۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۶۶۱۵۵۱
رییس مؤسسه فتوح اندیشه:

برای شناخت جایگاه زن در اسلام باید نظام ارزش اسلام را تحلیل کرد

برای شناخت جایگاه زن در اسلام باید نظام ارزش اسلام را تحلیل کرد
اصفهان ـ حجت الاسلام رهدار گفت: برای تحلیل زن در اسلام باید شبکه روابط زنان را بشناسیم و برای تحلیل نظام ارزش جنسیت از دید اسلام باید نظام ارزش اسلام را تحلیل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام احمد رهدار یکشنبه شب در هیأت انصارالحسین(ع) مجموعه فرهنگی شهید آیت الله بهشتی، با بیان اینکه دستگاه سنجش و ارزیابی اسلام در مورد انسان، اصالت تقوا است، گفت: در اسلام هرکسی تقوای بیشتری داشته باشد مکرم‌تر است، جنسیت او برای اسلام اهمیتی ندارد.

وی در ادامه افزود: عِقاب و ثواب دیگر مسأله در اسلام است، اینطور نیست که اسلام بگوید مرد می‌تواند دروغ بگوید اما زن نباید دروغگو باشد، یعنی ثواب و عقاب در دین روی جنسیت متمرکز نیست و در این عرصه جنسیت موضوعیت ندارد بلکه ملاک روح است که فاقد جنسیت می‌باشد.

بخشی از دین بخش دیگر را نقض نمی‌کند

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه دین یک دستگاه است که هرچیزی در آن بخواهد تغییر کند تمام آنچه با آن مرتبط است باید تغییر کند، تصریح کرد: دین یک دستگاه است، حرفهای دین با حساب و کتاب مطرح شده است، همه چیز در دین منظم و از روی حساب است، دنیای دین اینطور است که همه چیز حساب شده است و قرار نیست بخشی از دین بخش دیگر را نقض کند.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به ناتوانی غرب در ایجاد چنین نظام و دستگاهی، تصریح کرد: مرحوم آیت الله آصفی نظریه ای دارد به نام شبکه ولاء، این شبکه اینطور است که انسان در دستگاه دین سه تیپ ارتباطات دارد، نخست شبکه طولی است که مربوط به رابطه نظام ولایی و فرد، هرکسی در این شبکه یک ولی بالاتر از خود دارد که این شبکه در دنیای غرب دیده نشده است.

وی با اشاره به اینکه حتی اولیای طاغوت هم بر یکدیگر ولایت دارند، خاطرنشان کرد: یک شبکه ارتباطات عرضی هم بشریت دارد، روابطی میان ما با همسایه، همکاران و انسان‌های معاصر با ما وجود دارد، یعنی اشخاص بر یکدیگر ولایت ندارند و هرکسی برای خود زندگی می‌کند که رابطه ما با افراد جامعه است.

حجت الاسلام رهدار شبکه روابط عمودی را بخش سوم تیپ انسان در عرصه ارتباطات عنوان کرد و گفت: تاریخ هرملت و کشوری برای آنها تجربه است و شبکه رابطه عمودی آنها محسوب می‌شود، تراث تاریخی هر ملتی با رخدادهایش متعلق به آن ملت است، حب و بغض‌ها نیز به همین صورت است، قهرمان ملی هرکشوری به آن کشور تعلق دارد، هرکسی حب و بغض او به نسبت تاریخی که دارد شکل می‌گیرد.

برای شناخت زنان در اسلام باید شبکه روابط زنان را تحلیل کنیم

رییس مؤسسه فتوح اندیشه در ادامه افزود: اگر بخواهیم زنان را در اسلام تحلیل کنیم باید این شبکه روابط را ببینیم یعنی تاریخ ولایی، عرضی و عمودی زنان را باید بشناسیم، دین یک دستگاه است و به همین دلیل زن را نمی‌توانیم در قالب دین بدون در نظر گرفتن این شبکه روابط تحلیل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت توجه به نظام ارزش زن یا مرد در اسلام برای تحلیل نگاه اسلام به این دو جنس، تصریح کرد: نمی‌توان زن را یا پدیده جنسیت را پدیدار شناسانه و با قطع شبکه روابط شناخت، در این خصوص نباید نگاه ما غربی باشد. غرب مفهومی به نام توسعه را پدید آورده است، توسعه شاخص‌هایی دارد که یکی از این شاخص‌ها مفهومی به نام آسایش است.

حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه غرب آسایش را تعریف کرده است، اظهار کرد: غرب می‌گوید سطح امکانات و تفریح و مسائلی از این دست تعیین کننده سطح آسایش افراد است، اما غرب چیزی به نام آرامش را مطرح نکرده است و برای آن شاخص هم ندارند، در صورتی که در اسلام اصل در روابط آرامش است نه آسایش داشتن، خداوند می‌فرماید من آسایش را در آخرت قرار دادم در حالی که بندگان من در دنیا به دنبال آن می‌گردند.

رییس مؤسسه فتوح اندیشه دنیا را دار تزاحم عنوان کرد و گفت: اسلام نظام ارزش خود را بر مبنای مفهوم آرامش بسته است، برای تحلیل جنسیت در اسلام باید نظام ارزش اسلام را مورد بحث قرار بدهیم نه نظام ارزش غربی و غیراسلامی، برای اینکه ببینیم اسلام زن را در جای خوبی قرار داده است یا نه، نباید در دوگانه آرامش و آسایش بپرسیم زن در اسلام آسایش در دنیا دارد یا نه، بلکه باید راجع به آرامش زن سؤال کنیم.

برای پاسخ دادن به سؤالات پیرامون جنسیت در اسلام باید در دایره نظام ارزش اسلام حرکت کرد

وی با بیان اینکه اگر کسی از منظر اسلام می‌خواهد به سؤالات پیرامون جنسیت پاسخ دهد باید در دایره نظام ارزشی اسلام حرکت کند، افزود: نکته دیگر ماهیت ارزش نظام تعبد است، بعضی مسائل را نمی‌توانیم به سادگی فهم کنیم، در حقیقت دین کامل است و دینداری مستکمل، یعنی نمی‌شود انتظار داشت در یک مقطع و یک دوره همه دین را همگان بفهمند.

حجت الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: برای اینکه بفهمیم دین اسلام حق است یا باطل مسیری را طی کرده‌ایم و به بررسی بسیاری از مسائل پرداخته ایم، در این میان گزاره‌های جزئی بسیاری هست که برخی از آنها توضیح داده نشده است، مانند علت تعداد رکعات نمازها، البته عالم متکلم به ما ثابت کرده است که احکام اسلام بر مبنای نظام و دستگاهی است.

وی ادامه داد: عقول ما اکنون از درک برخی مسائل عاجز است ولی ممکن است در زمان دیگری در آینده آن مسائل را درک کنیم، مانند بچه ای که می‌فهمد والدین او بهتر از او می‌فهمند، ما هم باید درک کنیم که پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) مسائلی را بهتر از ما می‌فهمند و به نفع ما است که حق را به معصومینی بدهیم که ثابت شده خیرخواه ما هستند و بهتر از ما می‌فهمند.

منطق تعبد پیشینی نیست، میانی یا پسینی است

رییس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به پیشینی نبودن منطق تعبد در دین، تصریح کرد: منطق تعبد میانی بلکه پسینی است، یعنی عقلانیت دارد، درست مثل تعبد ما به پزشک، به ما ثابت شده است در امور مربوط به جسم باید به پزشک مراجعه کنیم چرا که علم آن را نداریم، حال گاهی پزشک برای دارویی که تجویز می کند به ما توضیح می‌دهد گاهی توضیح نمی‌دهد یا حتی گاهی توضیح می‌دهد اما تخصصی است و ما نمی‌توانیم این علت را فهم کنیم.

حجت الاسلام رهدار مواجهه با مقوله تعبد در دین را مانند رابطه تعبد انسان در امر جسم به پزشک توصیف کرد و گفت: مرحوم علامه تهرانی راجع به حجاب و فلسفه حجاب می‌فرماید که علت حجاب این است که جنسیت زن کنار برود و انسانیت او مطرح شود، فمینیست‌ها هم می‌گویند برای اینکه دیده شوی باید جنسیت تو کنار گذاشته شود، استدلال علامه تهرانی در خصوص حضور زن در جامعه با حجاب نیز چنین نظری دارد، البته به نظر حقیر این تقریر غلط است چرا که معتقدم اگر خداوند به زن چیزی داده است کمال او با تحفظ بر همه مختصات او از جمله جنسیت شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: همانطور که مرد نباید جنسیت خود را برای حضور در جامعه کنار بگذارد برای زن هم به همین صورت باید باشد، جنسیت جزئی از بدن ما نیست بلکه بعدی از ما است و این صحیح نیست که بعد وجود خود را کنار بگذاریم تا بتوانیم در جامعه حاضر باشیم، به نظر کمال زن با تحفظ بر همه مختصات وجود او شکل خواهد گرفت مرد هم به همین صورت است، اسلام برای رساندن انسان به کمال بخشی از ابعاد وجودی او را حذف نخواهد کرد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات