۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۶۶۲۹۸۷
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان مطرح کرد؛

نفی ظلم؛ جلوه ای از غیرت

نفی ظلم؛ جلوه ای از غیرت
خراسان رضوی - استاد حوزه علمیه گفت: در جامعه باید اول طاغوت یعنی کسانی که ظلم می کنند را نفی کنیم سپس ایمان به خدا بیاوریم و این امر را باید به بچه ها در مدرسه بیاموزیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه شب گذشته در حرم مطهر رضوی به غیرت ورزی اشاره و اظهار کرد: غیرت از زیباترین مفاهیم انسانی است و در مفاهیم دینی از ابعاد مختلف، دارای معانی مختلف است.

وی ذکر «لا إله إلا الله» و«لا حول ولا قوة إلا بالله » را ذکر غیرت خواند و ابراز کرد: غیرت یعنی غیر تو را نمی پسندم و نمی پذیرم، غیرت کنار زدن غیر است، قبول کردن وجود خدا و خالقیت خدا نشانه های مسلمان نیست بلکه کسی مسلمان است که غیر خدا را نفی کرده و بگوید: «لا إله إلا الله».

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بیان داشت: بسیاری از کسانی که انبیا را به قتل رساندند به خدا معتقد بودند آن چه مهم است، این است که غیر خدا را نفی کنیم، هر وقت کسی ذکر «لا حول ولا قوة إلا بالله» می گوید، خداوند می فرماید:«وقتی کسی چنین توحیدی دارد و غیر من را کنار بزند من حاجت او را می دهم.»

استاد حوزه علمیه به غیرت در عرصه عاطفه و معنویت اشاره کرد و گفت: فقط به قدرت خدا اتکا کردن و فقط خدا را دوست داشتن یک نوع غیرت ورزی است، این دوست داشتن خدا همه را در بر می گیرد و کسی که خدا را دوست دارد به خاطر خدا دیگران و خانواده خود را نیز دوست دارد، فقط خدا و ولی خدا به عنوان جلوه او ارزش دوست داشتن شدید را دارد و این دوست داشتن خدا و ولی خدا موجب «سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا»، دوست داشتن شدید و عاشقانه دو نفر می شود.

وی غیرت در عرصه جامعه و روابط اجتماعی را از دیگر جنبه های غیرت بیان و ابراز داشت: آیةالکرسی از پرثواب ترین آیه قرآن است که خواندن آن همیشه سفارش شده است و در آیه میانی غیرت اجتماعی خود را نشان می دهد، خداوند می فرماید:« لا إِكراهَ فِي الدّينِ قَد تَبَيَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَيِّ ۚ فَمَن يَكفُر بِالطّاغوتِ وَ يُؤمِن بِاللَّهِ فَقَدِ استَمسَكَ بِالعُروَةِ الوُثقى لَا انفِصامَ لَها وَاللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ».

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: کسی که به طاغوت کافر می شود یعنی هر چه غیر خدا است را کنار می گذارد و دیگر طاغوت قدرت ندارد همچنین در زیارت عاشورا لعن به دشمنان اهل بیت بیشتر از سلام ما به امام حسین(ع) است که جلوه هایی از غیرت را نشان می دهد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه بیان داشت: در جامعه باید اول طاغوت یعنی کسانی که ظلم می کنند را نفی کنیم سپس ایمان به خدا بیاوریم و این امر باید به بچه ها در مدرسه آموخته شود.

وی غیرت بین زن و مرد را از دیگر جلوه های زیبای غیرت بیان و اظهار کرد: با وجود تبلیغات جهانی و تلاش رسانه های صهیونیستی، در همه دنیا مردها نسبت به همسر خود غیرت دارند و این غیرت برای خود مرد نیز آرامش دهنده است، امیرالمومنین(ع) در نامه 31 نهج البلاغه برای جوانان می فرماید:«با غیرت حجاب همسر خود را درست کنید.»

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان به جلوه های غیرت در کربلا اشاره و ابراز کرد: حضرت عباس در کنار نهر علقمه، امام حسین(ع) در گودی قتلگاه و حضرت زینب در زمان اسیری اسرای کربلا جلوه هایی زیبا از غیرت را به نمایش گذاشتند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات