۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۴۴۱۵۳۷
با هدف تبیین و تدوین حقوق بشر اسلامی؛

سمینار تخصصی حقوق بشر اسلامی در قم برگزار شد

سمینار تخصصی و بین المللی حقوق بشر اسلامی با حضور اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی در سالن عارف حسینی مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
حقوق بشر اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سمینار تخصصی و بین المللی حقوق بشر اسلامی امروز با حضور اندیشمندان و علمای کشورهای اسلامی در سالن عارف حسینی مدرسه عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، در این سمینار که با هدف ترویج و تبیین حقوق بشر اسلامی برگزار شد آیات علیرضا اعرافی ندیر حوزه های علمیه، محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رشاد، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و چند تن از اندیشمندان کشورهای اسلامی به ایراد سخن و بیان دیدگاه های خود پرداختند.

 

در ابتدای این سمینار کاظم غریب آبادی معاون بین الملل ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با ارائه گزاشی از فعالیت های این ستاد به تبیین برتری های حقوق بشر اسلامی نسبت به حقوق بشر امروزی پرداخت و بر ضرورت تحقیق وتدوین اندیشمندان اسلامی در زمینه حقوق بشر اسلامی تأکید کرد.

 

در ادامه آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با بیان این که در منابع عقلی و نقلی ما دیدگاه ها و معارفی وجود دارد که در حوزه حقوق بشر می تواند ما را به موضع فعال بکشاند، گفت: مجموع معارف در قلمرو حقوق بشر از عمق و دامنه وسیع برخوردار است، ویژگی های حقوق بشر اسلامی، دامنه بسیار گسترده ای در اسلام برای حقوق بشر در نظر گرفته شده است.

 

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که وظیفه حوزه است که به نیازهای نو و جدید بشر بپردازد، اظهار داشت: کشور ما داعیه حرکت به سوی تمدن اسلامی دارد که این حرکت نیازمند گسترش علوم اسلامی و پردازش است.

 

وی ادامه داد: علما و اندیشمندان جهان اسلام در مقوله هایی همانند حقوق بشر باید از موضع فعال و آگاهانه اقدام کنند، وقت آن رسیده که از حالت انفعالی در مسائل جهانی فاصله بگیریم و با رویکرد ملکوتی و بر اساس مبانی اندیشه های خود را در مقوله های نو بیان کنیم.

 

سپس آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: اعلامیه حقوق بشر به دور از جنجال های سیاسی باید از سوی متفکران ادیان به ویژه محققان اسلامی مورد نقد علمی قرار گیرد، در سال 91 د مرکز فقهی به میدان آمدیم و تا اندازه ای این مسأله را مطرح کردیم.

 

وی افزود: اگر می خواهیم یک منشوری به دنیا عرضه کنیم باید این شیفتگی که در بسیاری از کشورها و کشورهای اسلامی و در متفکران ایران قرار دارد باید برطرف شود که تصور کنند همه اش قابل پذیرش است، روح این اعلامیه کاملا در نفی روح انسانیت است گرچه در ظاهر موارد خوبی نیز دارد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر این اعلامیه  به خوبی بررسی شود متوجه می شویم که نافی حقوق بشر بوده و نسل بشر را تهدید می کند، اظهار داشت: همچنین نافی شریعت است، اعلامیه حقوق بشر را برای نفی شرایع سماوی تدوین کردند.

 

در ادامه محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به حق حیات در اسلام گفت: این موضوع به معنای حق انسان برای زندگی و اجتناب دیگران از تعرض به حقوق دیگران است.

 

وی افزود: تا بشر حیاتی نداشته باشد سخن از سایر حقوق و تکالیف او فاقد موضوع خواهد بود، حق حیات به عنوان اساسی ترین حق بشر مورد اتفاق همه است، اعلامه جهانی حقوق بشر به عنوان سند شناخته شده در این زمینه در ماده 3 از حق حیات انسان سخن می گوید.

 

اسماعیلی تأکید کرد: صحنه های دردناکی که در کشورهای اسلامی از جمله پاکستان، یمن، عراق و کشمیر مشاهده می شود نتیجه تفسیر خودخواهانه و به دور از احکام اسلامی از حق حیات است.

 

سخنران بعدی آیت الله علیدوست بود؛ وی با بیان این که مطابق آیات قرآن جهان هستی از شعور برخوردار است، گفت: از تعبیر قرآن مشخص می شود که سجده هستی در برابر خداوند از روی علم و آگاهی است.

 

عضو جامعه مدرسین افزود: این مبنای معرفتی ما را به اصل حق هستی می رساند، اگر جهان می خواهد احترام به حقوق انسان بگذارد باید حقوق انسان و حیوان را حذف و حق هستی را جایگزین کند.

 

آیت الله علیدوست با بیان این که ما می توانیم حق هستی را پیشنهاد کنیم که باید به لوازم آن توجه داشته باشیم، اظهار داشت: از نظر باور دینی معتقد به توحید در تشریع هستیم از این رو بشر و مجتهد می تواند کاشف حق باشد اما جعل آن از سوی خداوند است.

 

وی خاطرنشان کرد: دانشمندان اسلامی باید درباره حق هستی تحقیق کرده و الزامات و مسائل حقوقی آن را به معنای اصطلاحی استنباط کنند  همچنین باید بر توحید در تقنین تأکید شود حتی دیپلمات ها و کارگزاران نظام نیز که بیرون از کشور می روند باید تأکید کنند که توحید در تشریع داریم.

 

در ادامه نیز چند نفر از دانشمندان مسلمانان ضمن تأکید بر فراگیر شدن حقوق بشر اسلامی راه نجات جهان را اجرایی کردن حقوق بشر اسلامی دانستند./1323/پ202/ج

ارسال نظرات