۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۶۶۰۶۲۶
شرف‌الدین مطرح کرد؛

سواد رسانه‌ای؛ مقوله‌ای حیاتی برای شهروندان فضای مجازی

سواد رسانه‌ای؛ مقوله‌ای حیاتی برای شهروندان فضای مجازی
عضو هیأت علمی مؤسسۀ امام خمینی(ره) نسل‌های آینده را شهروندان فضای مجازی خواند و بر ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای در این عصر جدید تأکید کرد.

سیدحسین شرف‌الدین، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ضمن بیان وضعیت فعلی فضای مجازی در کشور گفت: فرزندان و نوه‌های ما بیشتر وقت‌شان را در فضای مجازی سپری می‌کنند و فضای مجازی جاذبه های خاص خودش را دارد؛ نسل‌های آینده، بیشتر عمرشان را شهروند فضای مجازی خواهند بود و باید منتظر آن باشیم که فضای مجازی به فضای حقیقی خط بدهد.

وی با اشاره به رابطۀ فضای مجازی با فضای حقیقی عنوان کرد: مرز بین این دو فضا به مرور زمان کمرنگ می‌شود و ما باید از هر دو فضا، متناسب با ظرفیت‌ها و اقتضائات‌شان بهره‌وری کنیم؛ ولی به دلیل جاذبه‌ها، امکانات و فرصت‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، باید به آن اهمیت بیشتری داد.

دانشیار رشتۀ ارتباطات مؤسسه امام خمینی(ره) به بررسی مقولۀ سواد رسانه‌ای پرداخت و اظهار داشت: سواد رسانه مقولۀ جدیدی و متأخر از رشد رسانه است که نفس حضور افراد در استفاده از رسانه ضرورت توجه به آن را روشن می‌کند.

وی افزود: بخشی از سواد رسانه، همان مهارت عملی است که در حین اشتغال لاجرم حاصل می‌شود؛ بخش دیگر، اطلاعات فرامتنی معطوف به رسانه، سیاست‌های پشت پرده، اغراض و اهداف گردانندگان آن و جریان شناسی مختلف حاکم بر رسانه است.

شرف‌الدین با اشاره به وضعیت سواد رسانه‌ای طلاب ابراز کرد: سواد رسانه‌ای طلاب کمتر از سایر اقشار نیست؛ چه‌بسا طلبه‌ها به نیت تبلیغ، اهتمام و انگیزۀ بیشتری هم برای ورود به این عرصه داشته باشند.

استاد دانشگاه ادامه داد: حتی مراکزی در قم به جهت آموزش دهی به طلاب ایجاد شده که در سایر شهرها وجود ندارد و ما هرچقدر جلوتر می‌رویم و ضرورت کاربری رسانه بیشتر می‌شود، عطف توجه به سواد رسانه نیز بیشتر می‌شود.

عضو تحریریۀ پژوهش‌نامۀ سبک زندگی خاطرنشان کرد: اصلا مجازی خواندن این فضا هم محل بحث است؛ این فضایی که ما از آن با عنوان مجاز یاد می‌کنیم، فضایی در دل این فضای حقیقی است منتها با اقتضائات و ظرفیت‌های متفاوت که باید مورد بررسی قرار گیرد./ت302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
استفاده از فضای مجازی نیازمند سواد رسانه‌ای است.
3
0