۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۶۵۹۶۹۳
استاد اخلاق حوزه علمیه مطرح کرد؛

مروری بر اخلاق اجتماعی امام هادی

مروری بر اخلاق اجتماعی امام هادی
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به اخلاق اجتماعی و فردی امام هادی(ع) گفت: در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم عادت شما احسان و نیکی کردن و اخلاق شما کرم و بخش است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد در گفت‌وگو با سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تبریک ولادت امام هادی(ع) بیان کرد: امام هادی(ع) همانند پدرشان امام جواد(ع) در سن کودکی به مقام امامت رسیدند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که تحمل به امامت رسیدن امام هادی(ع) در سن شش سالگی برای بسیاری از افراد سنگین بود، اظهار داشت: به امامت رسیدن کودکی که به حسب عادت باید برای آموختن علم به مکتب خانه می رفت برای برخی بسیار سنگین بود در نتیجه ایام کودکی امام هادی(ع) با کرامات فراوانی همراه بوده است.

وی ادامه داد: آشکار شدن کرامات فراوان از سوی امام هادی(ع)، چنانچه ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج ابلاغه خود بیان کرده، موجب شد برخی به الوهیت امام هادی(ع) قائل شوند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد خاطرنشان کرد: کرامات امام هادی(ع) علاوه بر اثبات امامت ایشان جهات دیگری نیز داشته است زیرا شهادت ایشان تا آغاز غیبت صغری نزدیک به شش سال فاصله داشته در نتیجه کرامات امام هادی(ع) در مسیر مستقیم نگه داشتن شیعان بسیار با اهمیت است.

وی در زمینه ویژگی های اخلاقی امام هادی(ع) بیان کرد: امام هادی(ع) همیشه بشاش، خوشرو و خوش برخورد بودند و با سختی ها مدارا می کردند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: امام هادی(ع) در دوران متوکل زندگی می کردند و متوکل ایشان را از مدینه به سامرا آورد و در منطقه ای به نام خان السعالیک سکونت داد؛ فردی می گوید در خان السعالیک خدمت امام هادی(ع) رسیدم و بیان کردم زندگی کردن در اینجا سخت است اما امام هادی(ع) بیان کردند انسان مؤمن باید صبور و در برابر مشکلات و ناهمواری های زندگی حلیم و بردبار باشد.

وی با اشاره به نمونه ای از بخشش و انفاق امام هادی(ع) گفت: فردی نزد امام هادی(ع) برای نداری و فقر خود به دروغ قسم می خورد تا از امام هادی(ع) پولی دریافت کند که امام هادی(ع) بیان کردند به دروغ قسم یاد می کنی، اما این قسم دروغ تو مانع بخشش من نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد اضافه کرد: ما باید اخلاق اجتماعی و فردی را از ائمه معصوم(ع) بیاموزیم چنانچه در زیارت جامعه کبیره آمده است عادت شما احسان و نیکی کردن و اخلاق شما کرم و بخش است که امیدواریم این بزرگواران را الگو قرا دهیم و در مسیر آنها حرکت کنیم./1324/ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
امیر رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
برجسته ترین تلاش امام هادی در زمینه مهندسی فرهنگی بوده است.
1
0