۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۵۹۵۹۰
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه:

برگزاری مجالس عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تزاحم ندارند

برگزاری مجالس عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تزاحم ندارند
آیت الله علیدوست رعایت مقررات ستاد ملی مبارزه با کرونا و پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری مراسمات عزادری را قابل جمع کردن دانست.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در عید قربان مبنی بر معیار قراردادن دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا در برگزاری مراسمات عزاداری ماه محرم، به تبیین مبانی فقهی آن پرداخت و گفت: از نظر قواعد و ضوابط فقهی مطلب روشن است.

استاد درس خارج حوزه علمه قم ادامه داد: عزاداری امام حسین(ع) از اعظم شعائر است و حتی اگر کسی بر وجوب اقامه عزاداری در شرایط عادی فتوا دهد نباید از او سؤال کرد چرا چنین فتوایی داده است، زیرا به دلیل تبلیغاتی که از سوی امواج ظلال صورت می گیرد باید به مسأله اقامه عزاداری امام حسین(ع) اهمیت داد.

وی با تصریح بر این که اگر امروزه قائل به وجود عزاداری امام حسین(ع) نباشیم، حداقل مستحب مؤکد است، گفت: از سوی دیگر حفظ جان خود و دیگران و بالاتر از حفظ جان، یعنی سلامتی و محافظت از بیمار نشدن خود و دیگران از مسلمات شرعیه و واجب است به عبارت دیگر حفظ سلامتی و جان دیگران حق الناس و حفظ سلامتی و جان خود حق الله به شمار می رود که بحث آن نیز روشن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر ناهمسویی صورت گرفته میان تعالیم و شعائر دینی با حفظ سلامتی که تزاحم نامیده می شود، قابل جمع باشد، باید جمع کرد مانند کسی که هم می تواند نماز بخواند و هم دین خود را ادا کند، نه باید نماز خود را قطع کند و نه ادای دین را تأخیر اندازد.

وی اضافه کرد: اگر ناهمسویی میان تعالیم و شعائر دینی با حفظ سلامتی قابل جمع نبود و به عبارت دیگر تزاحم بود همانند بدهکاری که در حال خواندن نماز است و باید برای ادای طلب خود نمازش را قطع کند تا بتواند دین طلب کار را ادا کند، باید اهم و مهم کند که راه هایی در این زمینه وجود دارد.

آیت الله علیدوست با بیان این که میان برگزاری مراسم عزداری امام حسین(ع) و رعایت پروتکل های بهداشتی تزاحمی وجود ندارد، ادامه داد: رعایت مقررات ستاد ملی مبارزه با کرونا و پروتکل های بهداشتی و هم برگزاری مراسمات عزادری امکان دارد و تزاحمی میان آنها مشاهده نمی شود.

وی با تأکید بر کوتاه برگزار شدن مراسمات عزاداری امام حسین(ع) اظهار کرد: چه دلیلی دارد که چندین ساعت مردم را در محیطی بسته برای مراسم عزاداری نگه داریم بلکه باید یک نماز خوانده شود و واعظ و مداح در مدت کوتاهی مراسم را برگزار کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: موارد بیان شده از مسلمات است و جای چانه زدن ندارد یا این که گفته شود نظر فلان آقا این است، در نتیجه عزاداری باید برگزار و پروتکل های بهداشتی نیز رعایت شود و رعایت کردن مردم نیز به رعایت کردن اداره کنندگان مجالس بستگی دارد./1324/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
اونایی ک میگن اگه قراره بمیرم اشکال نداره خودش [بمیره] بااین کار ی ملت جونشون ب خطر میوفته اونا اگه راست میگن تو کارای دیگه حسینی باشن نمیخواد عزادار حسین تو این شرایط باشن…
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
با رعایت فاصله گذاری اجرا شود
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
ما شیعیان در همه ایام بویژه دهه محرم قلبا عزادار دار سید الشهدا ع هستیم و به این کار عشق می ورزیم.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
عزاداری به شیوه ائمه هدی که به صورت خانگی می گرفتند کاملا امکان پذیر هست
حسینیه ها و مساجد هم با رعایت مقررات ، برگزاری جلسات محال نیست
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
در هر مراعاتی معمولا مشکلات صفر نمی شوند
الآن کنکور با وجود نمره قبولی در رعایت ضوابط ، درصدی ابتلا داشتیم
عزاداری و دیگر مجالس و محافل مجلسی هم هکذا
0
0