۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۶۳۱۵۸
آیت الله علیدوست تأکید کرد؛

برای بالندگی فقه پزشکی از حضور پزشکان در مباحثات بهره‌گیری شود

برای بالندگی فقه پزشکی از حضور پزشکان در مباحثات بهره‌گیری شود
عضو جامعه مدرسین تأکید کرد که مسائل به اصطلاح «کف خیابانی» بسیاری از سوی دادگاه‌ها در زمینه فقه پزشکی مطرح می‌شود که پاسخ درخوری برای آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دوره جدید آموزشی فقه پزشکی و آیین رونمایی از آخرین آثار گروه فقه پزشکی که در سالن امام خمینی(ره) این مرکز فقهی برگزار شد، با اشاره به اینکه در حال حاضر کمتر از 10 درصد از علوم در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و بیش از 90 درصد آن برای بررسی و تتبع پیش روی ما قرار دارد، گفت: فقها در زمینه های مختلف به ویژه بخش پژوهش کارهای بسیاری انجام داده اند و بی انصافی است گفته شود حوزه های علمیه کاری نکرده اند.

وی با انتقاد از کسانی که حوزه را به ناکارآمدی متهم می کنند، ادامه داد: علی‌رغم کارهای بسیاری که صورت گرفته، کارهای علمی بسیاری نیز باقی مانده است که باید به آنها پرداخته شود.

آیت الله علیدوست اظهار داشت: امروز در زمینه فقه پزشکی علیرغم کارهای علمی که شده است، مسائل بسیاری وجود دارد که از لحاظ فقهی دارای ابهام بوده و پاسخ داده نشده است؛ مسائل به اصطلاح «کف خیابانی» بسیاری از سوی دادگاه ها در زمینه فقه پزشکی مطرح می شود که پاسخ درخوری برای آن وجود ندارد و این باید از سوی ما پاسخ داده شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: مسائل میدانی فقهی بسیاری در دادگاه ها مطرح می شود، که بحث های فقیهانه می خواهد و فضلا و فقها باید به این مسائل ورود کرده و برای قضات، محتوا و ادبیات تولید کنند.

وی تأکید کرد: نباید بگوییم مسائل قدیمی فقه نیازی به تتبع ندارد، زیر بسیاری از مسائل همچون «سببیت و مباشرت» که در گذشته از سوی فقها به آن پرداخته شده، امروز در مسائل کف خیابان و میدانی با آنها درگیر هستیم و بدون پاسخ مانده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: امروز در مباحثی همچون فقه پزشکی باید مصادیق میدانی مورد بررسی قرار گرفته و مباحثاتمان حالت کارگاهی پیدا کند تا شاهد بالندگی و پاسخگویی آن نسبت به ابهامات باشیم.

آیت الله علیدوست خاطرنشان کرد: در برخی مسائل همچون تلقیح مصنوعی یا تغییر جنسیت باید متخصصان جراح فن نیز در مباحثات فقهی حضور داشته باشند؛ به بیان دیگر باید از حضور متخصصان هز عرصه در بحث های فقهی استفاده شده تا مباحث کاربردی شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: ما در زمینه بورس جلساتی را به حضور متخصصان و کارشناسان سازمان بورس به همراه مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان انجام می دادیم و مباحثمان بسیار کاربردی بود، بنابراین در زمینه فقه پزشکی برای امور قضایی باید پرونده های قضایی جاری در دادگاه ها را بیاوریم و مورد بحث قرار دهیم و برای ارائه احکام فقه پزشکی از حضور متخصصان، در هر زمینه ای که آن را مورد بحث قرار داده ایم، استفاده کنیم./841/پ202/ق

ارسال نظرات