۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۶۶۱۷۷۶
استاد حوزه علمیه قم:

شروط رهبر انقلاب در برجام همانند مفاد صلح امام حسن عملی نشد

شروط رهبر انقلاب در برجام همانند مفاد صلح امام حسن عملی نشد
حجت الاسلام گلزاده صلح امام حسن(ع) را نرمش قهرمانه در طول تاریخ دانست و گفت: شروط رهبر انقلاب در برجام همانند مفاد صلح امام حسن عملی نشد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صادق گلزاده، استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی شب ششم محرم با موضوع «پاسخ به شبهات عاشورا»، گفت: برخی این شبهه را مطرح کرده اند؛ چرا امام حسن مجتبی(ع) قیام نکرد یا اینکه چرا امام حسین(ع) همانند برادر خود با حکومت اموی صلح و سازش نکرده است.

حجت الاسلام گلزاده بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پیشوایان هدایت جامعه هستند؛ چه قیام انجام دهند و چه صلح کنند.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) بر اساس مصلحت امت اسلامی را هدایت می کنند، گفت: شرایط و دوران امام حسن مجتبی(ع) ایجاب می کرد که ایشان با حکومت معاویه صلح کنند و امام حسین(ع) بعد از شهادت امام دوم نیز تا پایان حکومت معاویه بدین صلح پایبند بوده است.

حجت الاسلام گلزاده صلح امام حسن(ع) را نرمش قهرمانه تاریخ توصیف کرد و اظهار داشت: در آن دوران حکومت دست معاویه بود که انحرافات بسیاری در امت اسلامی ایجاد کرد؛ اما فردی زیرک و هوشمند بود.

استاد حوزه علمیه قم به مقایسه برجام با شرایط صلح امام حسن(ع) پرداخت و گفت: مفاد صلح نامه امام حسن(ع) همانند شروطی است که رهبر انقلاب برای توافق نامه برجام نافرجام مطرح کرده بودند؛ اما به هیچ کدام از این شروط در تعهدنامه ها عمل نشده است.

وی با بیان اینکه مفاد و بندهای صلح نامه به نفع امت اسلامی و شیعیان بود، بیان کرد: طبق مفاد این صلح نامه معاویه باید بر اساس قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) عمل کند؛ از این رو حکومت اموی را براساس مفاد این صلح نامه می توان ارزیابی کرد.

حجت الاسلام گلزاده ابراز داشت: بند دیگر این صلح نامه این بود که تمام شیعیان در امنیت کامل به سر ببرند و امویان هیچ گونه حق تعرضی به آنها ندارد؛ در حالی که شیعیان و محبان فراوانی در این زمان در زندان های اموی به سر می بردند و طبق این بند بسیاری از شیعیان از زندان های اموی رهایی یافتند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: بند دیگر صلح نامه امام حسن(ع) این بود که معاویه حق ندارد خود را امیرالمؤمنین خطاب کند و جانشینی برای خود انتخاب کند؛ در حالی که معاویه خود را بزرگترین حاکم جهان اسلام و امیرالمؤمنین مسلمانان معرفی کرده بود و با این بند صلح نامه به اعتبار وی خدشه وارد شد.

حجت الاسلام گلزاده ابراز داشت: طبق مفاد و بندهای صلح نامه امام حسن محتبی(ع) اعتبار حکومت اموی مخدوش شد و همچنین در این زمان بزرگان وهابیت نتوانستند اشکالات علمای شیعه را درباره این صلح نامه را پاسخگو باشند./998/پ202/ق

ارسال نظرات