۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۶۵۷۶۱۶
گزارش؛

نگاهی به فعالیت مدارس حوزه علمیه زنجان

نگاهی به فعالیت مدارس حوزه علمیه زنجان
استان زنجان با وجود هشت مدرسه علمیه و ۱۱۰۰ طلبه به عنوان مهد پرورش مراجع و علمای دینی نقش بی دلیلی در گسترش و تثبیت فرهنگ دینی ایفا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا از زنجان، مدارس علمیه با پرورش علما و طلاب فاضل نقش بی دلیلی در گسترش و تثبیت فرهنگ دینی ایفا کرده اند؛ استان زنجان هم از دیرباز مهد پرورش و تربیت مراجع و بزرگان دینی بوده است؛ گفت وگوی مدیرحوزه های علمیه استان زنجان درباره فعالیت مدارس علمیه این استان را در ادامه می خوانید:

-چه تعداد مدرسه علمیه در استان زنجان وجود دارد؟

حجت الاسلام جواد جعفری: در استان زنجان هشت مدرسه حوزه علمیه وجود دارد که 2 مدرسه امام صادق(ع) و مدرسه سید در زنجان و مابقی در شهرستان های تابعه قرار دارند؛ مدرسه امام صادق(ع) دو مدرسه در مسجد خانم و مسجد چهل ستون را هم زیر نظر دارد.

طلبه های سال اول و دوم در مسجد چهل ستون به تعداد 50 طلبه و سال های سوم و چهارم در مسجد خانم تحصیل می کنند؛ همچنین طلبه های سال پنجم و ششم در مسجد امام صادق(ع) هستند و از سال هفتم تا دهم در مدرسه سید تحصیل می کنند.

در مجموع بیش از 500 نفر طلبه در شهر زنجان مشغول تحصیل هستند، همچنین مدارس علمیه در شهرهای هیدج، صائین قلعه، خرمدره و خدابنده هم پذیرای طلاب هستند که در مجموع 1100 طلبه در استان زنجان در مدارس حوزه علمیه تحصیل می کنند.

طلاب از پایه اول تا دهم در مدارس علمیه استان تحصیل می کنند و پس از آن وارد درس خارج می شوند، در زنجان درس خارج فقه و خارج اصول توسط آیت الله سید محمد حسینی زنجانی در مسجد سید ارائه می شود همچنین درس خارج آیت الله جوادی آملی هم در بنیاد مهدویت زنجان و به صورت ویدئو کنفرانس ارائه می شود. سطوح عالی حوزه در زنجان قابل تحصیل است ولی طلابی که می خواهند برای پایان نامه دکتری اقدام کنند بایستی در قم ادامه دهند.

 

- معاونت های مدارس حوزه های علمیه در چه تخصص هایی فعالیت می کنند؟

حجت الاسلام جواد جعفری: در حوزه های علمیه علاوه بر مدیر مدرسه معاونت های پژوهشی، آموزشی و تذهیب هم حضور دارند؛ معاون پژوهشی مباحث مربوط به پژوهش طلاب، معاون آموزشی مباحث مربوط به امتحانات طلاب و معاون تذهیب هم بحث تربیتی طلاب و موضوعات قرآنی را در مدارس دنبال می کنند.

این سه معاونت، معاونت های اصلی مدارس حوزه علمیه هستند و علاوه برآن معاونت تبلیغ هم در مدارس حضور دارند که مقوله های مربوط به هماهنگی طلاب برای اقامه نماز در مدارس، مساجد، طرح هجرت و استقرار روحانیون در روستاها را برعهده دارند.

در بحث پژوهش و تحقیق در مدارس علمیه چند سالی است که جشنواره علامه حلی با جدیت دنبال می شود و مقالات نوشته شده توسط طلاب به این جشنواره ارسال می شود که سال گذشته طی مراسمی که در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد از مقالات برگزیده تجلیل گردید.

برخی مدارس علمیه در زنجان دارای مجله علمی هستند و در برخی از مدارس هم ویژه نامه و گاهنامه منتشر می شود، در مدارس علمیه به دلیل تخصصی بودن تولید علم و مجلات علمی وپژوهشی، از پایه های دهم به بعد آغاز می شود.

 

- فارغ التحصیلان حوزه های علمیه درچه مراکزی مشغول به خدمت می شوند؟

حجت الاسلام جواد جعفری: برخی طلاب پس از فراغت از تحصیل در مدارس و حوزه های علمیه مشغول به تدریس می شوند، در استان زنجان 20 مدرسه امین وجود دارد که در آن مباحث عقیدتی و تربیتی مورد توجه است که از ظرفیت روحانیون استفاده می کند.

برخی از طلاب هم به عنوان روحانی در مدارس به عنوان امام جماعت به اقامه نماز می پردازند، همچنین 35 نفر از طلاب هم در قالب طرح هجرت مشغول به خدمت هستند در کنار آن درخواست هایی هم از دستگاه های مختلف برای فعالیت در واحدهای نهاد نمایندگی وجود دارد که در صورت نیاز از ظرفیت طلاب فارغ التحصیل شده استفاده می کنند.

علاوه بر آن طلابی که موفق به ادامه تحصیل در قم و کسب مدرک دکتری شوند می توانند در دستگاه قضا مشغول به کار شوند.

 

- قدمت ساختمان های مدارس علمیه چند ساله است و کدام یک نیاز به مرمت و بازسازی دارد؟

حجت الاسلام جواد جعفری: مدرسه علمیه ابهر در 9 هزار مترمربع در مهرماه سال گذشته افتتاح شد و ظرفیت خوبی برای جذب طلاب دارد؛ همچنین 2 فاز از مدرسه حوزه علمیه در شهرستان خدابنده هم در حال تکمیل است و برای سال تحصیلی جدید به بهره برداری می رسد.

مدرسه حوزه علمیه شهرستان خرمدره هم دو سال پیش افتتاح شده و نیاز به بازسازی ندارد؛ حوزه علمیه هیدج هم دارای ساختمان خوبی برای تحصیل طلاب است و درصائین قلعه هم به دلیل تشکیل دوره های کوتاه مدت ساختمانی برای مدرسه حوزه علمیه وجود ندارد و در قالب سفیران هدایت آموزش داده می شوند که تفاهم نامه هایی با آموزش و پرورش منعقد شده تا زمینی خریداری  و توسط خیرین بنای مدرسه ساخته شود.

در زنجان هم مدرسه سید در مسجد جامع زنجان با قدمت 150 ساله فعالیت می کند، مدرسه امام صادق(ع) هم در سال 73 افتتاح شد و قدمت 25 ساله دارد تاسیسات این مدرسه به بازسازی کلی نیاز دارد و مرکز مدیریت حوزه هم قدمت بالایی دارد؛ از اینرو زمینی در گلشهر به مساحت 3 هزار مترمربع برای این امر اختصاص یافته است که اگر بودجه تامین شود امسال کلنگ زنی انجامن می شود.

 

- چه خدمات تخصصی توسط حوزه های علمیه استان ارائه می شود؟

حجت الاسلام جواد جعفری: مرکز تخصصی تبلیغ (پژوهش مبلغ) در طی تفاهم نامه ای با مسجد حسینیه اعظم زنجان ایجاد شده است که قرار است در حسینیه اعظم زنجان مشغول به فعالیت شود، همچنین مرکز مشاور خانواده به صورت تخصصی در زنجان ایجاد خواهد شد که برای این کار تفاهم نامه هایی با قم منعقد شده است تا این کلاس ها در زنجان تشکیل شود.

مجوز ایجاد این مرکز از قم دریافت شده است و مقرر گردید مشاوره اسلامی برای خانواده ها در بخش های مختلف ارائه شود.

 

- با شیوع ویروس کرونا نحوه آموزش در مدارس حوزه علمیه با چه تغییراتی همراه بود؟

حجت الاسلام جواد جعفری: با شیوع ویروس کرونا مدارس حوزه علمیه استان زنجان هم همچون دیگر مراکز آموزشی تعطیل شد و آموزش ها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد، دروس توسط اساتید در سایت های تعریف شد بارگذاری شد تا طلاب بتوانند از آن استفاده کنند.

در دوران امتحانات هم با رعایت پروتکل های بهداشتی، آزمون ها به صورت حضوری انجام می شود و برای مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید هم منتظر تصمیم ستاد پیشگیری از کرونا هستیم که اگر مقرر شد کلاس های حضوری لغو شود، آموزش ها از طریق سایت انجام شود./1325/د102/ق

شبستان

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات