۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۵۸۳۰۱
آیت الله اراکی در دیدار با هیأت رییسه مجمع نمایندگان طلاب:

تحول حوزه در دستور کار شورای عالی است

تحول حوزه در دستور کار شورای عالی است
آیت الله اراکی تحول در حوزه را از برنامه های شورای عالی حوزه های علمیه دانست و گفت: به نظر می رسد تحول مورد نظر آنان، هنجارشکنی و از دست دادن سرمایه های موجود حوزه است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی در دیدار اعضای هیأت رییسه مجمع نمایندگان طلاب اظهار داشت: این مجمع، نهادی مؤثر، لازم و کاربردی است که می تواند در پیشبرد اهداف حوزه بسیار مؤثر بوده و در تقویت ارتباط حوزه با نهادهای برون حوزوی و ایجاد ارتباط میان بدنه حوزه و تصمیم گیران حوزوی اثرگذار باشد.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه مجمع نمایندگان طلاب باید تقویت شود، ابراز داشت: این مجمع، نهادی است که می تواند از یک سو رابط میان مرکزیت حوزه و بدنه حوزه، از سویی رابط بین حوزه و نهادهای دولتی و از سوی دیگر رابط بین بدنه حوزه و عامه مردم و جامعه بوده و پل ارتباطی را بین این سه بخش ایجاد کند و بنده نهادی بهتر از مجمع نمایندگان طلاب برای این سه مسئله نمی شناسم.

اهمیت ارتباط مجمع نمایندگان با شورای عالی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت ارتباط مجمع نمایندگان طلاب با شورای عالی حوزه، خاطرنشان ساخت: امید داریم که شورای عالی حوزه بتواند به اهداف و آرمان های رهبر معظم انقلاب خود را نزدیک نماید و مجمع نمایندگان طلاب می تواند برای دستیابی شورا به این اهداف، کمک نموده و پیشنهادات خود را به شورا ارائه نماید.

آیت الله اراکی بیان داشت: این دوره از شورای عالی حوزه بسیار فعال بوده و از هیچ اقدامی در مسیر تحول حوزه دریغ نخواهد کرد؛ اگر بتوانید پیشنهادات عملیاتی مناسبی را به شورای عالی ارائه نمایید، کمک شایانی کرده اید.

وی اظهار داشت: مجمع نمایندگان طلاب می تواند اتاق فکر شورای عالی حوزه های علمیه باشد و به این شورا کمک نماید؛ چراکه ظرفیت مناسبی در مجمع نمایندگان طلاب وجود دارد؛ لذا بهترین اتاق فکر مدیریت و شورای عالی حوزه می تواند مجمع نمایندگان طلاب باشد.

تحول در حوزه از برنامه های شورای عالی است

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه باید در چند موضوع به فکر برنامه های جدید در حوزه باشیم، ابراز داشت: تحولی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، یکی از این برنامه هاست و اگر تعریف روشنی از تحول نداشته و اهداف آن را ندانیم، به درستی نمی توانیم تصمیم بگیریم و برنامه ریزی نماییم.

آیت الله اراکی خاطرنشان ساخت: برخی از افراد سروصدای تحول دارند که به نظر می رسد تحول مورد نظر آنان، هنجارشکنی و از دست دادن سرمایه های موجود حوزه باشد و باید گفت که این نوع تفکرات، عقب گرد است؛ تحول مناسب، تحولی است که داشته های مثبت را شناخته و در کنار آن، نواقص موجود را بررسی نموده و آن را جبران نماید.

هجرت طلاب و فضلا

وی به موضوع هجرت طلاب و فضلا نیز اشاره و تصریح کرد: حوزه علمیه برای این تأسیس نشده که طلاب در این حوزه بمانند؛ بلکه هدف این است که پس از تحصیل، به شهر و دیار خود برگشته و به تبلیغ دین بپردازند؛ علمای سلف ما پایبند به این موضوع بوده و پس از مدتی به دیار خود بر می گشتند و شاهد اثرات مثبت آنان در منطقه خود بوده ایم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: باید فضای حوزه به نحوی باشد که به تمام استعدادها بها داده شود؛ شاید استعداد برخی افراد در نوشتن کتاب باشد و می توانند حرف های خوب خود را در قالب کتاب بیان کنند که بسیار هم مناسب است و باید به آنان بها داده شود؛ گاهی یک طلبه مسئله گو به نحوی احکام شرعی را بیان می کنند که از یک عالم فاضل، بهتر اثرگذار بوده و خروجی بهتری دارند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: یکی از مباحث مغفول در حوزه های علمیه، موضوع فن وعظ است که از آن فاصله گرفته ایم و باید برای تربیت واعظ در حوزه برنامه ریزی کرد.

ضرورت تشکیل رشته های کاربردی در حوزه

وی ابراز داشت: باید رشته های کاربردی در حوزه تعریف شود تا بتوانیم در هر موضوعی که مرتبط با فعالیت حوزویان است، خروجی های مناسب داشته باشیم و باید برای هر برنامه و موضوع، نیروهای لازم را تربیت نماییم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: مجمع نمایندگان طلاب باید به شورای عالی حوزه در عرصه های گوناگون کمک نموده و به عنوان اتاق فکر شورای عالی باشد و پیشنهادات خوبی را ارائه نماید و از امتیازات مجمع نمایندگان طلاب این است که با بدنه اهل فضل حوزه در ارتباط است./1324/د101/ف

ارسال نظرات