۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۶۶۱۷۵۱
آیت الله مصباح یزدی مطرح کرد؛

کمال نفس؛ بالاترین مرتبه معرفت به مقامات امام معصوم

کمال نفس؛ بالاترین مرتبه معرفت به مقامات امام معصوم
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: کسب معرفت تکوینی به امام معصوم(ع)، برکات بی شماری دارد و موجب قرب به خداوند متعال و کمال نفس می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در سخنرانی مجازی روز پنجم ماه محرم با بیان اینکه معرفت به امام معصوم(ع) به دو دسته معرفت به مقام تشریعی و تکوینی امام تقسیم می شود، گفت: اثر معرفت به مقام تشریعی امام معصوم(ع) وجوب اطاعت است و کسی که این معرفت را نداشته باشد هیچ عبادتی از او پذیرفته نمی شود.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه با اشاره به اهمیت کسب معرفت تکوینی نسبت به مقام امام معصوم(ع)، عنوان کرد: کسب این معرفت برکات بی شماری دارد و موجب قرب خداوند یعنی بالاترین مرتبه کمال نفس می شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: پس از علم به وجوب اطاعت پیامبر(ص) کافی است که با معرفی جانشین، تمامی مقامات پیامبر به جز دریافت وحی برای جانشینان نیز اثبات شود.

وی با بیان اینکه درجات و مقامات امام معصوم(ع) با علم حضوری درک نمی شود، اظهار داشت: با استفاده از دلایل مقدمات حسیه، بدیهیه و وجدانیات با کمک عقل می توان به فضیلت امام معصوم(ع) آگاهی پیدا کرد.

آیت الله مصباح یزدی ابراز کرد: در زمینه دلایل نقلی اثبات مقام تکوینی امام معصوم علمای تشیع در طول سالیان گذشته فعالیت فراوانی را از خود برجا گذاشته اند؛ کتاب الغدیر و کتاب المراجعات که اخیرا نوشته شده و حاصل مباحثات سید شرف الدین عاملی و یکی از علمای اهل تسنن است، از مصادیق این تلاش به شمار می روند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در این عالم مادی و حتی پس از وفات اهل بیت(ع) می توان با ایشان ارتباط برقرار کرد و جواب گرفت، گفت: میزان تاثیر گذاری تجربه های چنینی در اثبات مقامات ائمه بسیار بالاتر از دلایل عقلی و نقلی است.

وی در پایان به خاطره ای از شیخ حسنعلی نخودکی در رابطه با توسل ایشان به امام هشتم(ع) اشاره و عنوان کرد: شیخ حسنعلی نخودکی پس از وفات برادرشان از امام رضا(ع) می خواهند که به قم تشرف پیدا کرده و سفارش برادرشان را به حضرت معصومه (س) بکنند؛ صبح روز بعد یکی از شاگردان شیخ حسنعلی نخودکی ماجرای خواب خود مبنی بر سفر امام رضا(ع) به قم را برای ایشان تعریف می کند؛ همین خاطره که بین علما سینه به سینه نقل شده سبب افزایش ایمان آن ها نسبت به مقامات امام معصوم(ع) شده است./1350/پ202/ق

ارسال نظرات