۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۶۶۱۴۰۷
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان مطرح کرد؛

لزوم ثبت جایزه ادبی محتشم کاشانی در شورای فرهنگ عمومی

لزوم ثبت جایزه ادبی محتشم کاشانی در شورای فرهنگ عمومی
اصفهان-نمکی در مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین دوره جایزه ادبی محتشم کاشانی بر ثبت جایزه ادبی محتشم در شورای فرهنگ عمومی به عنوان پرافتخارترین رخدادا ادبی کشور تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، میثم نمکی بعد از ظهر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان نخستین دوره جایزه ادبی محتشم کاشانی که درجوار آرامگاه این شاعر گرانقدر آیینی برگزار شد، گفت: جایزه ادبی محتشم به عنوان یکی از محوری‌ترین رویداد‌های ادبی در حوزه ادبیات آیینی کشور است که به نام محتشم کاشانی مزین شده است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره جایزه ادبی محتشم کاشانی در سال ۹۳ و یک وقفه ۶ ساله در برگزاری دومین جایزه ادبی محتشم کاشانی، ابراز کرد: دوره دوم این جشنواره هر چند با تاخیر نسبت به جایزه اول برگزار می‌شود، اما تلاش می‌شود با جوشش و جریانی بیشتر، شعر آیینی را در شهر آیین‌های حسینی تبلور و تجلی دیگری ببخشیم.

لزوم ثبت جایزه ادبی محتشم کاشانی در شورای فرهنگ عمومی
نمکی در ادامه برثبت جایزه ادبی محتشم کاشانی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان یک از پرافتخارترین رخدادای ادبی کشور تأکید کرد.

وی ادامه داد: با ثبت این رخداد مهم آثار و دستاورد‌های آن همچنان در منطقه جاری و ساری خواهد بود تا هم کاشان افتخار میزبانی حسین گویان را برای سال‌های بعد داشته باشد و هم نام محتشم همچنان در طلیعه محرم درخشان و پر فروغ باقی بماند.

تفضل و عنایت الهی و  رشته اتصال محتشم به ائمه اطهار سبب ماندگاری او در حوزه شعر شد
در ادامه عبدالرضا مدرس زاده استاد دانشگاه نیز در مراسم به معرفی محتشم کاشانی و جایگاه وی در ادب فارسی و آثار او پرداخت و گفت: شعر عاشورایی محتشم باعث شده که وی در زمره شاعران نامدار به حساب آید و نام محتشم کاشانی به اعتبار حرارت محبت امام حسین (ع) که در دل‌ها وجود دارد و سرد نمی‌شود، هم کهنه و غبارآلود نمی‌شود.

وی افزود: اگر محتشم کاشانی شغل پدرش را ادامه داده بود یک تاجر بزرگ پارچه در دوران صفویه بود که هیچ اسمی از او وجود نداشت و اگر فقط شعر گفته بود یک شاعر در کنار شاعران در دوره صفویه بود، اما تفضل و عنایت الهی و همچنین رشته اتصال او به ائمه اطهار سبب ماندگاری او در حوزه شعر و ادب شد.

تهیه تقویم رویداد‌های فرهنگی و هنری کاشان
سعید ابریشمی راد شهردار کاشان نیز ضمن معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی این شهر به انتخاب کاشان در سال ۹۷ به عنوان چهارمین پایتخت کتاب ایران در رقابتی میان ۱۴۶ شهر که اغلب هم جزء شهر‌ها و مراکز استان بودند، اشاره کرد.

لزوم ثبت جایزه ادبی محتشم کاشانی در شورای فرهنگ عمومی
وی به رویکرد ورود شهرداری به مباحث فرهنگی و ادبی اشاره کرد و گفت: شهرداری بیش از آنکه یک سازمان خدماتی باشد یک نهاد اجتماعی است و در حوزه تعالی فرهنگ و رفتار اجتماعی مردم مسؤولیت دارد.

شهردار کاشان از تهیه تقویم رویداد‌های فرهنگی و هنری کاشان خبر داد و افزود: کاشان دارای شخصیت‌های فرهنگی و ادبی بیشماری است، اما تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، محتشم کاشانی، علامه فیض کاشانی و سهراب سپهری را به عنوان ۳ شخصیت که در رسته‌های مختلف همچون ستاره درخشان در عالم هنر، ادب و عرفان شهر کاشان می‌درخشند بیشتر معرفی شوند تا نوجوانان و جوانان کاشانی با جایگاه کاشان و شخصیت‌های آن بیشتر آشنا شوند.

حضور در آرامگاه محتشم کاشانی و قرائت فاتحه، شعرخوانی شاعران، کتابت اشعار محتشم کاشانی در طول برنامه و رونمایی از کتاب «کربلا و تقابل اندیشه ها» نوشته حجت الاسلام ماشاالله صدیقی از جمله برنامه‌های جانبی این مراسم بود.

لازم به ذکر است، در راستای پاسداشت حماسه حسینی و مستند سازی ظرفیت‌های فرهنگی و غنی‌سازی مفاهیم و مبانی نهضت عاشورا، دومین جایزه ادبی محتشم کاشانی با حضور شاعران، ادیبان و سخن شناسان در دو حوزه شعر و پژوهش‌های ادبی «کتاب و مقالات» به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان برگزار شد.

لزوم ثبت جایزه ادبی محتشم کاشانی در شورای فرهنگ عمومی
شایان ذکر است، در پایان این مراسم که با حضورآیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در کاشان برگزار شد هیات داوران جایزه ادبی محتشم کاشانی در بخش شعر ضمن دریافت اشعار مختلف از شاعران شهر‌های شیراز، چالوس، اصفهان و منطقه فرهنگی کاشان، هیچ کدام از آثار ارسالی را حائز مقام ندانست و در حوزه پژوهش‌های ادبی «کتاب و مقالات» عبدالرضا مدرس‌زاده و حجت الاسلام ماشاالله صدیقی، تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کردند./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات