۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۶۰۶۰۶

رقابت ترکیه و عربستان برای نفوذ در میان اهل تسنن لبنان

رقابت ترکیه و عربستان برای نفوذ در میان اهل تسنن لبنان
ناظران و تحلیلگران امور سیاسی معتقدند که در سایه نبود نقش سیاسی ملموس عربستان در لبنان پس از انفجار بیروت، ترکیه تلاش دارد تا خود را در این کشور مطرح کند.
به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، ناظران و تحلیلگران امور سیاسی معتقدند که در سایه نبود نقش سیاسی ملموس عربستان در لبنان پس از انفجار بیروت، ترکیه تلاش دارد خود را به عنوان بازیگر سیاسی و اقتصادی در این کشور مطرح کند.
ناظران مذکور تصریح کردند که شتاب ترکیه در روانه‌ كردن «فواد اوکتای»، معاون رئیس جمهوری این کشور به بیروت به همراه هیاتی عالی‌رتبه در راستای تلاش برای ایفای نقشی پررنگ در سایه کم‌رنگ‌تر شدن اهتمام عربستان به صحنه سیاسی لبنان است.
در همین رابطه، ریاض ناخشنودی خود را از تحولات سیاسی لبنان حتی پیش از انفجار بیروت کتمان نکرده و هر گونه حمایت اقتصادی از این کشور را متوقف کرده و حضور دیپلماتیک خود را کاهش داده است.
عربستان به نقل از مسئولان بلندپایه خود بر این اعتقاد است که لبنان تماما تحت کنترل حزب‌الله در آمده است، امری که مانع از حضور سیاسی و سرمایه‌گذاری ریاض در لبنان می‌شود.
«خالد سلیمان»، نویسنده سعودی در توضیح مواضع ریاض در قبال لبنان در روزنامه عکاظ نوشت: «عربستان این بار موضع متفاوتی داشت، ریاض به پرداخت هزینه‌های حزب الله ادامه نخواهد داد، مردم لبنان باید مسئولیت خود در قبال کشورشان را بپذیرند، جامعه جهانی باید به مسئولیت‌ها در قبال اقدامات منفی حزب الله در عرصه داخلی و منطقه‌ای عمل کند.»
وی افزود: اما دوری عربستان از صحنه سیاسی لبنان به دلیل مخالفت با حزب‌الله موجب فراهم آمدن فرصت برای ترکیه به منظور گسترش نفوذ و نقش خود در لبنان به عنوان «حامی اهل سنت» می شود.
در همین ارتباط، منابع سیاسی بر این باور هستند که تحرکات اخیر ترکیه در لبنان به منظور پر کردن خلاء حضور عربی در این کشور در سایه بحران عمیق اقتصادی و اجتماعی این کشور است.
این منابع تاکید کردند که ترکیه حضور معنوی در لبنان دارد اما آنکارا نمی‌داند که این بدان معنا نیست همه اهل سنت طرفدار این کشور هستند.
منابع مذکور حضور ترکیه در لبنان را در سایه وجود شمار زیادی از انجمن‌های خیریه مورد حمایت آنکارا به ویژه در طرابلس واقع در شمال بیروت بسیار مهم توصیف کردند.
در همین راستا، سایت «اساس مدیا» که «نهاد المشنوق»، وزیر کشور سابق لبنان بر آن نظارت دارد، «اشرف ریفی»، وزیر کشور دادگستری و مدیر سابق اداره امنیت را متهم به هماهنگی با دستگاه اطلاعات ترکیه برای تسلط بر شمال لبنان کرده است.
منابع سیاسی اهل سنت لبنان معتقدند که ترکیه برای نفوذ گسترده در لبنان و معرفی خود به عنوان حامی اهل سنت در این کشور سخت در تلاش است و این کار را از طریق جمعیت‌های اسلامی و اهتمام به ترمیم بناهای قدیمی همزمان با تمرکز بر بناهایی که یادگار دوران عثمانی است، انجام می دهد.
منابع سیاسی مذکور افزودند که سفر معاون رئیس جمهوری ترکیه به بیروت بلافصله پس از رفتن «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه از لبنان به معنای تلاش آشکار آنکارا برای ایجاد توازن با فرانسه و نشان دادن ترکیه به عنوان حامی مسلمانان اهل سنت در مقابل حمایت فرانسه از مسیحیان است.
ترکیه در سفر اوکتای به بیروت به مقامات لبنانی اعلام کرد که در سایه خرابی بندر بیروت حاضر است بندر مرسین را در اختیار لبنان بگذارد. وی تاکید کرد، ترکیه تا پایان در کنار لبنان خواهد ایستاد.
تعطیلی بندر بیروت در نتیجه انفجار سهمگین هفته گذشته و محدود بودن ظرفیت‌های بندر طرابلس در پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و نیز در سایه تحریم‌های بین‌المللی بر بنادر سوریه و عدم امکان استفاده از بنادر اسرائیلی، بندر مرسین را به عنوان یکی از گزینه‌های اساسی و جایگزین بندر بیروت مطرح کرده است.

ارسال نظرات