۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵
کد خبر: ۶۵۷۶۲۹
با حضور آیت الله اعرافی؛

اختتامیه هفتمین دوره جشنواره هنرهای آسمانی برگزار شد

اختتامیه هفتمین دوره جشنواره هنرهای آسمانی برگزار شد
مراسم اختتامیه هفتمین دوره جشنواره هنرهای آسمانی با حضور آیت الله اعرافی برگزار شد و از برگزیدگان این جشنواره تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده بود، شامگاه شنبه با حضور مسؤولان حوزه و جمعی از اهالی هنر و رسانه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی در ابتدای این مراسم ضمن بیان منویات مقام معظم رهبری پیرامون هنر در حوزه علمیه عنوان کرد: یکی از کارهایی که در ابتدای مدیریت آقای اعرافی پیگیری کردیم، طرح جامع هنر بود که به استان‌ها ابلاغ شد. کار دیگری که انجام شد، تشکیل مرکز هنر و رسانه بود که با زحمات زیادی برنامه‌هایش تدوین شد و ثبت‌نام آن برای آغاز سال تحصیلی جدید صورت می‌پذیرد.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه وظیفه حوزه را نسبت به امر هنر سنگین دانست و ادامه داد: ما در روایت داریم "علیکم بالاحداث فانهم اسرع الی کل خیر"؛ تربیت نیرو چیزی است که باید بدان پرداخته شود و تربیت نوجوانان در رأس آن امور است. البته که ما برای این کار باید زبان هنر را بشناسیم.

 

آ/ اختتامیه جشنواره هنرهای آسمانی

 

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با انتقاد از مسؤولان امر برای عدم توجه به بودجه فرهنگی گفت: ما اگر دینمان دین سعودی و انگلیسی بود، کسی ما را مورد حمله قرار نمی‌داد؛ چه بسا از در و دیوار برای ما پول می‌ریختند. اسلام اصالت وقف را به نیت مسائل دینی دانسته بود ولی امروزه می‌بینیم به علت جهت‌دهی اشتباه موقوفات، چیزی از آن در اختیار دین قرار نمی‌گیرد.

وی در آخر نقش طلاب را نقشی تاثیرگذار خواند و ادامه داد: گاهی از مواقع یک طلبه خوب کل عوامل یک فیلم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و کار ما تربیت این نیروهای توانمند است. اگر ما این پشتوانه را تولید کردیم، می‌توانیم نهادها را به چالش بکشیم وگرنه نقد ما به سایر حوزه‌های هنری نقد بی‌جایی خواهد بود.

در ادامه با اکران فیلم کوتاهی جشنواره هنرهای آسمانی، از ابتدا تا کنون معرفی شد و سپس خانم راضیه مظفری سروده خویش را در رابطه با خانواده طلاب خواند که چند بیت آن بدین شرح است:

طی میکنی منزل به منزل روستا را

پر می‌کند عطرت مشام کوچه‌ها را

باید بپرسد راه را از هر ستاره

هرکس که گم کردست در این شب خدارا

حجت‌الاسلام رضا حاج حسینی، شاعر دیگری بود که شعری را در مدح امیرالمؤمنین(ع) زمزمه کرد و در ادامه، حبیبه جعفری از منتخبین بخش داستان این جشنواره، بخشی از کتابش را باعنوان "محمد"، برای حضار خواند.

در ادامه حجت‌الاسلام اخلاقی، پس از بیان مقدمه‌ای درباره کم‌کاری هنرمندان در زمینه کار هنری با موضوع کرونا، شعری را به حضار تقدیم کرد و مجری درباره وی گفت: مقام معظم رهبری پس از شنیدن خبر مراسم گرامی‌داشت حجت‌الاسلام اخلاقی درباره او فرمودند: پس شما هم قدر ایشان را مثل من می‌دانید.

بخش بعدی مراسم تحت عنوان بیانیه‌خوانی آغاز شد و حجت‌الاسلام بطحایی، داور بخش داستان ضمن بازگو کردن خلاصه‌ای از بیانیه خویش گفت: از نظر کمّی، در بخش رمان و داستان استقبال به شدت بالایی صورت گرفت و از نظر کیفی، داستان‌های کوتاه خوبی به دست ما رسید که کار را برای داوران سخت می‌کرد؛ ناگفته نماند که کم‌توجهی‌هایی در بعضی بخش‌ها به چشم می‌خورد.

وی آیت الله اعرافی را مخاطب قرار داد و افزود: درخواست می‌کنم هنر یک چیز تزئینی در حوزه نباشد که در گوشه‌ای بماند و متروک شود؛ ما باید این جشنواره را ادامه دهیم و نباید به همین جلسه در این سالن ختم کنیم. در پایان این بخش، حجت‌الاسلام زمانی دبیر بخش شعر جشنواره، به ارائه سخنان خود پرداخت.

مراسم با پخش کلیپی از مرحوم حجت‌الاسلام سید علی حسینی ایمنی ادامه پیدا کرد و آیت الله اعرافی و حجت الاسلام والمسلمین نبوی از خانواده ایشان تجلیل به عمل آوردند.

در ادامه آیت الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به مبانی هنر گفت: پایه هنر، خیال پردازی‌های ظریفانه، دقیق و پیچیده است. این قدرت خیالی بشر است که تصوراتی را به وجود می‌آورد و تجزیه ترکیب می‌کند. پایه هنر این است. مبنای هنر این قدرت شگفت انگیز و بی پایان بشری است.

 

آ/ اختتامیه جشنواره هنرهای آسمانی

وی  لایه اول هنر را اسناد دانست و افزود: لایه دوم، در حوزه آموزش و تخصصات حوزوی است. لایه سوم همان طرح جامع هنر بود که مطرح شد. ما در شورای عالی حوزه، علوم هنری را مانند فلسفه و فقه هنر در دایره دروس اضافه کردیم و خواستاریم تا طلاب سطح یک، حداقل یک متنی را در مورد هنر درس بگیرند.

در پایان برنامه با حضور آیت الله اعرافی، حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی، حجت الاسلام والمسلمین نبوی، محمد حسين ظريفيان، مديركل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سيما، حجت‌الاسلام لطفی نیاسر، مدیرکل صداوسیمای قم با ارائه تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی از برگزیدگان هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی تقدیر و تشکر به عمل آمد./پ202/ق

ارسال نظرات