۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۸
کد خبر: ۶۶۲۰۵۳
استاد حوزه علمیه قم:

گسترش ناآگاهانه شبهات سبب تردید جوانان در عقاید می‌شود

گسترش ناآگاهانه شبهات سبب تردید جوانان در عقاید می‌شود
حجت الاسلام گلزاده با بیان اینکه برخی از شهبات دارای هیچ زمینه تاریخی ندارد و کذب محض است، گفت: گسترش شبهات در فضای شبهات سبب تردید در عقاید و دینداری نسل جوان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صادق گلزاده، استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی شب نهم محرم با موضوع «پاسخ به شبهات عاشورا»، گفت: برخی از شبهات برخاسته از حادثه تاریخی و واقعی است؛ اما برخی از آنها هیچ زمینه تاریخی و واقعی ندارد و اساس آن شبهات کذب محض است.

حجت الاسلام گلزاده بیان کرد: برخی این شبهه را مطرح کرده اند شمربن ذی الجوشن دایی حضرت ابوالفضل(ع) بوده است، زیرا شمر در شب عاشورا خطاب می کند که پسران خواهرم برای مذاکره و دریافت امان نامه بیایند، بنابراین جنگ و حادثه عاشورا بر اساس اختلاف خانوادگی بر سر قدرت و مقام رقم خورده است.

استاد حوزه علمیه قم این ادعا و شبهه را کذب محض دانست و گفت: ام البنین و شمر بن ذی الجوشن، هردو از قبیله بنی کلاب بوده اند و همانگونه به در رسم و رسوم ایرانی ها و عرف عرب ها وجود دارد، مردان هر قوم و فامیل، زن های کامل را خواهر و همچنین زنان، مردان کامل را برادر خطاب می کردند؛ با توجه بدین نکته، پسران ام البنین را به عنوان خواهرزاده های خود بیان کرده است.

حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: برخی نیز بیان کرده اند که اصل و نسب بنی امیه و بنی هاشم به عبدالمطلب می رسد، از این رو اختلاف های میان امام علی(ع) با معاویه نیز بر سرقدرت و خانوادگی بوده است.

وی با بیان اینکه در اصل و نسب معاویه که از خاندان بنی امیه باشد، محل شک و تردید است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) ادعای معاویه را در نهج البلاغه جواب داده است و اصل و نسب معاویه را به رخ می کشد و همچنین مورخین دقیق آن را از بنی امیه و نسل عبدالمطلب نمی دادند.

حجت الاسلام گلزاده بیان کرد: بر فرض محال اینکه این انتسابات درست و صحیح باشد، اما عقاید و افکار و طرفدار حق یا ناحق بودن امر شخصی است که روابط قومی، قبیله ای و فامیلی در آن تأثیر ندارد و انسان همیشه باید از مسیر حق و درست در زندگی پیروی کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در این زمان شبهات از یک عالم و طرف خاصی مطرح نمی شود، افزود:برخی  افراد آگاهانه و نا آگاهانه هزاران شبهه را در فضای مجازی از منبع نامعلوم گسترش می دهند و این امر سبب می شود شبهه و تردید بسیاری در عقاید جوانان به وجود بیاید./998/پ202/ق

ارسال نظرات