۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۶۶۱۶۵۳
مدیر حوزه علمیه هرمزگان:

اسلام به دنبال رفع اختلاف طبقاتی در جامعه است

اسلام به دنبال رفع اختلاف طبقاتی در جامعه است
هرمزگان - حجت‌الاسلام حقیقی تجمل‌گرایی را امری مذموم دانست و گفت: از وجوب انفاق و حرام بودن تجمل‌گرایی درمی‌یابیم که دین اسلام به دنبال از بین بردن فاصله طبقاتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام نادر حقیقی در پنجمین شب از ماه محرم در جمع عزاداران حسینی با اشاره به اهمیت انفاق گفت: خداوند در بسیاری از آیات قرآن کریم، انفاق را واجب شرعی و انسان‌ها را به انجام آن امر کرده است.

وی با بیان اینکه انفاق از دیدگاه دین مبین اسلام یا واجب است یا مستحب، و از این دو حالت خارج نیست، افزود: خداوند همچنین در کتاب آسمانی، زکات را نیز امری واجب دانسته و افراد باید از اقلامی که زکات به آن تعلق می‌گیرد زکات پرداخت کنند.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان با اشاره به اینکه تجمل گرایی، چشم و هم‌چشمی و اسراف در جامعه حرام و امری مذموم است، تصریح کرد: از وجوب انفاق و حرام بودن تجمل‌گرایی و اسراف درمی‌یابیم که دین مبین اسلام به دنبال از بین بردن فاصله طبقاتی در جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام حقیقی با تاکید بر اینکه معضل فقر نیز در جامعه امری مذموم تلقی می‌شود، به وظایف حکومت، نظام و آحاد مردم در زدودن چهره فقر از جامعه گفت: همگان موظفند به جنگ با فقر و تکثرگرایی در جامعه بروند.

وی با بیان اینکه اسلام در وهله نخست به دنبال حاکم کردن وحدت در جامعه اسلامی است تا کینه و کدورت و انگیزه های دشمنی را از چهره جامعه بزداید، ابراز داشت: دین اسلام می‌کوشد تا جامعه به شکلی تربیت شود که علاوه بر دستیابی به سعادت دنیا و آخرت، تمام فضائل اخلاقی در جامعه حکمفرا باشد.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان ادامه داد: از آنجایی که همیشه در طول تاریخ، دشمنی‌ها بین دو قشر اغنیا و ثروتمندان ایجاد شده است، در صورت حکم فرایی فضائل اخلاقی در جامعه؛ تمامی حوائج زندگی افراد تامین و وحدت به معنای واقعی در جامعه شکل خواهد گرفت و دشمنی ها کنار رفته و مردم در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام حقیقی با اشاره به اینکه انفاق از جمله معامله هایی است که انسان با خداوند انجام می دهد و هیچگاه متضرر نمی شود، گفت: خداوند میزان سود انفاق را از دو برابر تا هفتصد برابر بیان کرده است که این میزان سود بستگی به میزان شایستگی فرد دارد. خداوند در آیه ۲۶۱ سوره بقره فرموده است: *مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابلَ فی‏ کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ؛ کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد «و شایستگی داشته باشد» دو یا چند برابر می کند و خدا «از نظر قدرت و رحمت» وسیع و «به همه چیز» داناست.

وی ادامه داد: در صورتی که جامعه، حکومت، دولت و دولتمردان به دنبال ترویج فرهنگ دینی در جامعه باشند وضعیت نامناسب کنونی جامعه دگرگون و مشکلات ریشه کن خواهد شد. هر زمان که فرهنگ دینی در جامعه ترویج و گسترش یابد تمامی مشکلات و معضلات موجود در جامعه، به خودی خود از بین می‌رود.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان با بیان اینکه فقر از ظلم، تنبلی، عدم بهره وری از نیروی کار نشأت می گیرد، گفت: ریشه تمامی این مشکلاتی که موجب ایجاد وضعیت معیشتی و اقتصادی در جامعه شده، نیز عدم رعایت فرهنگ دینی در جامعه یا همان کمبود معنویت است. از این رو به جرات می توان گفت رابطه تنگاتنگی بین معنویت و معیشت و اقتصاد وجود دارد.

ارسال نظرات