۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۶۶۲۰۲۳

حال و هوای شهر هیأت ها در محرم امسال

حال و هوای شهر هیأت ها در محرم امسال
اصفهان - کاشان شهر محتشم کاشانی که ترکیب بند معروف اش شهره جهانی دارد «باز این چه شورش است که در خلق عالم است»؛ شهری نیست که بتواند از عزاداری محرم به این راحتی عبور کند.
امسال کاشان مانند همه شهر‌های ایران محرم و عزاداری متفاوتی را برای نخستین بار تجربه می‌کند، کاشان با بیش از ۸۰۰ هیئات مذهبی شهر هیات‌ها و شهر دارالمومنین از ماه‌ها قبل و با شیوع کرونا خود را آماده برگزاری عزاداری‌های متفاوت کرده بود و اعتقادی به تعطیلی هیئات و عزاداری‌های محرم نداشت، کاشان شهر هیات‌ها و شهر محتشم کاشانی که ترکیب بند معروف اش شهره جهانی دارد «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» شهری نبود که بتواند از عزاداری محرم به این راحتی عبور کند.

عزاداری دیار محتشم کاشانی در آئینه خبرگزاری رسا
از دو هفته مانده به ماه محرم همه معابر و خیایان‌های کاشان مشکی پوش و پرچم‌های عزای امام حسین (ع) برافراشته شد تا مردم دیار محتشم و فیض کاشانی عزم جدی خود را برای برگزاری محرم و عزاداری متفاوت از سال‌های قبل اعلام کند.

هرچند برخی از معدود هیئات مذهبی عجله کردند و عزاداری‌های امسال خود را تعطیل اعلام کردند و به پویش تعطیلی عزاداری محرم پیوستند، اما بیش از ۹۵ درصد از ۸۰۰ هیئات مذهبی دارالمومنین بر پاییندی خود به برگزاری عزاداری‌های محرم تحت هر شرایطی با رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی و پروتکل‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا پافشاری کردند.

سلامت مردم در اولویت نخست عزاداری‌های کاشان است
حجت الاسلام مهدی بصیرتی رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشان به خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: هیئات مذهبی کاشان مردمی هستند و سلامت مردم برای آن‌ها در اولویت نخست است و از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در اجرای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌ها و یا ضدعفونی معابر همکاری داشته اند.
عزاداری دیار محتشم کاشانی در آئینه خبرگزاری رسا
وی افزود: هیئات مذهبی مردمی کاشان علمدار یاد و نام اهل بیت (ع) هستند و رعایت فرامین ائمه معصومین نیز سرلوحه کار هیئات مذهبی کاشان است و در عزاداری‌های محرم امسال رعایت مسائل مرتبط با سلامت مردم در اولویت هیئات مذهبی کاشان قرار گرفته است و انصافا بیش از ۹۵ درصد از هیئات مذهبی هم رعایت می‌کنند.

پویش مردمی هر خانه یک حسینیه در کاشان
سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان نیز پویش مردمی هر خانه یک حسینیه در کاشان با رویکرد احیاء شعائر ماه محرم با همکاری فرهنگسرا‌های مهر، معراج، علامه فیض کاشانی، المهدی و فرهنگسرای بانو آغاز کرده است که این پویش تا ۳۰ شهریور ماه در کاشان ادامه خواهد داشت.

عزاداری دیار محتشم کاشانی در آئینه خبرگزاری رسا
براساس سنت دیرینه همه ساله در دو ماه محرم و صفر عزاداری‌های پرشوری در شهرستان کاشان که عنوان داردرالمومنین و شهر «هیئات ها» است برگزار می‌شود که آوازه جهانی دارد.

شهرستان کاشان از دیرباز در زمینه آئین‌های خاص ویژه این دو ماه و تعدد مجالس عزاداری زبانزد بوده و آئین‌ها و مراسمات خاصی در این ایام برگزار می‌شود.

برگزاری نخستین جایزه ادبی محتشم کاشانی «باز این شورش است که در خلق عالم است»
یکی از مراسم‌ها که امسال برای نخستین بار برگزار شد جایزه ادبی محتشم کاشانی بود که درجوار آرامگاه این شاعر گرانقدر آیینی برگزار شد، جایزه ادبی محتشم به عنوان یکی از محوری‌ترین رویداد‌های ادبی در حوزه ادبیات آیینی کشور است که به نام محتشم کاشانی مزین شده است.

عزاداری دیار محتشم کاشانی در آئینه خبرگزاری رسا
نخستین جایزه ادبی محتشم کاشانی در راستای پاسداشت حماسه حسینی و مستند سازی ظرفیت‌های فرهنگی و غنی‌سازی مفاهیم و مبانی نهضت عاشورا با حضور شاعران، ادیبان و سخن شناسان در دو حوزه شعر و پژوهش‌های ادبی «کتاب و مقالات» با همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان برگزار شد.
آرامگاه محتشم کاشانی
برگزاری «حسینیه رضوان» با رویکرد یاد و خاطره شهدا در محرم
در محرم امسال کاشان برنامه «حسینیه رضوان» با رویکرد بزرگداشت یاد و خاطره شهدای منطقه راوند، طاهرآباد و خزاق کاشان همراه با قرائت زیارت عاشورا و روضه‌خوانی مختصر در کوی منازل شهدا و در فضای باز برگزارمی شود که این برنامه هر روز با همکاری هیئت محبان ۱۴ معصوم راوند به یاد یک شهید و با حضور اعضای محترم بیت هر شهید و همسایگان و با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار و تا پایان ماه محرم ادامه خواهد داشت.

عزاداری دیار محتشم کاشانی در آئینه خبرگزاری رسا
با توجه به اینکه محتشم کاشانی با تکیه بر آیین تشیّع و اهمیت ویژه به شهادت سید و سالار شهیدان کربلا، جایگاهی والا و بی‌نظیر درمیان شاعران مرثیه‌سرا یافته است، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برنامه محتشم‌خوانی با رویکرد بیان پیام مظلومیت شهدای کربلا برگزار کرد.

فرهنگ عاشورایی را می‌توان با زبان هنر در بین مردم به دویژه نسل جوان نهادینه کرد و رویکرد اجرای برنامه «محتشم خوانی»، بیان پیام مظلومیت شهدای کربلا، افزایش فرهنگ دینی، آشنایی با وجوه مختلف زندگی و آثار محتشم کاشانی، معرفی نقش کاشان در پیشبرد و شکوفایی تمدن اسلامی و آیین تشیّع است.

عزاداری محرم کاشان با اولویت استفاده از فضا‌های باز
عزاداری امسال محرم کاشان با اولویت استفاده از فضا‌های باز ورزشی، مدارس و فضا‌های سبز کاشان بود که در این راستا شهرداری، اداره ورزش و جوانان و آموزش و پرورش کاشان همکاری خوبی را طی این مدت با هیئات مذهبی کاشان داشتند و عزاداران حسینی نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حضور در عزاداری‌های فضای باز استقبال خوبی دارند.

عزاداری دیار محتشم کاشانی در آئینه خبرگزاری رسا
برگزاری مراسم‌های عزاداری همراه با نوحه خوانی، مدیحه سرایی، سخنرانی و ذکر مصائب در مجموعه تفریحی ورزشی مهربانو و شهربانو ویژه بانوان، اجرای برنامه آوای کتیبه‌ها در آمفی تئاتر روباز فرهنگ‌سرای مهراز دیگر برنامه‌های ایام محرم است که براساس نامه و دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر سال ۱۳۹۹ وزیر کشور و ابلاغ مدیریت بحران استانداری اصفهان در راستای اقدام جدی و موثر برای حفظ سلامت شهروندان در دوران کرونا با اخذ مجوز از مراجع ذی صلاح در کاشان در حال اجرا است.

برنامه عزاداری نخل ۷۰۰ ساله صدره و سرفره کاشان تعطیل شد
و اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعلام وضعیت قرمز در کاشان مراسم نخل گردانی ۷۰۰ ساله هیات حسینی نخل صدره و سرفره تعطیل اعلام شد و مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال کاشان در دومین جمعه ار مهرماه نیزاحتمالا درآستانه تعطیلی قرار گرفت.

عزاداری دیار محتشم کاشانی در آئینه خبرگزاری رسا
سابقه آیین نخل برداری هیات حسینی نخل صدره و سرفره کاشان به دوران صفویه می‌رسد که در خاندانی خاص با فامیلی‌های سادات نخلی، نخلی، نخل گردان، بابای نخل و نخل بند از قدیم الایام تاکنون موروثی و رایج بصورت مستمر اجرا می‌شود.

نخل نمادی از تابوت واره و سمبل تشییع پیکر امام حسین (ع) در بین مردم و اعتقاد عامه است که نخل به دلیل اینکه چوب آن از نخل و نماد استقامت، قدرت و جاودانگی است تقدس عجیبی بین مردم و توسل و گره گشایی از مشکلات مردم دارد.

آیین نخل گردانی هیات نخل صدره و سرفره کاشان همه ساله چهار مرتبه در شب عاشورا، عصر عاشورا، شام ششمین روز شهادت امام حسین (ع) و در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) برگزار می‌شود که در شب عاشورا با حضور ۱۰ هزار نفر از علاقه‌مندان به اهل بیت (ع) و خاندان خاص و افراد مشخص شده از محل حسینیه صدره سرفره آغاز و با عبور از محلات بافت تاریخی شهر و به طرف هیات احمدی محله سلطان امیراحمد در خیابان علوی، هیات حیدری تکیه چهل تن واقع در خیابان ملامحسن فیض کاشانی، گذر‌های تاریخی حاجی و شیخ تا میدان، ولی سلطان و هیات علی اکبری و در نهایت به طرف مرکز هیئت مسلم بن عقیل (ع) محله میان درب هو کاشان برگزار می‌شود و در پایان عزاداران در مرکز هیئت حسینی نخل کاشان بر سفره برکت امام حسین (ع) با گوشت لوبیا که غذای سنتی ویژه محرم در این شهرستان است پذیرایی و اطعام می‌شوند.

احتمال تعطیلی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال
آیین سنتی و مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد ارهال کاشان که همه ساله درنخستین ماه پاییز و در دومین جمعه مهرماه در مشهد اردهال برگزار می‌شود امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا احتمالا برگزار نخواهد شد، محمد احترامی مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان درمشهد اردهال به خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان گفت: ستاد برگزاری مراسم تابع فرمایشات رهبرمعظم انقلاب و ستاد ملی کرونا است.

عزاداری دیار محتشم کاشانی در آئینه خبرگزاری رسا
احترامی افزود: ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال اگر احساس کند با برگزاری این مراسم جان عده‌ای عزادار به خطر خواهد افتاد این مراسم را تعطیل اعلام و برگزار نخواهد کرد.

مسؤول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان گفت: تنها سنت مذهبی که از شیعیان جهان به ثبت جهانی رسیده است مراسم سنتی مذهبی قالیشویان مردم فین کاشان در مشهد اردهال کاشان است.

عزاداری دیار محتشم کاشانی در آئینه خبرگزاری رسا
امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر (ع) برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد و بعد از برگزاری اولین نماز جمعه در مشهد جامع کاشان و سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و پس از یک جنگ نا برابر ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین (ع) در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری یعنی ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا در کربلای ایران مشهد اردهال کاشان به شهادت رسید، اما به دلیل همزمانی ۲۷ جماد الثانی با دومین جمعه از مهرماه سال خور شیدی، مراسم قالیشویان مردم فین کاشان و تشییع نمادین پیکر مطهر این امام زاده واجب التعظیم همه ساله در دومین جمعه از مهر ماه برگزار می‌شود./۱۳۰۷/پ201/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات