۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۶۶۱۳۰۰
هشدار کارشناس مسائل رسانه؛

اعتبار زدایی؛ پژوه بعدی دشمن در جنگ رسانه‌ای

اعتبار زدایی؛ پژوه بعدی دشمن در جنگ رسانه‌ای
کارشناس مسائل رسانه گفت: رسانه‌های خارجی اگر در بحث تحریف موفق شوند بدون شک از چند روز آینده مسأله اعتبار زدایی را با پروپاگاندای قوی به مخاطبان خود القا خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، محمود کبیری کارشناس مسائل رسانه عصر امروز در ویژه برنامه رادیویی «از سکوت تا بایکوت» پیرامون جریان شناسی رسانه های بیگانه درباره عزاداری های ماه محرم گفت: حوزه رسانه یک حوزه تاکتیک محور است و تئوری ها در این حوزه به اجرا می رسد.

وی با اشاره به تاکتیک های دشمن برای مقابله با فرهنگ عاشورا ادامه داد: یکی از اندیشکده های غربی مسائلی همچون میراث گذشته ایران، سیاست، اسلام شیعی، مبارزه با امپریالیسم و مسائل حکومتی را به عنوان سرفصل هایی که باید به آنها هجمه کرد، معرفی کرده است.

کبیری با بیان اینکه رسانه های خارجی سرفصل های مذکور را در دستور اجرای کار خود قرار داده اند و از طریق کرونا به عزاداری ها و فرهنگ عاشورا هجمه می کنند، خاطرنشان کرد: رسانه هایی همچون رادیو زمانه، رادیو فردا، ایران اینترنشنال، من و تو و بی بی سی در خط مقدم هجمه به ماه محرم قرار دارند.

تحلیل‌گر مسائل رسانه ای با اشاره به اینکه رسانه های خارجی در زمینه طرح دوگانه عزاداری و سلامت به شیوه پاسکاری رسانه ای عمل می کنند، بیان کرد: رسانه های مذکور کلیدواژه عزاداری و سلامت را مطرح می کنند و بی بی سی سکان دار مطرح ساختن مسأله سلامت است.

وی با بیان اینکه امروز با یک ابر پروژه رسانه ای مواجه هستیم که می خواهد در مردم ما تغییر رفتار ایجاد کند، عنوان کرد: همه تاکتیک های رسانه ای دشمن بر این مسأله بارگذاری شده است؛ دشمن می داند جامعه شیعی جامعه ای همواره امیدوار نسبت به آینده بوده و اگر افراد امید داشته باشند هیچ‌گاه شکست نمی خورد، از همین جهت درصدد تضعیف آن برآمده است.

کبیری با تأکید بر اینکه امروز در حال رویارویی با یک جنگ ترکیبی رسانه ای هستیم، گفت: ابهام آفرینی، دامن زدن به شایعات و تحریف حقایق از تاکتیک های اساسی رسانه های خارجی است؛ پیش‌بینی می شود اگر در این تاکتیک ها موفق شوند تا چند روز آینده تاکتیک اعتبار زدایی را در دستور کار خود قرار می دهند؛ به بیان دیگر امروز جنگ باورها و روایت ها به صورت ترکیبی انجام می شود.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه اگر مخاطبان رسانه های خارجی سواد رسانه ای نداشته باشند بدون شک دچار تزلزل خواهند شد، افزود: محرم یک اتفاق معمولی نیست که در بازه ای از تاریخ رخ داده باشد، بلکه یک حقیقت بزرگ است و دشمن در طول تاریخ همواره سعی کرده این مسأله را کمرنگ کند.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با دشمن حد وسط ندارد، یادآور شد: ما یا باید در برابر دشمن تسلیم شویم یا باید در برابر آن بجنگیم و هیچ‌گونه حد وسطی وجود ندارد؛ رسانه های خارجی اگر در بحث تحریف موفق شوند بدون شک از چند روز آینده مسأله اعتبار زدایی را با پروپاگاندای قوی به مخاطبان خود القا خواهند کرد؛ اگر دشمن بتواند فرهنگ عاشورا را تحریف کند و به آسانی می تواند آن را کمرنگ سازد.

کبیری نسبت به خطر تفکر نئومارکسیست ها یا مکتب فرانکفورتی ها هشدار داد و بیان کرد: نباید تصور شود ما تنها با تفکر لیبرال دموکرات مواجه هستیم، بلکه امروز نئومارکسیست ها با تغییراتی که داشته اند پا به عرصه گذاشته و در زمینه های اقتصاد و عدالت اظهار نظر می کنند؛ صحبت هایی که این جریان دارد همانند تفکرات خودمان است، اما با دقت در آنها متوجه روح مارکسیستی درون‌شان می شویم و کسانی که از لحاظ تئوریک ضعیف هستند فریبش را می خورند؛ متأسفانه برخی استراتژی هایی که در حوزه رسانه مشاهده می کنیم با لیدری نئومارکسیست ها انجام می شود.

تحلیل گر مسائل رسانه ای با ابراز تأسف از اینکه برای حوزه رسانه جامعه تاکتیک درست و کارآمد نداشته ایم، خاطرنشان کرد: امروز مارکسیست ها اعتقاد دارند تفکر لیبرال در دهه آینده افول می کند و این بار تفکر شیعی نیست که حرف نخست را می زند، بلکه این مارکسیست ها هستند که قد علم خواهند کرد؛ متأسفانه بسیاری از دوستان ناخواسته وارد این جریان شده و تحریف ایدئولوژیکی از سوی نئومارکسیست ها در حال انجام است.

وی در پایان با اشاره به ضرورت ارتقای سواد رسانه ای افراد جامعه تأکید کرد و با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند «در حوادث فتنه گون شناخت عرصه دشوار می شود»، یادآور شد: افراد هنگامی که با یک خبر، شبهه و شایعه رو به رو می شوند قبل ارسال آن به دیگران، 10 ثانیه تفکر داشته باشند و اگر مشاهده کردند آن سخن با عقل‌شان تطابق دارد، به دیگران ارسال  کنند.

 

اعتبار زدایی؛ پژوه بعدی دشمن در جنگ رسانه‌ای

 

تکنیک رسانه‌های دشمن در سرایت دادن انزجار از کرونا به تشیع

حجت الاسلام محمدحسین نژادی کارشناس مسائل در بخش دیگر این برنامه پیرامون جریان شناسی رسانه های بیگانه درباره عزاداری های ماه محرم بحث کرد و با اشاره به اهمیت عزاداری ماه محرم گفت: ماهیت مکتب عاشورا کاملاً با ماهیت سکولاریسم و فرهنگ غرب تفاوت دارد، از این رو دشمن نسبت به آن احساس خطر کرده و با آن مخالفت می کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ عاشورا و قیام اباعبدالله(ع) زمین و زمان را فتح کرده است، ادامه داد: غربی ها فرهنگ عاشورا را یک خطر جدی بر سر راه اهداف خود می بینند، بنابراین با آن مخالفت می کنند؛ فرهنگ عاشورا به مقابله با استکبار و زیاده خواهی دشمن منجر می شود، همین هم سبب شده است تا دشمن به مقابله با آن بپردازد.

حجت الاسلام نژادی به سیاست یک بام و دو هوای رسانه های بیگانه در بزرگنمایی اتفاقات ایران اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: نمونه ای از تناقض های رسانه های خارجی در رابطه با کرونا و مذهب این بود که «لیسیدن ضریح» را به عنوان نماد مذهب معرفی می کردند، اما در نقطه مقابل لیسیدن میله های اتوبوس حمل و نقل عمومی در کشور خودشان را به شخص محدود کردند یا اگر مسؤولان وزارت بهداشت ما مبتلا به کرونا شدند آن را به بی کفایتی ربط دادند و از کنار ابتلای مسؤولان خودشان به کرونا زیرکانه عبور کردند.

تحلیل گر مسائل رسانه ای با بیان اینکه رسانه های دشمن انزجار از بیماری کرونا را به مذهب شیعه سرایت می دهند، گفت: قاتلان امام حسین(ع) تنها کسانی نیستند که ایشان را در کربلا به شهادت رساندند، بلکه کسانی که با فرهنگ عاشورا و آثار امام حسین(ع) مقابله می کنند نیز جزء همان افراد هستند.

وی با اشاره به شکست دشمنان در زمینه از بین بردن آثار امام حسین(ع) عنوان کرد: دشمن با تکرار مکرر، تغییر رفتار مردم را دنبال می کند و می خواهد مردم عاشورای حقیقی را فراموش کرده و گونه های تحریف شده آن را باور کنند؛ دشمن ماهیت محرم را تحریف کرده و آن را از مبانی تهی می کند.

حجت الاسلام نژادی در ادامه ضمن ارائه مدل های دینی برای کار رسانه ای، اشاره ای به تفکرات نئومارکسیست ها داشت و گفت: اظهارات این افراد رنگ و لعاب دینی دارد، اما از پارادایم های غیر دینی برخوردار است؛ ما باید به زدودن تحریف ها از دین پرداخته و از این طریق مبانی محرم را تقویت کنیم؛ قیام عاشورا فرم ظاهریِ حماسی، جهادی و شهادت طلبی دارد، اما محتوای فطری ایثار، شهامت و از خود گذشتگی آن سبب شده در همه زمان ها طرفدار داشته باشند.

این کارشناس رسانه تاکتیک رسانه ای دشمن برای تقلیل سطح فرهنگ عاشورا را اینگونه توصیف کرد: دشمن محرم را همراه با خشونت نشان می دهد؛ یعنی فرم ظاهری آن را به قمه زنی و فرم محتوایی آن را به دعوای شخصی و خانوادگی تقلیل می دهد؛ ما باید زوائد را از دین و قیام اباعبدالله(ع) بزداییم و حقیقت آن را تشریح کنیم، زیرا محتوای عاقلانه و همراه با عاطفه و احساس عاشورا مردم را جذب می کند.

وی با اشاره به ضرورت ارتقای سواد رسانه ای افراد جامعه تأکید کرد و یادآور شد: مخاطبان برای آن که در دام رسانه های دشمن گرفتار نشوند باید پای خود را یک قدم جلوتر بگذارند و به منبع اخبار نیز توجه داشته باشند.

حجت الاسلام نژادی در پایان با بیان اینکه طبق فرموده رهبر معظم انقلاب و توصیه مراجع و علما، مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا حجت شرعی است، گفت: همه علما با عزاداری بدون رعایت بهداشت مخالف بوده و از سویی تأکید دارند عزاداری اباعبدالله(ع) تعطیل نشود؛ از همین جهت وعاظ و سخنرانان را به اقامه عزا از طریق تلویزیون، رادیو یا فضای مجازی تشویق کرده اند./841/پ200/ف

ارسال نظرات