۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۶۵۸۶۲۵
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت وگو با رسا؛

اخراج نیروهای آمریکایی، خواسته ایران از دولت عراق است

اخراج نیروهای آمریکایی، خواسته ایران از دولت عراق است
سعیداوی گفت: الکاظمی بخوبی موضع ایران در قبال حضور نیرو‌های آمریکایی و سیاست ثابت ایران در برابر عراق را متوجه شد.
جبار سعیداوی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، با اشاره به پیشینه روابط تاریخی ایران و عراق اظهارداشت: استقرار و عدم استقرار هر یک بر اوضاع دیگری از جنبه‌های مختلف تأثیرگذار است، از این رو الکاظمی، ایران را برای نخستین سفر خارجی انتخاب کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه افزون بر مشترکات ایران و عراق، در حال حاضر ایران یک کشور مقتدر و باثبات و تعیین کننده در منطقه است، عنوان داشت: استکبار جهانی و آمریکای جنایتکار مانع از آن شده تا جهانیان با ایران اسلامی روابط مقبول و منطقی داشته باشند؛ هر کشور خواهان ارتباط با جمهوری اسلامی مورد شدیدترین تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار می‌گیرد.

سعیداوی با بیان اینکه عراق برای ثبات وضعیت داخلی، امنیت، فرهنگ و اقتصادی مجبور و ملزم به ارتباط با ایران است، ادامه داد: ملت‌های ایران و عراق ارتباط‌های تنگاتنگی از لحاظ اعتقادی، اجتماعی و فرهنگ دارند و هیچ کس توانا در جداسازی شان نیست، عتبات عالیات در عراق سبب شده تا رابطه ناگسستنی و تفکیک ناپذیر میان دو ملت حاصل شود.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها از سفر الکاظمی به ایران ناراضی هستند، اما وی متوجه است که هیچ قدرتی نمی‌تواند پیوند میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها را بگسلاند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در زمینه اقتصادی دو کشور نیازمند یکدیگر هستند، بیان داشت: در نتیجه مرز طولانی زمینی با عراق، در دوران تحریم‌ها بسیاری از مشکلات مرتفع شدند ضمن اینکه عراق بازار هدفی برای کالا‌های ایرانی است.

سعیداوی با اشاره به اینکه اخراج اشغالگران از عراق یکی از سیاست‌های اصولی و ثابت ایران است، تصریح کرد: الکاظمی بخوبی موضع ایران در قبال حضور نیرو‌های آمریکایی و سیاست ثابت ایران در برابر عراق را متوجه شد.

وی با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی بزرگترین اشتباه آمریکایی‌ها است، عنوان داشت: ایران به صراحت به الکاظمی گفت که پاسخ جنایت آمریکا در خاک عراق خواهد داد. /۹۴۵۶/
ارسال نظرات