۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲
کد خبر: ۶۶۰۹۲۹
استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد؛

نگاهی بر جایگاه تقویم قمری در اسلام

نگاهی بر جایگاه تقویم قمری در اسلام
حجت الاسلام رضایی تهرانی ضمن تشریح جایگاه تقویم قمری در اسلام، گفت: سال قمری با محرم شروع و به ذیحجه ختم می‌شود یعنی با امام حسین(ع) شروع و با عید غدیر تمام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضایی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در حرم مطهر رضوی به تبیین ماه های قمری و تنظیم تقویم اسلامی براساس گردش ماه به دور زمین پرداخت و با اشاره به مناسبات ماه آخر سال قمری گفت: دهه آخر ماه ذیحجه که آخرین ماه از ماه قمری است دارای مناسبت های مختلف از جمله خاتم بخشی امیرالمومنین(ع) است که تأکید به همدلی و همیاری یکدیگر می شود.

وی سال قمری را برآمده از تقویم اسلامی دانست و ابراز کرد: ماه های ما براساس ماه های قمری تدوین شده است، قرآن به پیامبر(ص) در این خصوص می فرماید« در مورد هلال ماه از تو می پرسند که بگو هلال ماه تقویم مردم است.»، تقویم زمانی یا براساس گردش زمین به دور خورشید و یا گردش ماه به دور زمین تدوین می شود.

حجت الاسلام رضایی تهرانی افزود: ماه های سال شمسی براساس 12 مجموعه ستاره ای را به دور خورشید از قبیل حمل، جوزا و سرطان نامگذاری شده است و برای این منظور نیازمند رصد ستارگان و شناسایی جایگاه مجموعه ها و شناخت دقیق لحظه ورود به این فضا است، خدا سال نمای خود را گردش ماه را به دور زمین قرار داده و آن را به گونه ای تنظیم کرده است که ماه در گردش کامل خود به دور زمین حالت هایی می گیرد که هر کسی در هر جای کره زمین باشد، زمان را می فهمد.

سخنران حرم مطهر رضوی بیان داشت: در شب های اول ماه، ماه تیغه باریکی هلال دارد که زاویه بیرونی آن به سمت مغرب است و هر شب که می گذرد این زاویه ضخیم تر می شود تا ماه در شب هفتم و هشتم نیمه می شود، هلال داخل بعد از نیمه شدن پرتر می شود تا آن جا که شب های 14 و 15 کامل دیده می شود و از شب 17 و 18 باریکه ای از کنار ماه بریده و ماه ناقص می شود و در ادامه زاویه بیرونی به سمت مشرق است و در آخر ماه این تیغه باریک نیز ناپدید می شود.

وی ابراز کرد: خداوند در سوره یاسین می فرماید «وَالْقَمَرَ‌ قَدَّرْ‌نَاهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ كَالْعُرْ‌جُونِ الْقَدِيمِ»، هر کسی در هر جایی شب به آسمان نگاه کند با حالت و جایگاه ماه زمان را می فهمد، خداوند نشانه ها را به گونه ای قرار داده است که قابل فهم برای همگان است.

حجت الاسلام رضایی تهرانی گفت: ماه قمری ده روز کوچکتر از ماه ها در سال شمسی است برای این هر سی سال ماه قمری یک سال نسبت به سال شمسی عقب می افتد، سال های قمری از ماه محرم شروع و به ذیحجه تمام می شود به عبارت دیگر با امام حسین(ع) شروع و عید غدیر تمام می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مناسبات مختلف در آخرین ماه سال قمری، اظهار کرد: ما در ماه پایانی و روزهای پایانی سال قمری هستیم که به تعبیر رهبری ایام ولایت است، ذیحجه لبریز از مناسبت ها است که عرفه، عید قربان و عید غدیر در دهه اول و دوم و نیز نزول آیه تطهیر، واقعه مباهله، نزول آیه ولایت و حاتم بخشی امیرالمومنین(ع) مناسبات در دهه پایانی از جمله مناسبت ها در این ماه است.

وی با تأکید به همدلی و یاری رساندن به مومنان با توجه مناسبت خاتم بخشی حضرت علی(ع) در این روزها، ابراز کرد: اگر بخواهیم به این که چرا برخی در کمک به دیگران موفق بوده و برخی دیگر بی نصیب هستند، بپردازیم باید جایگاه هر فرد مشخص شود چون وقتی جایگاه هر فرد روشن شود خیلی از عملکردهای ما اصلاح می شود.

حجت الاسلام رضایی تهرانی ابراز کرد: در آموزه های قرآن و عترت ریشه حرکت دوگانه انسان در عملکرد وی به نگاه انسان برمی گردد، انبیا آمده اند که نگاه ما را تغییر داده تا به خود و جهان هستی درست نگاه کنیم چون رفتار هر کسی با نگاه وی تنظیم می شود و در این جاست که انسان با توجه به نگاه و دیدگاه خود همدل و یاری گر دیگران می شود و یا از این عمل سرباز می زند.

وی به ویژگی های انسان اشاره و ابراز کرد: در نگاه الهی ما موجودی تمام نشدنی در این مسیر رو به رشد هستیم، مطالبات و نیازهای ما رشد می کند و هر کسی سر سفره خود نشسته است و این که برخی دست باز برای عطا کردن دارند، سفره خود را می چینند حال راه انتقال ماه از دنیا  به آخرت آموزه اهل بیت و وحیانی قرآنی است و اگر عمل کردیم، سود کرده ایم./864/پ210/ف

امیر خاکراه
ارسال نظرات