۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۶۶۰۴۰۳
حجت الاسلام والمسلمین ایزدهی در گفت‌وگو با رسا:

ایران حزب الله را نهادی مستقل می داند/ حمایت به معنای دخالت نیست

ایران حزب الله را نهادی مستقل می داند/ حمایت به معنای دخالت نیست
استاد حوزه با بیان اینکه ایران حزب الله را نهادی مستقل می‌داند، گفت: ارتباط ایران و حزب الله تعاملی دو جانبه در جبهه واحد علیه نظام سلطه با محوریت انقلاب است.

بعد از انفجار پرابهام بندر بیروت و تأکید سیدحسن نصرالله بر شفافیت در این قضیه و پیگیری متهمان این انفجار، یکی از سناریوهای اصلی رسانه های بیگانه در جهت فرافکنی و حاشیه سازی، دمیدن بر آتش اعتراضات و هدایت شعله فتنه به سمت حزب الله است؛ به همین جهت کلیپ هایی با موضوع سیاهنمایی علیه آرمان حزب الله در تحقق عدالت جهانی و حکومت اسلامی منتشر شده و این تئوری و اعتقاد شیعی را با مباحث اجرایی و حکومت داری خلط می کنند و در عین تشویق به دخالت مستقیم کشورهای استعمارگر در لبنان، جمهوری اسلامی را به دخالت در امور اجرایی لبنان متهم می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گفتمان انقلاب اسلامی را پدیده ای چند لایه با کارکردهای متفاوت دانست و گفت: انقلاب اسلامی یک باور ذهنی بوده و پوسته های مختلفی دارد که این پوسته ها در شرایط مختلف کارکردهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

وی به رویکردهای مختلف انقلاب اسلامی در مواجهه با پدیده های گوناگون اشاره کرد و انقلاب اسلامی را پدیده ای بدون مرز جغرافیایی خواند و اظهار داشت: انقلاب اسلامی بر اساس مبانی فقه سیاسی شیعه حتی می تواند در راستای تقابل با نظام سلطه و عمل به اهداف کلان خود به مناطق غیر اسلامی نیز توجه داشته باشد.

حجت الاسلام ایزدهی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دنبال وحدت فکری بوده و با لشکرکشی، اجبار و اقدامات سخت افزاری مخالف است، خاطرنشان کرد: نظام سلطه معمولاً برای استحکام سلطه خود لشکرکشی کرده و با رویکرد استبدادی عناصر کشورهای تحت استعمار خود را عزل و افرادی را می گمارد تا آسان تر به اهدافش برسد.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی نماد حرمت، کرامت و مردم سالاری است، ابراز کرد: امروز حزب الله لبنان مسأله تقابل با نظام سلطه و رژیم غاصب صهیونیستی را دنبال می کند، از این جهت ایران اسلامی نیز با رویکرد مقاومت که امروز وظیفه هر شیعه، سنی و حتی مسیحی است از آن حمایت می کند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بنا بر شهادت رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله هیچگاه نسبت به حزب الله تحکم نکرده و آن را نهادی مستقل و مختار می داند، تأکید کرد: امروز حزب الله بر اساس اقتضائات خود تصمیم می گیرد و سرسپرده جمهوری اسلامی نیست.

حجت الاسلام ایزدهی عنوان کرد: انقلاب اسلامی در راستای اهداف کلان خود در تقابل با نظام سلطه، مناسبات خود با حزب الله را توسعه داده و نقاط قوت یکدیگر را مستحکم می کند تا در کنار همدیگر در راستای آن اهداف گام بردارند.

عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه حزب الله منطق پیشینی داشته و مبتنی بر باور خود مردم لبنان حرکت می کند، گفت: حمایت ایران اسلامی از حزب الله به معنای دخالت در امور آنها نیست، بلکه معنایش حمایت از متحدی است که نیازمند پشتیبانی بوده و احتمال عکس آن نیز می رود.

وی با تأکید بر اینکه امروز جبهه مقاومت با محوریت ایران اسلامی در سراسر جهان شعبه دارد، بیان کرد: مسأله حزب الله نسبت به ایران سرسپردگی، امر و تحکم نیست، بلکه تعاملی دو جانبه در یک جبهه واحد علیه نظام سلطه با محوریت انقلاب اسلامی است./841/ت302/ق

ارسال نظرات