۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
کد خبر: ۶۵۹۱۳۰
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

پژوهش نباید هیچ خط قرمزی داشته باشد

پژوهش نباید هیچ خط قرمزی داشته باشد
حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی گفت: گاهی ممکن است در انتشار نتایج پژوهش محدودیت‌هایی وجود داشته باشد اما پژوهشگر باید در انجام پژوهش آزادی مطلق داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آسیب‌های مربوط به پژوهش‌های حوزوی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: این آسیب ها را باید در دو بخش متن حوزه علمیه مانند درس های خارج و همچنین بخش های اقماری حوزه پیگیری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با بیان این که درس های فقهی معطوف به مسائل حقوقی و قضایی معدود است، گفت: عدم توجه به مشکلات جامعه و نیازهای نظام از آسیب‌های موجود در متن حوزه علمیه است.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: مراکز اقماری حوزه علمیه و برخی از مراکز تخصصی که بیش از ۱۰ سال تاسیس آنها می‌گذرد تا حدودی مشکل کاربردی نبودن پژوهش ها را برطرف کرده اند اما این مقدار کافی نیست و باید ارتقای بیشتری پیدا کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه وجود یک مرکز بالادستی را برای هماهنگی میان پژوهشگاه ها و جلوگیری از موازی کاری ضروری دانست و اظهار داشت: یک پایش کلی در نظام موضوعات می‌تواند باعث جهت‌دهی کلان پژوهش ها شده و جلوگیری از تکرار شود.

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی ابراز کرد: این مرکز بالا دستی نباید مقابل آزاد اندیشی در انتخاب موضوعات بایستد؛ این کار معقول نیست و موجب بی تاثیر شدن امر پژوهش می شود.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه در بحث پژوهش نباید هیچ خط قرمزی وجود داشته باشد، گفت: گاهی ممکن است در انتشار نتایج پژوهش محدودیت هایی وجود داشته باشد اما برای درنوردیدن مرزهای دانش و خدمت بیشتر نسبت به جامعه، باید پژوهشگر در انجام پژوهش آزادی مطلق داشته باشد./1350/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
ین درد بزرگی است که امروز، جامعه و کشور ما را فرا گرفته است و هر روز هم بیشتر می‌شود: آیا پژوهشگران حوزوی نباید ارزشی برای خود قائل شوند؟
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
گل گفتید
1
0