۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۶۶۰۵۶۱
معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان:

دلیلی بر عزاداری بدون حفظ سلامت نداریم

دلیلی بر عزاداری بدون حفظ سلامت نداریم
حجت الاسلام مؤمنی با تأکید بر ضرورت برگزاری مراسمات محرم با رعایت موازین بهداشتی، گفت: هیچ روایتی به ما نگفته در عزاداری یا زیارت نیازی نیست نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

حجت الاسلام سید حسین مؤمنی معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه یکی از شعائر اصلی تشیع مسأله محرم و عزاداری سیدالشهدا(ع) است، گفت: عملکرد شیعیان و سیره ائمه معصومین(ع) بیانگر این است که هرکجا این شعار اصلی تشیع مورد هجمه قرار گرفته است با تمام وجود از حیثیت محرم و عزاداری محرم دفاع شده است.

وی در ادامه افزود: فضیلت عزاداری و زیارت امام حسین(ع) به خاطر این است که خون ایشان در جریان تشیع تا ظهور امام زمان(عج) جاری و ساری است، عزاداری محرم و فلسفه عزاداری ایشان برکسی پوشیده نیست.

کرونا مراسمات مذهبی و مراودات معمول زندگی مردم جهان را با مشکل مواجه کرده است

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه گاهی دشمن در مقام جلوگیری از عزاداری و از بین بردن این شعار تشیع برمی‌آید، اظهار کرد: در طول تاریخ موارد متعددی وجود دارد که دشمنان خواسته‌اند مانع برپایی مراسمات عزاداری و زنده نگه داشتن شعائر دینی شوند، چون ما مواجه با چنین دشمنی بودیم باید عزاداری را برپا می‌کردیم تا نهضت تشیع و شیعه دچار اضمحلال نشود.

حجت الاسلام مؤمنی در ادامه خاطرنشان کرد: اما گاهی ممکن است مانند شرایط فعلی با یک دشمنی بیرونی که به دنبال براندازی علیه تشیع است مواجه نباشیم بلکه یک مشکلی یک بیماری مانند ویروس کرونا در کل عالم فراگیر شده است که نه تنها مراسمات دینی و مذهبی ما بلکه در تمام دنیا مشکلاتی برای فعالیت‌های روزمره افراد سایه افکنده است و یک مشکل فراگیر و جهانی است.

وی ادامه داد: این بیماری به خودی خود در مقابله با جریان تشیع قرار نگرفته است، بلکه شاهد هستیم حتی برای برپایی مراسم حج نیز مشکل‌ساز بوده و برای تمام ادیان در برگزاری مراسمات و مناسک دینی مشکل آفرین بوده است، در اسلام یک قاعده کلی وجود دارد و آن این است که اگر یک بیماری سلامت و جان افراد را تهدید کند باید اصول بهداشتی و موازین بهداشتی به خوبی رعایت شود.

هیچ روایتی نگفته است رعایت بهداشت در عزاداری لازم نیست

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت در اسلام، تصریح کرد: هیچ روایتی به ما نگفته است در عزاداری یا زیارت نیازی نیست نکات بهداشتی را رعایت کنیم، استحباب شستن دست در سیره تمام ائمه معصومین(ع) مطرح شده است، حتی وقتی افراد به منزل امام رضا(ع) می‌رفته‌اند شخص امام دست‌های آنان را می‌شسته است و این نشان دهنده اهمیت پایبندی به بهداشت است.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه جمع بین رعایت بهداشت و برپایی مراسم عزاداری ممکن است، اظهار کرد: نباید در برخورد با این مسأله دچار افراط و تفریط شد، اینکه بگوییم اصلا مراسم عزاداری را برپا نکنیم یا اینکه بگوییم مراسمات را برپا کنیم و بدون توجه به مسائل بهداشتی به عزاداری بپردازیم حتی اگر مریض شویم و بمیریم هم شهید حساب می‌شویم، این دو نگاه تفریط و افراط است و کاملا غلط است.

افراط و تفریط ها با اهداف خاصی مطرح می‌شود

وی با تأکید بر اینکه در خصوص برپایی مراسم عزاداری دوگانه دین و سلامت مطرح نیست، تصریح کرد: نباید چنین دوگانه غلطی ایجاد کنیم، چرا که می‌توانیم مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برگزار کنیم و رعایت دستورات بهداشتی که توصیه اهل بیت(ع) و دین مبین اسلام است را هم داشته باشیم و بین این دو تضادی وجود ندارد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: کسانی که در حال ایجاد دوگانه دین و سلامت هستند و می‌خواهند مراسمات عزاداری محرم بدون رعایت دستورات بهداشتی برگزار شود یا کسانی که می‌خواهند مراسمات عزاداری به کلی تعطیل شود، شناخت خوب و درستی از مکتب اهل بیت(ع) ندارند و به دنبال اهداف و مقاصد خاصی هستند./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
در محرم امسال فرمایشات رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید مبنا باشد.
0
0