۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۴
کد خبر: ۶۶۲۰۳۹
حجت الاسلام میرزامحمدی:

ادب؛ معیار انتخاب افراد برای واگذاری مسؤولیت ها

ادب؛ معیار انتخاب افراد برای واگذاری مسؤولیت ها
استاد حوزه تأکید کرد که اگر چرخه اقتصادی، سیاسی و امنیتی در دست کسانی باشد که شاخصه «ادب» را نداشته باشند، همواره شاهد فسادهای روزافزون خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزامحمدی استاد حوزه علمیه قم در نهمین شب مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) که از سوی هیأت رزمندگان قم در جوار مزار شهدای قم برگزار شد، یکی از زیباترین موضوعات اخلاقی و تربیتی از دیدگاه قرآن کریم را «ادب انبیای الهی» دانست و گفت: امروز رفتارهای فردی و اجتماعی بشریت خالی از ادب است.

وی با بیان اینکه سیره اجتماعی و سیاسی بشریت امروزی فاصله بسیاری با «ادب» دارد، اظهار کرد: اگر جامعه ای از ادب عاری باشد، فاتحه اش را باید خواند، اگر چه آن جامعه، جامعه ای متدین باشد.

حجت الاسلام میرزامحمدی با اشاره به اینکه بر اساس روایات، پیامبر اکرم(ص) با چاشنی عشق و محبت الهی در مدرسه تربیت الهی به بالاترین مراتب «ادب» دست یافتند، ابراز کرد: بر اساس مبانی دینی، یکی از مهم ترین شاخصه ها برای واگذاری مسؤولیت به افراد «ادب» است، زیرا اگر کسی از ادب عاری باشد به هر مقامی برسد به همان اندازه که قدرت دارد به فساد می پردازد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر «ادب» در خانواده ها از بین برود، این نهاد و به تبع جامعه دچار فروپاشی می شود،  خاطرنشان کرد: ما باید در انتخاب های خود مهم ترین ملاک انتخاب دوست، همسر یا مسؤولان اجرایی، قضایی، تقنینی، امنیتی و دفاعی شاخصه «ادب» را لحاظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس روایات، امیرمؤمنان(ع) «ادب» را برای انسان های وارسته به ارث گذاشته اند، جلوه ای از ادب حضرت ابوالفضل العباس(ع) در جریان کربلا را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: اگر چرخه اقتصادی، سیاسی و امنیتی در دست کسانی باشد که شاخصه «ادب» را نداشته باشند، جامعه هیچ پیشرفتی نخواهد داشت، بلکه همواره شاهد فسادهای روزافزون خواهیم بود.

حجت الاسلام میرزامحمدی با تأکید بر اینکه ائمه معصوم(ع) پرچمدار «ادب الهی» هستند، مجالس عزاداری اباعبدالله(ع) را محل تربیت سربازان امام زمان(عج) دانست و گفت: سرچشمه ادب ائمه معصومین(ع) هستند و سرچشمه ادب ائمه معصومین(ع)، امیرمؤمنان(ع) بوده و سرمنشأ ادب امیرمؤمنان(ع)، پیامبر اکرم(ص) بودند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دستگاه امام حسین(ع) تعطیل بردار نیست، عنوان کرد: هیچ موضوعی نمی تواند این دستگاه را تعطیل کند، زیرا تعطیلی این دستگاه و سکوت در برابر تعطیلی آن عواقب ناگواری دارد.

به جریان ازدواج امیرمؤمنان(ع) و حضرت ام البنین(س) اشاره کرد و با بیان اینکه امروز خانواده ها نباید در زمینه ازدواج جوانان سختگیری کنند، یادآور شد: اگر در زمینه ازدواج سختگیری شود جوانان از ازدواج فراری شده و رو به فساد و فحشا می آورند و فساد جامعه را فرا می گیرد./841/پ202/ق

ارسال نظرات