۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۵۸۶۷۱

همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی برگزار می‌شود
همایش بین‌المللی عرفان و حماسه حسینی چهارشنبه هشتم مرداد ماه به صورت مجازی با سخنرانی ۱۳ نفر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزار رسا، نشست خبری همایش عرفان و حماسه حسینی عصر چهارشنبه در سالن دارالقرآن علامه طباطبایی قم برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد عابدی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی این همایش را قسمتی از برنامه های جایگزین حج عنوان کرد.

وی عرفان حج را مربوط به حج دانست و گفت: عرفان بدون سیدالشهدا مفهوم ندارد و عرفه به عنوان یکی از از بخش های اصلی حج یا رکن حج است.

استاد درس خارج حوزه علمیه به دو عنوان  فرض الله و فرض النبی اشاره کرد و افزود: وقوف به مشعر فرض الله و وقوف به عرفات فرض النبی است. مشعر در قرآن ذکر شده، اما وقوف عرفات را پیامبر دستور داده است. هر دو رکن حج است؛ عرفه فرض النبی است که با امام حسین و حماسه عجین شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عارف را کسی که توحید شناس و موحد شناس باشد دانست و گفت: حماسه به معنای و دلاوری نیست بلکه جوانمردی است.

وی افزود: فتوت و جوانمردی  در سایه عرفان و حماسه یعنی شناخت خداوند واحد. امروزه نیاز دنیا به عرفان یا جوانردی است الان پرستاران و کادر درمان ما امروز در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستند و آنچه که انجام می‌دهند شاید وظیفه شأن نباشد اما برسم جوانمردی اینگونه از خودگذشتگی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدی تاکید کرد: این همایش پیام خوبی برای دنیا خواهد داشت.

زمان همایش

حجت الاسلام و المسلمین عابدی با بیان اینکه این همایش در روز هشتم ذی حجه، چهارشنبه هفته آینده، هشتم مردادماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد، ادامه داد: ۱۳ سخنران از بیش از ۱۰ کشور جهان در این همایش که از ساعت ۱۹ آغاز می‌شود، سخنرانی خواهند کرد.

گفتنی است، این همایش از سوی بنیاد بین المللی اربعین و با مشارکت مجمع وراث الانبیاء(وابسته به عتبه حسینی) و در ده محور با موضوعات، حقیقت دعا در مکتب حسینی، مبانی معرفتی دعای عرفه، نیایش و سلوک عرفانی در مکتب حسینی، سروش نیایش و خروش حماسه در عاشورا، خداشناسی و خودشناسی در دعای عرفه، سبک شناسی و زیبایی شناسی دعای عرفه، عشق و اشتیاق در عرفان و حماسه حسینی، عرفان در عرفه حسینی و بازنمایی آن در اربعین معاصر، واکاوی عرفان و حماسه در عاشورا و اربعین و عرفان عرفه در نغمه‌های شاعران برگزار خواهد شد./1370/د102/ف

ارسال نظرات