۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۶۰۳۸۴
مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان:

هیأت های مجوزدار حق برگزاری مراسم عزاداری را دارند

هیأت های مجوزدار حق برگزاری مراسم عزاداری را دارند
حجت الاسلام نبی زاده گفت: تنها هیأت های مجوزدار حق برگزاری مراسم عزاداری را دارند ضمن اینکه باید افزون بر اعلام مکان اقامه مراسم، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام محمدمهدی نبی زاده، مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان، پیش از ظهر امروز، در رابطه با ضوابط و دستورالعمل های مرتبط با ماه محرم اظهار داشت: کاهش زمان مراسم، تجمع حداقلی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده همگانی از ماسک و ممنوعیت پذیرایی در زمان برگزاری مراسم عزاداری از جمله دستورالعمل ها است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه ممانعتی از اطعام و نذورات وجود ندارد، عنوان داشت: توزیع غذا در محل پخت از آنجا که سبب تجمع می شود، ممنوع است و باید در ظروف یک بار مصرف پخش شود؛ هر چند که بنای ما بر جهت دهی نذورات به سوی کمک های مؤمنانه است.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه عزاداری در فضای بسته ممنوع است، بیان داشت: در برخی شهرهای استان به علت گرمی هوا امکان برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز مقدور نیست؛ از این رو بصورت شفاهی و نه کتبی از وزارت بهداشت نقل شده که برگزاری در اماکن سقف دار که سقف بیش از 6 متر ارتفاع داشته باشد، بلامانع است.

حجت الاسلام نبی زاده با بیان اینکه تنها امکان برگزاری مراسم عزاداری از سوی هیأت های مجوزدار امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: نظارت کامل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل ها باید از سوی برگزارکنندگان مراسم عزاداری مورد توجه قرار بگیرد، در فضاهای سربسته تنها امکان حضور 25 درصدی وجود دارد، دسته روی هیأت های زنجیرزنی و سینه زنی در فضای باز و بسته ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون دستورالعمل های تاسوعا و عاشورا ابلاغ نشده است، ادامه داد: بر آن هستیم تا نذورات مردمی را به سوی نذر ماسک و مواد ضدعفونی کننده سوق بدهیم هر چند که در دستورالعمل ویژه ماه محرم اشاره شده تهیه ماسک و و مواد ضدعفونی بر عهده سازمان صمت است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان با دعوت از هیأت های غیر رسمی برای نام نویسی در سامانه بیرق تصریح کرد: تنها هیأت های مجوزدار حق برگزاری مراسم عزاداری را دارند ضمن اینکه باید افزون بر اعلام مکان اقامه مراسم، دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند، هیأت های غیرمجوزدار در صورت برگزاری مراسم در صورت عدم توجه به تذکرات داده شده شاهد ورود دادگستری و نیروی انتظامی خواهند بود.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه هر هیأت عزاداری همیار سلامت خواهد داشت، اضافه کرد: توزیع هرگونه خوراکی، چای و قهوه در مواکب و ایستگاه های صلواتی ممنوع است، مراسم عزاداری حداکثر تا ساعت 22 خواهد بود و از موکب داران خواسته شده تا بسته های بهداشتی را بجای پخش چای انجام بدهند.

حجت الاسلام نبی زاده با اشاره به اینکه در روستاها از ظرفیت دهیاران و روحانیون مستقر برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی ویژه محرم استفاده می شود، گفت: بنا است تا از ظرفیت مصلاها برای اقامه مراسم عزا از سوی هیأت های شاخص بهره ببریم؛ البته حضور سالخوردگان و کودکان ممنوع است و امیدواریم از برنامه های تهیه شده صدا وسیما بهره ببرند./9456/پ210/ب1

ارسال نظرات