۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۶۶۲۴۰۶
آیت الله حیدری مطرح کرد؛

عزتمندی و ایستادگی در برابر استکبار؛ درس حماسه عاشورا برای بشریت

عزتمندی و ایستادگی در برابر استکبار؛ درس حماسه عاشورا برای بشریت
نماینده خبرگان رهبری با اشاره به درس های حماسه عاشورا برای بشریت، ایستادگی در برابر مستکبران و زندگی عزتمندانه را پیام های عاشورا برای تاریخ بشر دانست.

آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا ، با اشاره به پیامدهای سیاسی حماسه عاشورا گفت: از مواضع سیاسی امام حسین(ع) آشکار می‌شود، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌حاکم بر مردم باید مشروعیت الهی داشته باشد و بدون مشروعیت الهی حاکمیت، طاغوتی است.

وی درباره نشانه های حاکمیت طاغوت گفت: تعطیلی حدود الهی، فسق و فجور حاکمان و ظلم و ستم بر مردم از ویژگی های بارز حکومت طاغوت است.

آیت الله حیدری با بیان این که قانونمداری از نشانه‌های حکومت الهی است، ابراز داشت: حاکمی در جامعه اسلامی مشروعیت دارد که قانونمدار باشد و بر اساس قرآن و سنت حکومت کند؛ امام حسین(ع) عدالت محوری را یکی از ارکان مهم جامعه برشمردند.

وی راجع به اصلاح طلبی صحیح، بیان کرد: اصلاح طلبی باید الهی باشد همانطور که امام حسین(ع) فرمود من قیام نکردم مگر به خاطر اصلاح امت جدم، این گونه اصلاح طلبی از جنس اصلاح طلبی انبیا است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آزادگی و آزاد مردی از اهداف سیاسی عاشورا است، گفت: در جامعه اسلامی افراد برای تحقق اهداف، باید آمادگی همه جانبه در حد جانبازی و فداکاری در راه خدا داشته باشند.

وی امر به معروف و نهی از منکر را یکی از راهکارهای بسیار مهم برای تحقق آرمان‌ها خواند و گفت: پیروزی واقعی فقط در سایه پیروزی ظاهری تعریف نمی‌شود بلکه در سایه اهداف و آرمان هاست همانطور که امام حسین(ع) به بنی هاشم گفتند هرکسی که به ما ملحق شود کشته می‌شود و هرکه به ما نپیوندد شکست خورده و پیروزی برایش حاصل نمی‌شود.

 وی به الگوگیری رهبران انقلاب های جهان از سیره امام حسین(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: اهداف و آرمان‌های عاشورا همواره زنده است و پیام های سیاسی عاشورا در هر زمان و هر مکانی قابلیت طرح دارد، درس‌های عاشورا به عنوان یک الگوی حیات طیبه برای همه جوامع است.

آیت الله حیدری با توجه به این که عزتمندی یکی از پیام های سیاسی عاشورا است، گفت: باید همواره شعار هیهات من الذله که امام حسین(ع) سر دادند را به یاد داشته باشیم و به هیچ عنوان زیر بار ذلت نرویم و تا پای جان ایستادگی و مقاومت کنیم.

وی به ارتباط نهضت انقلاب اسلامی با حادثه عاشورا اشاره کرد و ابراز داشت: ما هرچه داریم از نهضت سیدالشهدا داریم؛ مکتب سیاسی رهبر انقلاب و امام خمینی(ره) وابسته به عاشورا است، ایشان درس انقلابی گری و شهادت طلبی را از سید الشهدا گرفتند، مبنای فکری و فقهی نهضت امام خمینی(ره) بر اساس اندیشه اهل بیت(ع) و شعارهای انقلاب برگرفته از عاشورا است.

وی درباره ثمرات عاشورا پس از انقلاب اسلامی بیان کرد: پس از انقلاب همچنان عاشورا موجب پیروزی در ناهمواری‌های پیش آمده شد که از جمله این ناهمواری‌ها می‌توان به جنگ تحمیلی و فتنه 88 اشاره کرد که ملت ایران با تکیه بر فرهنگ حسینی دشمنان را ناکام گذاشتند.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به دسیسه های دشمن در فتنه 88 افزود: نهضت عاشورا، کمر فتنه  88 را شکست؛ اگر ملت در روز عاشورا به شور و بصیرت صحیح نمی‌رسیدند، حماسه نهم دی رقم نمی خورد؛ باید دانست بدون نهضت سیدالشهدا انقلاب ما هرگز به وجود نمی‌آمد و استمرار نداشت.

آیت الله حیدری درباره آثاری که انقلاب اسلامی برای حماسه عاشورا داشته است؛ اظهار کرد: انقلاب توانسته اسلام را به دنیا معرفی کند و شعائر حسینی را وسعت دهد که موسم عظیم اربعین یک نمونه مثال زدنی در تاریخ اسلام است، انقلاب اسلامی سبب گسترده تر شدن معارف حسینی در جهان شده است./990/ت302/ق

ارسال نظرات