دارد تا قم به عنوان مرکز ثقل دنیای تشیع، بالاترین و مهم ترین مرکز برای استفاده از این ظرفیت ها باشد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور تصریح کرد: 50 هزار دانش آموخته حوزه های علمیه خواهران ذخیره ای برای خدمت به نظام هستند و در فعالیت های مربوط به پدیده هایی مانند زلزله، سیل و کرونا نقش طلبه های خواهر در کنار برادران طلبه بسیار پررنگ بوده است.

مفسر برجسته قرآن کریم با اشاره به استفاده کمیته امداد از ظرفیت خواهران طلبه اظهار داشت: کمیته امداد به دلیل نقش مؤثر طلبه های خواهر درمسائل مربوط به زنان، برای ارتباط با خانواده های آسیب دیده از طلبه های خواهر استفاده می کند و علاوه بر آن 147 مرکز نیکوکاری توسط کمیته امداد در مدارس علمیه خواهران سراسر کشور تاسیس شده است که در هر مرکز طلبه های خواهر برای رفع آسیب های مربوط به فقر و حواشی آن با رویکردی فرهنگی، در حال فعالیت و رسیدگی هستند. 

مدیر حوزه های علمیه خواهران  با اشاره به توفیقات خواهران طلبه در مباحث تحقیقی و پژوهشی افزود: در جشنواره علامه حلی که با حضور حوزه های علمیه خواهران و برادران برگزار می شود، بیش ترین آمار افراد موفق در پژوهش و دارای جوایز برتر متعلق به طلاب حوزه های علمیه خواهران است. 

 حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت خواهران طلبه اظهار داشت: باتوجه به ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه خواهران و طلاب خواهر مسائل فرهنگی، زمینه همکاری و استفاده از این ظرفیت‌ها در کشور فراهم شود.

در ادامه این دیدر، خانم معصومه ظهیری، معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران اظهار داشت: حوزه علمیه خواهران می تواند مانند یک ناظر فرهنگی در گروه های بازرسی، نظارت، اصناف، ادارات، بیمارستان ها و آرامستان ها حضور داشته باشد و در روزهای مقابله با ویروس کرونا همگان متوجه اهمیت حضور طلاب خواهر در این زمینه ها شدند، به طور مثال اساتید حوزه های علمیه خواهران در آرامستان ها، ناظر بر مسائل تجهیز شرعی اموات بودند.

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران با اشاره به وضعیت عفاف و حجاب در ادارات استان قم اظهار داشت: استان قم در عفاف و حجاب نسبت به استان های دیگر شرایط خوبی دارد اما در شهر کریمه اهل بیت بسیار بیش تر از این توقع می رود و حوزه های علمیه خواهران می تواند با همکاری متولیان فرهنگی در ارتباط با موضوع عفاف و حجاب در اصناف و ادارات، فعالیت های اثربخشی داشته باشند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین تهرانی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم اظهار داشت: 14 مدرسه علمیه خواهران تحت نظر مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم است که 9 مدرسه در قم و 5 مدرسه در کاشان در حال فعالیت هستند، همچنین در حال حاضر 3216 نفر در این مدارس مشغول به تحصیل هستند و 3581 نفر نیز دانش‌آموخته شده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری دوره مبلغین برای دانش آموختگان مدارس علمیه خواهران استان قم اظهار داشت: 350 مبلغ خواهر در سازمان تبلیغات، هیئات مذهبی، مساجد و مدارس و 200 مبلغ خواهر در عرصه مجازی مشغول به فعالیت هستند، در عین حال با برگزاری دوره های متنوع، اقدام به تربیت مبلغ برای عرصه های مختلف مانند مسائل دانشجویان و دانش آموزان،اردوی اربیعن، فضای مجازی و تبلیغ نوین، مهدویت، پاسخ به شبهات اعتقادی، هادیان سیاسی، زن و خانواده، پیشگیری از اعتیاد و یاوران نماز شده است.

حجت الاسلام و المسلمین تهرانی با اشاره به حضور چشمگیر طلبه های خواهر در مقابله با بیماری کرونا اظهار داشت: در جبهه جهاد سلامت، طلبه های خواهر با حضور بیمارستان ها و غسالخانه ها، دوخت 100 هزار ماسک و 25 هزار لباس گان برای بیمارستان ها، همکاری در توزیع اقلام بهداشتی و آموزش مسائل بهداشتی در مناطق محروم، پاسخ به شبهات و ارائه مشاوره به صورت حضوری و مجازی، تهیه مواد غذایی برای بیمارستان ها، شرکت جدی در همایش و رزمایش همدلی و تهیه مواد غذایی و پخش آن میان خانواده های محروم، ارزشمندی حوزه های علمیه خواهران بر همگان ثابت کردند.

وی افزود: در ارتباط با آسیب های اجتماعی، ستادی در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم تشکیل شده است و این ستاد در راستای رسالت حوزه های علمیه خواهران در بخش های پژوهشی و فرهنگی، طرح های تبلیغی خوبی را تدوین کرده است و امیدوارم با تصویب و نهایی شدن این طرح ها، در کنار نهادهای فرهنگی دیگر و عنایت ویژه حضرت معصومه(س) بتوانیم اقدامات مؤثری برای کاهش آسیب های اجتماعی استان قم انجام دهیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین احمدی، معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س)  اظهار داشت: آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) رویکردی تبلیغی و ترویجی دارد و کلیه فعالیت های فرهنگی خود را با توجه به این نکته انجام می دهد.

وی افزود: مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) آستان مقدس حضرت معصومه(س) در رشته های مختلف مانند قرائت، حفظ و معارف فعالیت دارد و اقدام به برگزاری دوره های متنوع می کند که بیش از هفتاد درصد شرکت کنندگان در این دوره ها، خانم هستند که در این زمینه همکاری های موثری می توان با حوزه های علمیه خواهران انجام داد.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه افزود: در طرح حافظان حریم، می توان از ظرفیت خواهران طلبه ای که آموزش دیده اند و مهارت های ارتباطی را به خوبی فرا گرفته اند، استفاده کرد، همچنین بخش خواهران کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه قابلیت استفاده برای پژوهشگران و فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران را دارد./1370/د102/ف

ارسال نظرات