۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۶۵۸۶۷۷
حجت الاسلام فلاحی خبر داد؛

آموزش مهارت محور در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

آموزش مهارت محور در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رهبر انقلاب را حامی جدی پیشرفت های علمی کشور دانست و گفت: «مهارت به عنوان محور در آموزش» در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدحسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری «تشریح امور آموزشی کشور» که در سالن کنفرانس انجمن های علمی حوزه برگزار شد، به ارائه توضیحاتی در زمینه نحوه برگزاری کنکور سراسری و بازگشایی سال تحصیلی جدید مدارس، حوزه های علمیه، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور پرداخت.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران و خبرگزاری ها در زمینه شکوفایی، پویایی و شفافیت نقش اساسی دارند، ادامه داد: خبرنگاران در عرصه شناساندن ظرفیت های کشور به مسؤولان نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند؛ همچنین خبرنگاران در زمینه مبارزه با فساد و عدالتخواهی نیز در خط مقدم هستند.

حجت الاسلام فلاحی با بیان اینکه تحریم ها و فشارهای اقتصادی که هم اکنون با آن مواجه هستیم در طول تاریخ بی سابقه است، اظهار داشت: امروز شرایط اقتصادی کشور بسیار خاص است، از این رو رسانه ای شدن مسائل می تواند ظرفیت های مردمی را نمایان کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروز به اذعان بسیاری از کارشناسان، جمهوری اسلامی بدون تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب نمی توانست 40 سال علیرغم تحریم های ظالمانه پابرجا بماند، تأکید کرد: امروز در رتبه هفتم اقتصادی جهان قرار داریم و این موجب حیرت بسیاری از کارشناسان شده است؛ خبرنگاران باید با انعکاس ظرفیت های داخلی و نمایان ساختن آنها به شکوفایی اقتصادی کمک کنند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر 10 نوع دارو در حال تست است؛ در زمینه داروی کرونا از سایر کشورها عقب نیستیم؛ اگر در بحث کرونا دومین کشور بوده ایم، در مبارزه با آن نیز دومین کشور بوده ایم و در زمینه داروی آن نیز پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم؛ اگر به صورت جهادی و انقلابی عمل کنند خبرهای بسیار خوبی را پیش از فرا رسیدن فصل سرما دریافت می کنیم.

حجت الاسلام فلاحی در ادامه به ارائه توضیحاتی در ارتباط با کمیته های کمیسیون آموزش و تحقیقات پرداخت و بیان کرد: در طول سالیان گذشته حوزه علمیه جایگاه اصلی خود را در زمینه آموزش و تحقیقات کشور نداشته و به این موضوع بی توجهی کرده است؛ امروز جای سؤال دارد که بدانیم جایگاه حوزه در آموزش عالی کشور کجا است؟ حوزه در زمینه تقنینی، آموزشی، عمرانی و پژوهشی بودجه چندانی ندارد، البته مقدار ناچیزی به استانداری ها برای حوزه ها می دهند که آن هم مخارج حوزه را تأمین نمی کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درصدد تقویت تعامل کمیسیون آموزش و تحقیقات با شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم، گفت: ما مصوبات این شورا را اسناد بالادستی می دانیم و به آن توجه داریم.

وی در ادامه به مراکز آموزشی غیر انتفاعی اشاره و عنوان کرد: تجدید نظر در زمینه توسعه و تقویت آموزش های غیر دولتی را در دستور کار داریم، زیرا یک مرکز علمی غیر انتفاعی با نظارت ضعیف آسیب زا است و ما درصدد تقویت نظارت هستیم.

حجت الاسلام فلاحی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: متأسفانه ما تا کنون در این زمینه پیشرفت خوبی نداشته ایم، از این رو یکی از محورهای اصلی ما اجرای این سند است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسأله آموزش با شرایطی که کرونا برای کشور رقم زده است، ادامه داد: وزارت علوم باید خود را آماده کند تا اگر بنا باشد کرونا برای مدت طولانی باقی بماند ضعف های آموزش های مجازی و غیرحضوری را رفع کند؛ امروز زیرساخت های مجازی باید آماده شود، از همین جهت مبلغ 500 میلیارد تومان در اختیار معاونت فناوری قرار گرفته است تا زیرساخت ها را در کشور تجهیز کند.

وی زمان برگزاری کنکور سراسری را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه زمان برگزاری این کنکور 30 و 31 مردادماه سال جاری خواهد بود، ابراز کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات در این زمینه ورود نمی کند، زیرا تصمیم گیرنده اصلی ستاد ملی مبارزه با کرونا است و تصمیمات لازم را با توجه به موقعیت بهداشتی کشور اتخاذ می کند.

حجت الاسلام فلاحی همچنین به آغاز سال تحصیلی جدید خاطرنشان کرد: آغاز سال تحصیلی 15 شهریور اعلام شده  و آموزش و پرورش سه شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری را برای دانش آموزان با توجه به در نظر گرفتن شرایط بهداشتی در نظر خواهد گرفت؛ در دانشگاه ها هم همین شیوه باید اجرا شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: بسیاری از دانشجویان باید دروس خود را در بیمارستان ها به صورت عملی طی کنند و اگر این دروس برای آنها برگزار نشود در زمینه آموزش های عملی آسیب می بینیم، بنابراین تدابیر لازم باید برای ارتقای سطح کیفیت آموزش ها اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در عرصه جذب آموزش و پرورش ردیف بسیار ناچیزی برای طلاب قرار داده شده است، افزود: امروز همه مکاتب تربیتی به این رسیده اند که تربیت و آموزش بدون تربیت دینی امکان پذیر نیست؛ متأسفانه به این موضوع در کشور ما توجه نشده و سعی داریم در کمیسیون آموزش و تحقیقات به این مسأله توجه ویژه داشته باشیم.

حجت الاسلام فلاحی با اشاره به اینکه متأسفانه از لحاظ کیفیت آموزشی در رتبه دوازدهم جهان قرار داریم، گفت: امروز سایر کشورهایی که در حال حرکت به سوی بیداری اسلامی هستند، منتظر دریافت بسته های آموزشی و تربیتی ما هستند و ما باید توجه جدی به این موضوع داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جایگاه دانشگاه فرهنگیان در کشور باید تقویت شود، تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان بنا بود سالیانه 25 هزار دانشجو تربیت کند، اما امروز این رقم به 3 هزار نفر رسیده و این به معنای ضعیف شدن این دانشگاه است؛ اگر اوضاع همینگونه بماند بدون شک در سال 1400 با خلأ جدی در زمینه جذب معلمان مواجه خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رهبر معظم انقلاب را حامی جدی پیشرفت های علمی کشور توصیف کرد و با تأکید بر اینکه «مهارت به عنوان محور در آموزش» در دستور کار این کمیسیون قرار دارد، گفت: امروز مسأله پارک علم و فناوری در کشور مورد توجه قرار گرفته و این بسیار خوب است؛ در حال حاضر 6 هزار شرکت دانش بنیان در کشور در حال فعالیت هستند و باید دانست که همین شرکت ها باید در اقتصاد کشور ورود پیدا کرده و برای حل مشکلات راهکارهای عملیاتی ارائه دهند./841/پ202/ق

ارسال نظرات