۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۶۱۳۷۳
آسمان سرخ، زمین ارغوانی (۱۲)

بازی با خطوط قرمز به بهانه جذب جوانان!

بازی با خطوط قرمز به بهانه جذب جوانان!
محمدجواد شرافت گفت: اینکه بخواهیم به خاطر جوان‌پسند بودن، بعضی از خطوط قرمز را در حوزۀ موسیقی آثار و محتوای آن در نظر نگیریم و مطالب را خلاف اصول بیان کنیم، اشتباه است.

سید محمدجواد شرافت، شاعر نامدار آیینی در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دربارۀ قالب و محتوای اشعار هیأت گفت: هم‌خوانی ظرف و مظروف خیلی مهم است؛ مظروف ما ستایش، مدح و مصائب اهل‌بیت(ع) است و باید این را در ظرفی بریزیم که با آن تناسب داشته باشد؛ ظرف ما باید طاهر، پاک، شفاف و زلال باشد تا بتوانیم این محتوای آسمانی و مظروف پاک را درون آن بریزیم.

وی در رابطه با اینکه بعضی‌ها به دنبال جذب جوان هستند و به آثار خود عنوان جوان‌پسندانه می‌دهند عنوان کرد: جوان‌پسند بودن به خودی خود بد نیست و خیلی خوب است که ما بتوانیم کاری را ارائه دهیم که قشرهای مختلف جامعه و به‌خصوص جوان‌ترها که احساسات و شور و هیجان بیشتری دارند از آن خوششان بیاید.

شرافت در توضیح افراط در جذب افزود: اما اینکه بخواهیم بعضی از خطوط قرمز را در حوزۀ موسیقی آثار، در حوزۀ محتوا و یا زبان و بیان آثار در نظر نگیریم و مطالب را به‌گونه‌ای بیان کنیم که خلاف اصول باشد، صرفا به خاطر اینکه جوان‌ها بپسندند، اصلاً خوب نیست.

وی به وجود رابطه بین اصول و نوآوری اشاره کرد و اظهار داشت: البته این دو قابل جمع است؛ ما می‌توانیم ضمن رعایت کردن اصول، اثری را ارائه دهیم که جذاب، گیرا و تأثیرگذار باشد ولی به هر قیمتی این اتفاق نباید رخ دهد؛ این موضوع در حوزۀ موسیقی آثار ظرافت بیشتری دارد.

شاعر آیینی سیر رشد شعر را پس از انقلاب صعودی دانست و ابراز کرد: ما در موضوعات مختلفی وارد شدیم و وقتی شما سیر ادبیات آیینی را بعد از انقلاب بررسی می‌کنید، می‌بینید در عرصه‌های مختلف شعر ولایت، مقاومت و دینی شاخه‌های تازه‌ای افزوده شده است.

وی ادامه داد: دربارۀ حماسۀ عاشورا نیز شعرهایی با محتوای حماسی سروده شد که اصلاً قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست؛ پیش از انقلاب هم نگاه عرفانی و حماسی وجود داشت ولی هیچ کدام به اندازۀ این چهل سال انقلاب قدرت نداشته است.

شرافت معتقد است شاعران پس از انقلاب با روی آوردن به فرم‌ها و ساختارهای مدرن درصدد آن برآمدند تا شعر ولایی و عاشورایی را به گوش دیگران برسانند و کتاب «خط خون» آقای گرمارودی و «گنجشک و جبرئیل» را جزء این دسته برشمرد.

وی با بیان اینکه چشم‌های خود را بر روی ضعف‌ها و کاستی‌ها نمی‎بندم و تذکر می‌دهم خاطرنشان کرد: نقدی خوب است که به قصد دست‌گیری مخاطب ارائه شود و او را جلو ببرد نه اینکه ناقد بخواهد از مخاطب مچ‌گیری کند؛ بعضاً در نقدهای ما پیشرفت و دلسوزی دیده نمی‌شود.

این داور مسابقات شعر با اتکاء به تجربیاتش در ارتباطات با جوانان شاعر گفت: اگر اساتید، بزرگترها که صاحب تجربه‌اند و مو سفیدان هیأت بتوانند به خوبی و پدرانه جوانان را راهنمایی کنند، جوانان گوش شنوای خوبی دارند و همراه می‌شوند.

وی ایرادی به خبرگزار‌ی‌ها وارد آورد و تأکید کرد: مسأله محرم و شعر هیأت مسأله‌ای است که باید در طول سال به آن پرداخته شود تا در ایام محرم از این مطالب برداشت شود. شما باید راجع به ادبیات آیینی و ولایی یک بازۀ طولانی را قرار دهید تا در موقع خاصش از آن مطالب استفاده کنید./ت302/ف

ارسال نظرات