۲۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۵۸۹۲

توسعه دانش‌های بین رشته ای انسانی و اسلامی، بستر اجتماعی مهمی در اسلامی شدن علوم انسانی است

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسانی رضوی گفت: همفکری‌ها و پژوهش‌های مشترک می‌تواند کمک زیادی به تسریع در بازسازی علوم انسانی بر مبنای اسلامی ‌کند.
حجت الاسلام مجتبي الهي خراساني، معاون آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی الهی‌خراسانی با بیان اینکه بازسازی علوم انسانی با رویکرد اسلامی باید به طور طبیعی اتفاق افتد، اظهار داشت: در بستر اجتماعی این فرایند سه گروه متخصصان علوم انسانی، متخصصان علوم اسلامی و پژوهشگران بین رشته ای(علوم انسانی ـ اسلامی) مشارکت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما مترجمانی می‌خواهیم که بتوانند این دو گروه را با هم آشنا و از ظرفیت‌های یکدیگر آگاه کنند، بنابراین توسعه دانش‌های بین رشته ای انسانی و اسلامی، بستر اجتماعی بسیار مهمی است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسانی رضوی تصریح کرد: باید در حوزه‌های علمیه مدخل‌هایی نسبت به علوم انسانی مرتبط گنجانده شود و همچنین در علوم انسانی واحدهایی برای آشنایی با بنیادهای علوم اسلامی در نظر گرفته شود که این امر به تدریج موجب می شود تا علاقمندانی به صورت بین رشته‌ای علوم اسلامی را دنبال کنند.

وی در رابطه با فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه‏ى علوم انسانى، کار بومى و تحقیقات اسلامى گفت: پزوهشکده علوم انسانی در قم و پژوهشکده «مطالعات اسلامی در علوم انسانی» در دانشگاه فردوسی مشهد و مجموعه پژوهشگاه‌هایی که در تهران و قم فعالیت می‌کنند، تجارب خوبی در این زمینه و پیشرفت‌هایی در حقوق، اقتصاد و علوم تربیتی و روانشناسی و تا حدی جامعه شناسی داشته‌اند اما هنوز کافی نیست و جای کار بیشتری هست.

حجت‌الاسلام الهی‌خراسانی همچنین در تشریح راهکارهای تسریع بازسازی علوم انسانی بر مبنای اسلامی اظهار داشت: همفکری‌ها و پژوهش‌های مشترک در این زمینه می‌تواند کمک زیادی کند.

وی ادامه داد: اگر ما در توسعه پژوهش‌ها، پژوهش‌هایی داشته باشیم که مشاوران آن از دو دانش علوم انسانی و اسلامی برخوردار باشند یا از دو تیپ مشاور استفاده شود تا مسائلی را به صورت مشترک مورد تحقیق قرار داده و در یک سمپوزیم عرضه کنند، این فضاهای گفتگویی می‌تواند اعتماد علمی برای طرفین ایجاد کند چرا که یکی از ضعف‌ها و موانعی که در این مسیر وجود دارد، کمبود اعتماد علمی طرفین به یکدیگر است.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی اضافه کرد: بخشی از این بی‌اعتمادی به این دلیل است که هر کدام از متخصصان علوم انسانی و متخصصان علوم اسلامی با گروه مرجع علمی یکدیگر به اندازه کافی آشنا نیستند، بنابراین ممکن است با بخشی از متخصصان آن رشته برخورد داشته باشند که تصادفا قله‌های آن رشته نیستند و نمی‌توانند اعتماد علمی طرف مقابل را جذب کنند.

وی خاطر نشان کرد: این اشکال در یافتن منابع قوی و علمی هم تا حدودی وجود دارد که این مراودات می‌تواند معارفه و آشنایی متقابلی را به وجود آورد تا در گام بعدی خود به خود تغییراتی ایجاد شود./ د102

ارسال نظرات