۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۶۶۱۷۹۴
مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان مطرح کرد؛

انتخاب هدف و مسیر صحیح؛ دلیل ماندگاری قیام امام حسین

انتخاب هدف و مسیر صحیح؛ دلیل ماندگاری قیام امام حسین
حجت‌الاسلام مهدیان گفت: مهمترین دلیل ماندگاری قیام امام حسین(ع) این بود که آن حضرت، هدف و مسیر صحیح را در زندگی دنیوی انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام حسین مهدیان در ششمین شب از ماه محرم در آستانه امامزاده سیدمظفر(ع) به عیوب دنیا از دیدگاه حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: به فرموده مولای متقیان(ع)؛ اگر انسان بخواهد در یک جمله عیوب دنیا را بیان کند همین یک جمله کفایت می‌کند که دنیا را بقایی نیست و استمراری در زندگی در دنیا وجود ندارد.

وی افزود: با نگاهی به محیط پیرامونی خود درمی یابیم که انسان ها به دنبال تعالی، پیشرفت، قرار و آسایش و آرامش ابدی هستند، با تدبر در آیات و روایات قرآن کریم نیز به این نتیجه می‌رسیم که خداوند منان ما را تنها برای زیستن در این دنیای فانی خلق نکرده و زندگی در این دنیا نیز گذرگاهی برای رسیدن به زندگی جاوید و دائمی یا همان «زندگی اخروی» است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان بیان کرد: چنین تصور کنیم که فردی در حال غرق شدن است تمام تلاش و سعی وی بر این است تا به نحو مطلوب خود را به ساحل دریا و محل امن و آرامی برای زیستن برساند، برای رسیدن به هدفش، از تمامی امکانات در اختیار استفاده می کند اگر همین فرد، مسیر را اشتباه انتخاب کند تمام سعی و تلاشش برای نجات، بی فایده است و به مقصود نخواهد رسید.

حجت‌الاسلام مهدیان در ادامه حدیثی از حضرت علی(ع) درخصوص دنیا بیان کرد و گفت: به فرموده آن حضرت؛ الدنیا دارالم الدُّنيا دارُ مَمَرٍّ لا دارُ مَقَرٍّ، وَالنّاسُ فيها رَجُلانِ: رَجُلٌ باعَ فيها نَفسَهُ فَأَوبَقَها حديث، ورَجُلٌ اِبتاعَ نَفسَهُ فَأَعتَقَها» «دنيا، گذرگاه است، نه قرارگاه؛ و مردم در آن دو دسته هستند: دسته اى كه در دنيا خود را فروختند و به نابودى افكندند، و دسته اى كه خود را خريدند و آزاد كردند.

وی اضافه کرد: از این حدیث چنین درمی یابیم که دو دسته انسان در دنیا زندگی می کنند؛ دسته ای از آنان که خود را می فروشند و به نوعی در معامله دنیا، بازنده هستند و خود را به هلاکت و نابودی می‌کشانند اما دسته دیگر خود را می‌خرند که نه تنها عیب و آسیبی در زندگی دنیا متوجه آنان نمی‌شود بلکه بر ارج و منزلت و قرب آنان در پیشگاه پروردگار عالم افزوده می شود، اینان هم خود را می‌خرند و هم خود را در راه خداوند منان آزاد می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان گفت: در آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین و سخنان بزرگان دین، هم درخصوص مذمت و هم مدح و خوبی دنیا روایاتی برای توجیه انسان درخصوص چگونگی برخورد با دنیا تاکید شده است.

حجت‌الاسلام مهدیان همچنین گفت: در روایاتی چنین بیان شده که «دنیا خوب است برای کسانی که دنیا را برای آخرت بخواهد»؛ به عبارتی اگر دنیا مزرعه ای برای آباد کردن آخرت باشد خوب است اما اگر انسان دنیا را برای دنیا بخواهد باید بداند که این دنیا ارزشی زیستن و حیات داشتن ندارد.

وی در ادامه به حدیث دیگری از حضرت علی درخصوص بی ارزشی دنیا اشاره و اظهار کرد: کسی که در بیابان واقع شده و از دور سراب می بیند هرچه برای رسیدن به آن سراب تلاش کند، به محل موردنظر می‌رسد اما از آب خبری نیست و هیچ چیز برای وی افزوده نمی‌شود مگر خستگی و تشنگی بیشتر؛ از این حدیث علوی درمی‌یابیم که انتخاب هدف و مقصود از زندگی دنیا برای انسان بسیار ارزشمند است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان به اهمیت قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: با تحقیق درخصوص قیام سیدالهشدا (ع) در سال 61 درمی‌یابیم که علیرغم گذشت سال‌های سال از شهادت آن حضرت، یاد و خاطرش در اذهان زنده است و مهمترین دلیل ماندگاری قیام امام حسین(ع) این بود که وی، هدف و مسیر صحیح را در زندگی انتخاب کرد./851/پ310/ب1

ارسال نظرات