۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۶۵۹۱۱۰
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد؛

نگاه ویژه امام باقر به مردم ایران

نگاه ویژه امام باقر به مردم ایران
استاد حوزه علمیه اشاره به اینکه نخستین معلم احکام دین امام باقر(ع) است، گفت: اگرامام صادق(ع) را رئیس مذهب شیعه می‌دانیم برای این است که حضرت احکام دین را به اوج رسانید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان امروز در مراسم عزاداری روز شهادت امام محمد باقر(ع) که بدون حضور زائر درآستان مقدس علی ابن باقر(ع) درمشهد اردهال کاشان برگزار شد، گفت: نخستین مجالس عزاداری شهادت امام محمد باقر(ع) را فرزند بلافصل ایشان علی ابن باقر(ع) در این منطقه برگزار کرده است.

وی امامت و رسالت امام باقر(ع) را از جهاتی دارای امتیازات خاص و متفاوت از دیگر ائمه(ع) دانست و افزود: ایشان تنها امامی بود که از دوران کودکی به مدت ۳۰ سال در کنار پدر بزرگوار خود به تبلیغ دین و تبیین معارف دینی اهتمام داشت.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: امام باقر(ع) در اواخر منع حدیث بود و دانستن حدیث جرم بود به طوریکه گفتن قال رسول الله نیر جرم محسوب می‌شد و مردم از احادیث نبوی خبر نداشتند.

وی با اشاره به اینکه نخستین معلم احکام دین امام باقر(ع) است، گفت: اگر امام صادق(ع) را رئیس مذهب شیعه می‌دانیم برای این است که حضرت احکام دین را به اوج رسانید.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: علی ابن باقر(ع) نخستین نماینده امام و نخستین فرزند از فرزندان ائمه اطهار(ع) به عنوان نایب الامام و ولی فقیه بود که نیابت دو امام معصوم را داشت. 

استاد حوه علمیه ادامه داد: امام باقر(ع) به ایران نگاه ویژه‌ای داشت و بعد از ایشان دیگر ائمه اطهار(ع) فرزندان خود را به ایران اعزام کردند و امامزادگان زیادی را از فرزندان و نوادگان ایشان به عنوان عالمان دینی به ایران آمدند.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران و طلاب حوزه در مورد این امامزاده واجب التعظیم کوتاهی کرده اند، یادآور شد: بزرگترین ارودگاه حوزه‌های علمیه باید در جوار آستان مقدس علی ابن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار شود.

به گفته وی هر یک از علمایی که آرزوی شهادت دارند باید در جوار آستان مقدس علی ابن باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان بیتوته کنند، چرا که ایشان به عنوان یک عالم به شهادت رسید.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: پذیرفتنی نیست طلاب حوزه‌های علمیه در طول دوران طبلگی خود حداقل سالی یک بار به محضر مقدس این امامزاده واجب التعظیم در مشهد اردهال مشرف نشوند.

به گفته وی حضور طلاب حوزه علمیه در جوار آستان مقدس علی باقر(ع) باید به گونه‌ای باشد که افکار عمومی متوجه حضور آن‌ها در این مکان مقدس شده تا از این امامزاده غربت زدایی شود.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: علمای بزرگی درطول تاریخ به این امامزاده عظیم الشان توجه داشته اند، اما غربت امامزاده علی ابن باقر(ع) در منطقه مشهد اردهال کاشان نمی‌تواند قابل قبول باشد.

وی با بیان اینکه زائران زیادی برای تشرف وارد منطقه می‌شوند اما کافی نیست، ابراز امیدواری کرد با افتتاح جاده حرم تا حرم از مسجد جمکران تا مشهد اردهال شاهد حضو زائران بیشتری باشیم تا علی ابن باقر(ع) در اردهال از غربت خارج شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: یکی از مکان‌های برجسته در کشور، مسجد جامع کاشان است که علی ابن باقر(ع) همه هفته در آن نماز جمعه اقامه می‌کرد که این امر بیانگر خطرپذیری این امامزاده در آن دوران بوده است.

به گفته وی مردم ایران مدیون امام باقر(ع) و علم حضرت هستند، چرا که دین مانند علم یک موضوع فراملیتی است و نمی‌توان آن را به یک قوم و یک ملت اختصاص داد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با تأکید بر تکریم علی ابن باقر (ع) گفت: تا عالم دینی را تکریم نکنیم آن هم عالمی که فرزند بلافصل امام باقر(ع) است و در راه نشر معارف و علوم دینی به شهادت رسیده است، نمی‌توانیم ادعای عالم بودن داشته باشیم./۱۳۰۷/پ210/ق
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات