۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۵
کد خبر: ۶۶۲۰۴۹
مراسم تاسوعا در مشهدالرضا؛

از سینه زنی در مقابل حرم رضوی تا عزاداری در فضای مجازی

از سینه زنی در مقابل حرم رضوی تا عزاداری در فضای مجازی
خراسان رضوی - مردم ولایت مدار مشهد با برگزاری شیوه های نوین عزاداری مطابق با پروتکل های بهداشتی در شب تاسوعای حسینی با امام حسین تجدید پیمان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم عزداری در شب تاسوعای حسینی در مشهد الرضا با محوریت حرم مطهر رضوی برگزار شد.

بنابراین گزارش در شب تاسوعای حسینی، مشهد سراسر از شور و شعور بود و مطابق با شرایط ویژه امسال و ضرورت حفظ جان عزاداران حسینی مراسم های عزداراری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد.

هر ساله در تاسوعای حسینی شاهد خیل عظیم عزاداران حسینی در جوار بارگاه مطهر رضوی بوده و مردم ولایت مدار مشهد با حضور در حرم رضوی و مسیرهای منتهی به حرم رضوی در کنار امام مهربانی به عزاداری امام شهید خود می پرداختند و در جوار ثامن الحجج پیمان بستند که در جهت تحقق آرمان های ابا عبدالله حرکت خواهند کرد.

امسال عزاداران حسینی عزدارای ها را به فضاهای باز منتقل کرده اند و پارک ها و حاشیه بلوار و خیابان ها محل حضور عزاداران حسینی شده است.

در شب تاسوعای حسینی امسال با توجه به تمهیدات ستاد مبارزه با کرونا دسته روی در شهر و خیابان های مشرف به حرم انجام نمی شود اما دستجات عزاداری به جوار رضوی مشرف شده و در مسیرهای منتهی به حرم رضوی با رعایت فاصله اجتماعی به عزاداری پرداختند.

بنابراین گزارش مردم ولایت مدار با شیوه نوین عزاداری نشان دادند که در هیچ شرایطی حاضر نیستند ندای هل من ناصر ینصرنی سیدالشهدا(ع) را بی جواب بگذارند و بر طبق دستوالعمل دین ضمن دفع خطر احتمالی و رعایت کامل بهداشت فردی در صحنه بودن خود را خدمت اباعبدالله عرضه داشتند.

در شب تاسوعا حسینی برخلاف روال هرساله ایستگاه پذیرایی از عزاداران حسینی در خیابان ها مشاهده نمی شود اما از هر خیابان و محله ای بانگ عزاداری حسینی به گوش می رسد و در خیابان ها پرچم عزا برفراشته شده است و سنت نذر و مواسات در این شب همانند همه ساله بلکه پررنگ تر از هر سال به چشم می خورد.

عزاداری سیدالشهدا منحصر به فضای واقعی نبود و امسال فضای مجازی نیز رنگ و بوی حسینی داشت و تکیه ها و هیأت های عزاداری اقدام به انعکاس مراسم عزاداری در فضای مجازی کردند و امکان بهره مندی همه مردم را فراهم کردند.

مدارس علمیه مشهد و دفتر آیات از جمله آیت الله اشرفی شاهرودی نیز در این شب با برپایی مراسم عزاداری و انعکاس این مراسم از طریق فضای مجازی به عزاداری پرداختند.

طرح هر کوچه شهید یک حسینیه نیز از دیگر طرح های ابتکاری بود که به همت فرهنگسرای شهید سلیمانی در شب تاسوعای حسینی برگزار شد و مداحان اهل بیت(ع) با روضه خوانی در مقابل درب خانه شهید و انعکاس آن در فضای مجازی در فراق امام شهید انجام شد.

در حرم رضوی نیز مراسم تاسوعای حسینی با حضور عزاداران حسینی برگزار شد و حجت الاسلام شهاب مردای، سخنران حرم مطهر رضوی با اشاره به این فراز از زیارت عاشورا که می فرماید:« إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ» گفت: زیارت به معنای تبری جستن از دشمنان امام و دوستی با دوستان ایشان است و تنها راه مقابله با دشمنان قوی شدن و تکیه بر توانمندی های داخلی است.

خاطرنشان می شود خادمان رضوی برنامه های عزاداری در حرم رضوی را از طریق رسانه ملی و استانی و تی وی رضوی در دسترس مشتاقان اهل بیت(ع) قرار می دهند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات