۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۶۶۳۲۱۰
حجت الاسلام والمسلمین تراشیون:

علوم انسانی بیگانه انسان را به سرباز سبک زندگی غربی تبدیل می کند

علوم انسانی بیگانه انسان را به سرباز سبک زندگی غربی تبدیل می کند
کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به تفاوت های سبک زندگی حسینی با سبک زندگی غربی، به تبیین ابرازهای غربی ها برای تحت الشعاع قراردادن سبک زندگی حسینی پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون امشب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در جمع عزاداران حسینی بر ضرورت بهره گیری از سبک زندگی حسینی تأکید کرد و اظهار داشت: امروز بشر نیاز دارد که بر اساس سبک زندگی حسینی حرکت کند.

وی با بیان این که امروز انسان ها در معرض سبک های مختلفی از زندگی قرار گرفته اند که به تدریج بر روی عادت ها و روش های زندگی آنها تأثیرات نامطلوبی می گذارد، گفت: هجمه هایی امروز وجود دارد که منجر می شود تا انسان را از سبک زندگی که می تواند او را به خدا نزدیک و در مسیر زندگی بندگی قرار دهد، دور کند.

کارشناس تربیت دینی سبک زندگی غربی را نقطه مقابل سبک زندگی حسینی عنوان و تصریح کرد: یکی از این سبک های زندگی، سبک زندگی غربی است که در مقابل سبک زندگی نورانی، حق جو و حق طلب حسبنی است؛ دو جبهه حق و باطل در دنیا وجود دارد و میان این دو جبهه، جبهه دیگری وجود ندارد؛ کسانی که در شب عاشورا، خیمه گاه امام حسین(ع) را ترک کردند، شاید می گفتند که ما مسلمانیم و با اذن امام خارج شده ایم، اما همین خروج آنها از خیمه گاه آن حضرت منجر به شادمانی دشمن امام شد، یعنی در جبهه باطل قرار گرفتند.

وی با اشاره به این که گاهی اوقات انسان ها ناخودآگاه در مسیر باطل قرار می گیرند، افزود: اولین ویژگی سبک زندگی حسینی آن بوده که بر اساس فطرت های انسان ها طراحی شده است، یعنی با فطرت، طینت پاک و نورانی انسان سر و کار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون اظهار داشت: وقتی انسان رستگار است که بر اساس معیارهای دینی تربیت شود، یعنی انسان بر اساس فطرت خود زندگی کند و آن شکوفا سازی فطرت های الهی را تربیت دینی می گویند که جبهه حق، حسینی است.

وی گفت: وجود حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تمام حرکات، سکنات و درس هایی که به انسان ها داد، این بود که انسان ها را سر سفره فطرت آنها قرار دهد؛ جبهه مقابل که جبهه ظلمانی است، می خواهند انسان ها را از فطرت شان دور کنند و بر سر سفره غریزه بنشانند.

کارشناس مسائل تربیتی با انتقاد از سبک زندگی غربی تصریح کرد: این نوع از سبک زندگی، اخلاق را در خدمت غریزه قرار می دهند، نه در خدمت فطرت؛ اگر می گوید نظم خوب است، آن نظمی را خوب می داند که بر اساس غرایز باشد.

وی با بیان این که ایده متفکرین سبک زندگی غربی بر اساس غریزه جنسی است، افزود: وقتی که شاخصه های دیدگاه فروید را بررسی می کنیم، می گوید که انسان آمده تا لذت ببرد؛ این در صورتی است که در سبک زندگی حسینی گفته می شود که وقتی بچه ای به دنیا می آید، ابتدا اذان، اقامه و شهادتین در گوش بچه می گوییم، یعنی برای بندگی آماده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با تأکید بر این که باید برای رشد فطرت به غرایز پاسخ گفت، اظهار داشت: بر اساس سبک زندگی حسینی، وقتی که انسانی متولد می شود، می گوییم که بنده ای از بندگان خدا متولد شد، هر چند که غذا می خورد اما این ها را میل می کند تا برای بندگی خدا قوت بگیرد، نه این که لذت ببرد؛ در سبک زندگی حسینی غرایز در خدمت فطرت است، یعنی باید به غرایز برای رشد فطرت پاسخ گفت.

وی با بیان اینکه قانون در سبک زندگی غربی بر مبنای غریزه حاکم است، گفت: متأسفانه امروز غرب در یک رویکرد تهاجمی سبک زندگی خود را بر دنیا غالب می کند، یعنی به بشر حق انتخاب نمی دهد و باید بر اساس آن رویکرد حرکت کرد؛ امروز سبک زندگی غربی در اقصی نقاط عالم در حال تبدیل به قانون است، یعنی انسان را ملزم می کنند تا به این سبک عمل کند و قانون بر مبنای غریزه حاکم است.

کارشناس مسائل تربیتی با بیان این که در غرب به تمام مدل ها و سبک های زندگی رویکرد تهاجمی دارند، تصریح کرد: خطر سیستم سبک زندگی غربی این است که در دنیا در حال نفوذ است و از چهار قدرت برای ترویج سبک زندگی استفاده می کنند تا سلطه گری کرده و تمام سبک های زندگی را در مقابل خود به زانو در بیاورند.

ابراز های غربی ها برای تحت الشعاع قراردادن سبک زندگی حسینی

وی، استفاده از قدرت رسانه ها را اولین ابراز تهاجمی برای تحت الشعاع قراردادن سبک زندگی حسینی عنوان کرد و افزود: برای تربیت نسل حسینی، ابتدا باید دشمن را به خوبی بشناسیم و قواعد بازی او را شناسایی کنیم تا بتوانیم در مقابل آن بایستیم؛ اگر مراقب نباشیم، امروز سبک زندگی غربی در کنج خانه ها ما لانه کرده است؛ نباید گمان کرد که جبهه باطل به صورت سَرسَری از ما می گذرد بلکه هوشمندانه عمل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان این که سبک زندگی حسینی فطرت انسان ها را قوی می کند، اظهار داشت: در این فرهنگ و مکتب است که قاسم بن الحسن(ع) تربیت می شود و در اوج جریان کربلا، مرگ را احلی من العسل می داند.

وی ضمن بیان سؤالی مبنی بر این که چطور می توان نسلی را تربیت کرد که در مقابل اغواگری های دشمنان مقابله کند، گفت: تربیت باید بر اساس فطرت باشد و تا زمانی که فرزندان خود را تربیت دینی نکنیم، اتفاقی نمی افتد که خوشایند ما باشد.

علوم انسانی غربی انسان را به سربازان سبک زندگی غربی تبدیل می کند

کارشناس مسائل تربیتی، طراحی علوم انسانی بر اساس سبک زندگی غربی را دومین ابزار تهاجمی غرب برای مقابله با سبک زندگی حسینی دانست و تصریح کرد: علوم انسانی باید بر مبنای رشد انسان ها باشد؛ علوم انسانی که مبنای آن مادی گرایی، انسان محوری و لذت محوری باشد، انسان را به سربازان سبک زندگی غربی تبدیل می کند، این در حالی است که وقتی که به علوم دینی دقت می کنیم، اول علم، شناخت خداست و باید بچه ها را از کودکی با خدا آشنا کرد.

وی با بیان این که جاذبه سبک زندگی حسینی، حرکت کردن در مسیر حق است، افزود: شهید مطهری در کتاب خود تحت عنوان «جاذبه و دافعه علی(ع)» می نویسند که اگر دیدید که همه از فردی تعریف می کنند، بدانید که منافق است؛ انسانی که در مسیر حق حرکت می کند، دشمنانی هم خواهد داشت.

ارتباط سخنان وطن پرستان با فرهنگ غربی

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون اظهار داشت: سبک زندگی حسینی به دنبال آن است که ببیند رضایت خدا در چیست؛ در فرهنگ غربی منفعت خود مطرح است و می گوید که منفعت خود را مد نظر قرار دهید؛ مثلاً گاهی اوقات برخی افراد در کشورمان در راستای کمک به مردم یمن مذمت می کنند که «چراغی که به خانه رواست، به مسجد روا است»؛ این حرف ها، مطابق با فرهنگ غربی بوده، چرا که دنیای آن ها کوچک است و تمام دنیا را در حد این دنیا می دانند.

وی گفت: در سبک زندگی حسینی فقط آباد شدن دنیا مطرح نیست؛ به این خاطر است که حضرت زینب(س) در مجلس یزید در برابر مذمت های یزید فرمود من در کربلا جز زیبایی ندیدم؛ این در صورتی است که سبک زندگی غربی مرگ را فنا می داند./822/پ201/ق

ارسال نظرات