۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۶۶۱۴۷۵
امام جمعه همدان:

نذورات عرفی مردم به‌ سمت کمک به محرومان هدایت شود

نذورات عرفی مردم به‌ سمت کمک به محرومان هدایت شود
همدان - امام جمعه همدان گفت: در شرایطی که با شیوع بیماری کرونا روبرو هستیم بهتر است نذرهای عرفی به‌سمت کمک به محرومان، فقرا و خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا سوق داده شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی با اشاره به شیوع بیماری کرونا در جامعه و تاثیر آن بر نحوه برگزاری مجالس عزاداری ایام محرم اظهار داشت: سلامتی مردم و حفظ سلامتی آنها جزو واجبات شرعی است بنابراین همه عزاداران، مردم، صاحبان هیئت، مداحان و واعظان باید از سلامتی مردم حفاظت کرده و با جدیت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه برگزاری عزاداری‌های حسینی باید همراه با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی باشد، افزود: در ایام محرم مردم نذرهایی دارند که باید ادا شود نذرهایی که عموما یا عرفی یا شرعی هستند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان توضیح داد: در نذر عرفی خانواده یا فردی تصمیم می‌گیرد کاری برای امام حسین (ع) انجام دهد اما صیغه نذر را جاری نمی‌کند بنابراین این نذر قابل تغییر است چرا که صرفا یک تصمیم گرفته شده است.

وی افزود: در شرایط کنونی که با شیوع بیماری کرونا در جامعه روبه‌رو هستیم بهتر است نذرهای عرفی به سمت کمک به محرومان، فقرا، مستضعفان و خانواده‌های آسیب دیده از کرونا سوق داده شوند.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه می‌شود در این روزها فرصتی طراحی کرد تا بیشتر به فقرا و مستمندان فکر کنیم گفت: در نذرهای شرعی که صیغه نذر جاری شده و برای آن زمان و مکان خاصی مشخص شده است نیز باید این عمل شرعی را با رعایت تمامی نکات و پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد. 

وی خطاب به عزاداران حسینی عنوان کرد: اگر در فضای کنونی جامعه، شرایط برای اجرای نذرهای شرعی آن هم با رعایت تمامی نکات بهداشتی فراهم نباشد آن وقت در چنین مواردی آن نذر کلا ساقط است و انجامش لازم نیست.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی مطرح کرد: بسیاری از نذورات موجود در کشور قابلیت اینکه بتوان آنها را با رعایت تمام نکات بهداشتی انجام داد را دارند مگر اینکه از نظر پروتکل‌های بهداشتی امکان انجام آن وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه ویژه عزاداری‌های محرم در اسلام بیان کرد: باید اهمیت و ضرورت برگزاری مجالس امام حسین (ع) را جدی بگیریم هر آن چه چیزی که کشور ما دارد و آنچه  که سبب تداوم اسلام شده به واسطه محرم و عاشورا بوده است به همین دلیل نیز دشمن علیه این عزاداری‌ها سخن گفته و ابراز نگرانی می‌کند چرا که آنها از عزاداری‌های امام حسین (ع) می‌ترسند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با تاکید براینکه  بر هیئت‌ها، مداحان و واعظان واجب شرعی است پروتکل‌ها را رعایت کنند اظهار داشت: خانواده هایی که نمی‌توانند به هر دلیل به مجالس عزاداری‌ بیاییند مانند سالمندان یا  آنهایی که بیماری زمینه ای دارند و غیره  می‌توانند در خانه خود و با همان اعضای خانواده مجلس عزا برگزار کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی افزود: اگر کسی همان کتاب لهوف یا کامل الزیارات را برای خود و خانواده‌اش بخواند و عزاداری کند به همین اندازه نیز نام او را در زمزه عزاداران حسینی ثبت می‌کنند./1403/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات