۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۶۶۳۰۸۰
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:

مسؤولانی که نیازهای ضروری را تأمین نکنند قطعا باید محاکمه شوند

مسؤولانی که نیازهای ضروری را تأمین نکنند قطعا باید محاکمه شوند
استاد حوزه با بیان این که باید از شعار عدالت خواهی عبور کنیم، گفت: مسؤولانی که آب و نان را که یکی از نیازهای ضروری است را به مردم نرسانند قطعاً باید محاکمه شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزۀ علمیه با حضور در برنامه روایت هیأت با اشاره به فاصله گذاری‌هایی که در هیأت صورت گرفت، گفت: امسال بیشتر از اینکه هیئات عاشقانه باشند مجلس رزم هستند و آن فاصله‌ها یک فضایی شبیه میدان رزم را تداعی می‌کند.

وی با اشاره به شرایط فعلی برای برگزاری اربعین اظهار داشت: عاشورا در اربعین زنده شد چون حضرت زینب(س) بازگشت و به عاشورا تداوم بخشید و ما نیز باید اربعین را حتی با پخش یک مداحی که همیشه در این مسیر می‌شنیدیم یا حتی با عزاداری در صحرا و بیابان‌ها، زنده نگه‌داریم و تکرار کنیم.

استاد حوزه علمیه ویژگی منبرهای محرم را سه نوع برانگیختگی دانست و عنوان کرد: هیأت باید سه حوزه اندیشه، احساس و رفتار را فعال کند و هیأت به‌گونه‌ای باشد که بعد از هیأت بگوییم من از این به بعد رفتارم را عوض خواهم کرد.

وی با اشاره به استفاده از سخنان حکیمانه در هیأت و تأثیر آن در فعال کردن احساس و اندیشه، ادامه داد: هیأت باید برای برانگیختن احساس طوری عمل کند که مردم بتوانند گریه کنند و اشک بریزند که این مستلزم آن است، مردم نباید با قصه‌های عامیانه برانگیخته شوند بلکه باید با سخنان حکیمانه برانگیختگی رخ دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان در بیان فعال کردن اندیشه گفت: من نمی‌توانم بپذیرم که هیأت تنها محلی برای آموزش و یادآوری باشد؛ چرا که هیأت باید محلی باشد که سؤال پیش بیاید، روی آن فکر شود و گفت‌وگو صورت گیرد. منبری‌ها نباید در ایام محرم طوری بحث کنند که سؤالی ایجاد نشود و فکری به کار نیفتد.

وی درباره برانگیختن اندیشه تصریح کرد: ما موضوعات کلیدی رهبر معظم انقلاب را سرلوحه بحث و گفت‌وگوی خودمان قرار می‌دهیم و مفاهیم را توسعه می‌دهیم.

استاد حوزه علمیه افزود: برخی یک مقداری متعصبانه و متحجرانه نمی‌خواهند بیشتر فکر کنند در حالی که ما می‌خواهیم به عمق معانی برسیم.

وی با اشاره به اندیشه مرحوم آیت‌الله شاه آبادی گفت: از مدل اقتصادی ایشان هشتاد سال گذشته است و ایشان طرحی را در غربت نوشته‌اند و الآن در حکومت اسلامی باید به‌روز رسانی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: برخی گلایه می‌کردند چرا ما از عدالت خواهی عبور کردیم؟ بله، من به این عنوان که بگویم امروز روز عدالت‌خواهی است عبور می‌کنم؛ چرا که باید به دنبال راه‌هایی برویم تا عدالت خواهی تحقق یابد.

وی در نقد شعار صرف عدالت خواهی گفت: من معتقدم که شعار عدالت خواهی برای بعضی‌ها سوء تفاهمی است که هنوز محقق نشده و باید شعارهای دیگری در کنار عدالت خواهی مطرح کنیم تا تحقق پیدا کند.

استاد حوزه علمیه با انتقاد از کم کاری مسؤولان ادامه داد: ما که از مسؤولان انتقاد می‌کنیم که چرا باید آب یک روستا معطل بماند؟ می‌رویم کمک هم می‌کنیم ولی بنا نیست کشور با این کمک مؤمنانه ادامه پیدا کند؛ بلکه مسؤولان باید به وظایف خودشان عمل کنند.

وی افزود: مسؤولانی که آب و نان را که یکی از نیازهای ضروری مردم است را به مردم نرسانند قطعاً باید محاکمه شوند.

ارسال نظرات