۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۶۶۱۵۹۹
در مراسم سوگواری امام حسین تشریح شد؛

مفهوم ۷ دعای مطرح شده در زیارت عاشورا

مفهوم ۷ دعای مطرح شده در زیارت عاشورا
اصفهان - حجت الاسلام موسوی گفت: مقام محمود، نزول رحمت الهی، همراهی با ائمه اطهار، خونخواهی اهل بیت، عاقبت بخیری و آبرو داشتن نزد خدا ۷ دعای مطرح شده در زیارت عاشورا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید جانمراد موسوی، رییس عقیدتی سیاسی پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی، ظهر امروز در مراسم سوگواری امام حسین(ع) در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی، به تحلیل درخواست های مطرح شده در زیارت عاشورا پرداخت و گفت: اولین دعای ما در این زیارت مهم، رسیدن به مقام محمود است.

وی مصداق قرآنی این دعا را در آیه 79 سوره مبارکه اسراء عنوان کرد و افزود: این دعا در زیارت عاشورا با مضمون «و اسئله ان یبلغنی المقام المحمود» آمده است. لذا مقام محمود یکی از بالاترین مقام هایی است که یک بنده می تواند به آن دسترسی پیدا کند.

حجت الاسلام موسوی دومین درخواست مطرح شده در زیارت عاشورا را نزول رحمت و مغفرت الهی دانست و اظهار کرد: این درخواست با عبارت «اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمه و مغفره» آمده است و طی آن از خداوند می خواهیم به برکت وجود مقدس امام حسین(ع) و سوگواری آن حضرت، ما را مورد رحمت و مغفرت خود قرار دهد.

رییس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی، سومین دعای مطرح شده در زیارت عاشورا را همراهی با ائمه اطهار(ع)  عنوان کرد و گفت: این دعا در قالب عبارت «و اسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفه اولیائکم و رزقنی البرائه من اعدائکم ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الاخره» آمده است و اگر به استجابت برسد انسان به نعمت بسیار بزرگی در دنیا و آخرت دست یافته است.

حجت الاسلام موسوی در ادامه تصریح کرد: چهارمین دعای مطرح شده در قالب زیارت عاشورا توفیق خونخواهی اهل بیت (ع) در رکاب امام زمان(عج) است، این دعا نیز با عبارت «و ان یرزقنی طلب ثاری مع امام هدی ظاهر ناطق بالحق منکم» آمده است و طی آن قرائت کننده زیارت از خداوند می خواهد به او توفیق قیام در رکاب حضرت مهدی(عج) و خونخواهی خون به ناحق ریخته حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به او عطا کند.

وی با بیا اینکه پنجمین دعای مهم در زیارت عاشورا آبرومندی نزد خداوند است، اظهار کرد: این دعای بسیار مهم نیز با عبارت «اللهم اجعلنی عندک وجیها بالحسین علیه السلام» آمده است و انسان در این دعا از خداوند می خواهد به واسطه آبرویی که حضرت امام حسین(ع) نزد خداوند دارد او هم نزد پروردگار آبرومند و روسفید باشد.

رییس عقیدتی سیاسی منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: ششمین دعای مهم زیارت عاشورا در عبارت «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد» است، این دعا که در واقع دعای عاقبت بهخیری است شامل درخواست بسیار مهمی است که انسان از خدا می خواهد زندگی همچون زندگی پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) مطهر او و شهادتی همچون شهادت پیامبر (ص) و اهل بیت مطهر او داشته باشد.

حجت الاسلام موسوی آخرین دعای مطرح شده در زیارت عاشورا را طلب شفاعت و استمرار و ثابت قدمی در مسیر حق عنوان کرد و گفت: این دعای مهم که در حال سجده قرائت می شود در قالب عبارت «اللهم ارزقنی شفاعه الحسین یوم الورود و ثبت لی قدم صدق عندک مع الحسین» آمده است که آرزوی قلبی همه ما این است که به شفاعت امام حسین (ع) و ثابت قدم بودن در راه ایشان دست یابیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات