۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۶۳۳۳۰

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی
خراسان رضوی - پیام تسلیت تولیت آستان قدس در پی درگذشت سرپرست واحد خواهران دانشگاه رضوی و آغاز به کار نهضت تولید آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس از جمله این خبرهای کوتاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیام حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در پیامی درگذشت دکتر طوبی کرمانی سرپرست واحد خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی را تسلیت گفت که متن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

با كمال تأسف خبر ارتحال بانوی فرهیخته و جهادگر مخلص، سرکار خانم دکتر طوبی کرمانی دریافت و موجب تأثر گردید.

وی که پس از سال‌ها مجاهدت علمی و تبلیغی دعوت حق را لبیک گفت کارنامه‌ای درخشان از فعالیت‌های اثرگذار در عرصه‌های علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجرایی به یادگار گذاشت و در دوسال پایانی عمر بابرکت خود با قبول مسئولیت واحد خواهران در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و پذیرش خدمت در آستان مقدس علی‌بن‌موسی‌الرضا(علیه السلام) برگ زرین دیگری بر دفتر افتخاراتش افزود.

ولایتمداری، طرفداری عالمانه از گفتمان انقلاب اسلامی، پایبندی و پاسداری نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و اخلاق‌مداری از ویژگی‌های بارز این بانوی فرهیخته و با فضیلت بود.

فقدان آن مرحومه را به خانواده محترمشان، استادان، دانشجویان، جامعه زنان، مبلغان و ارادتمندان به وی تسلیت عرض می‌کنم و در کنار مضجع شریف امام رئوف علی بن موسی الرضا(سلام الله علیه) از خداوند متعال برای این بانوی با فضیلت غفران و علو درجات و برای بازماندگان محترم صبر جمیل و اجر جزیل را مسألت دارم.

پویش مشهد حسینیه سیدالشهدا

مجتبی محمودی، مدیر خانه مطبوعات استان خراسان رضوی، در بازدید از ستاد پویش مردمی مشهد حسینیه سیدالشهدا ضمن دیدار و گفتگو با جواد علما، مسئول مجمع کانون های فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، اظهار کرد: پویش مشهد؛ حسینیه سیدالشهدا یک پویش برخاسته از دل مردمان شریف شهر مقدس مشهد است که با داشتن یک نگاه بزرگتر و کلان تر می تواند الگویی برای همه شهرهای ایران اسلامی باشد.

وی افزود: رویکرد پویش تنها نمادسازی و نصب پرچم عزاداری سیدالشهدا در درب منازل مردم نیست، بلکه هدف اصلی ترویج نشانه هایی است که منتسب به سیدالشهدا علیه السلام می باشد و در نهایت عامل نزدیکی بیشتر ما به امام به عنوان انسان کامل است.

مدیر خانه مطبوعات و رسانه های استان افزود: مخاطب پیام قرآن و رسول مکرم اسلام نه فقط مسلمانان، بلکه "ناس" یعنی همه مردم هستند و سرتاسر زندگی سیدالشهدا علیه السلام سرشار از ارزشهای اخلاقی و مفاهیم زندگیساز است که می طلبد برای ترویج و الگوبرداری استفاده نماییم و پویش هایی چون پویش مردمی مشهد حسینیه سیدالشهدا با توجه به مردمی بودن آن می تواند حرکتی ارزشمند و اثرگذار در این مسیر باشد.

وی افزود: حضور خانواده ها در این پویش مردمی و برنامه هایی از این دست می تواند فرهنگ حسینی و  شعائر دینی را به درستی در جامعه نهادینه کند تا تمسک به امام حسین(ع) از گفتار به رفتار ما تبدیل شود.

رئیس خانه مطبوعات استان خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی این آمادگی را دارد تا در نشر این پویش مردمی، برای افزایش فراگیری این جریان ارزشمند با همراهی اصحاب رسانه اقدام کرده و در بهرگیری از ظرفیت های رسانه ای کوشا باشد تا این اقدام جریانساز از دریچه رسانه‌ها برای مردم اثرگذارتر واقع شود.

جواد علما، مدیر پویش مردمی مشهد حسینیه سید الشهدا نیز در این دیدار گفت: ایجاد این پویش به طور خودجوش و مردمی با حمایت کانون های فرهنگی مشهد و سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی و از دهه اول محرم امسال در مشهد مقدس آغاز به کار کرده است و تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

وی افزود: در مرحله نخست این پویش، عموم مردم با دعوت یکدیگر به نصب پرچم عزای امام حسین علیه السلام، در ایجاد این موج عاشورایی مشارکت می کنند و اگر محله یا فردی هم نیازمند دستگیری یا حمایت باشند سعی در رفع آن دارند تا هر چه بیشتر در ترویج فرهنگ حسینی اهتمام ورزند.

آغاز به کار نهضت تولید آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس

سردار حسینعلی یوسف‌ علیزاده در نشستی که با محوریت برگزاری اولین نمایشگاه آثار دفاع مقدس استان با حضور مدیران رسانه ها و اعضای هئیت مدیره خانه مطبوعات استان برگزار شد، گفت: همه آحاد مردم ایران هنرمند هستند و خوب می‌دانند چگونه نقش خود را در شرایط و موقعیت‌های مختلف به خوبی ایفا کنند، ما سعی داریم همانطور که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری سیدالشهداء (ع) برگزار شد، نمایشگاه دفاع مقدس را نیز به همین ترتیب برگزار کنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه ما می‌توانیم محدودیت‌هایی که کرونا به ما تحمیل کرده را به فرصت تبدیل کرده و به بهترین وجه برای هفته دفاع مقدس برنامه ریزی کنیم، اظهار کرد: کرونا باعث شد تا طرح های هر ساله‌ای که برای این ایام برگزار می‌شد، اجرایی نباشد اما همین امر موجب شد ایده پردازی‌های خوبی صورت گیرد.

وی با اشاره به نقش خراسان در خط مقدم جبهه، ادامه داد: در حال انجام مقدمات کنگره ۱۸ هزار شهید هستیم؛ این کنگره نشان دهنده حضور ایثارگرانه خراسانی‌ها در جنگ است. هشت تا ۱۰ درصد نیروهای داوطلب دفاع مقدس همواره از سپاه خراسان تأمین می‌شد و بسیج استان گاهی تنها تا ۱۰ درصد کل رزمندگان را تأمین می‌کرد.

آغاز به کار نمایشگاه آثار دفاع مقدس از ۳۱ شهریورماه در مشهد

یوسف‌علیزاده در خصوص برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس امسال بیان کرد: نمایشگاه آثار دفاع مقدس استان از ۳۱ شهریورماه در محل نمایشگاه بین المللی مشهد آغاز می شود که با مدعوین افتتاحیه نمایشگاه ارتباط تصویری برقرار خواهیم کرد.

افتتاح اولین بخش موزه دفاع مقدس

وی با اشاره به افتتاح موزه فرهنگی دفاع مقدس در دوم مهرماه، اظهار کرد: قرار است همزمان با ما، هشت استان دیگر نیز به صورت متمرکز با حضور محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس موزه دفاع مقدس استان خود را افتتاح کنند.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی به افتتاح اولین بخش موزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این امر مطالبه بسیاری از اصحاب رسانه بود. ما با مجموعه شهرداری، استانداری، سازمان برنامه و بودجه و شورای شهر کار را پیش بردیم و ان‌شاءلله با پشتیبانی خوبی که داریم آن را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها در استان تلاش دارند تا ۶۶ عنوان برنامه مرتبط با دفاع مقدس را به عنوان برنامه های طول سال تهیه و تدوین کنند، اظهار کرد: همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور پیشکسوتان این عرصه شش برنامه به مدت شش شب در صحن جامع حرم مطهر رضوی اجرا می شود.

همچنین شهناز رمارم، عضو شورای شهر و سرپرست روزنامه دنیای اقتصاد نیز در این نشست با بیان اینکه به بانوان شهیده کم توجهی می‌شود، اظهار کرد: ما خانم ها در کشور به این که شهروند درجه دوم محسوب می‌شویم عادت کردیم، اما درخواست داریم تا نقش بانوان در جریان انقلاب پررنگ‌تر نشان داده شود.

ضرورت توجه به بانوان شهیده در جنگ تحمیلی

در ادامه، غلامرضا بنی اسدی، خبرنگار و پیشکسوت رسانه عنوان کرد: نیاز است به نقش بانوانی که در دفاع مقدس حضور داشتند و مادر فرزندان شهید هستند و یا بانوان شهیده، توجه شود.

در ادامه سیدجلال فیاضی نیز بیان کرد: دفاع مقدس، موضوعی است که همه رسانه ها علاقه مند هستند تا نسبت به آن انجام وظیفه کنند. در این خصوص گفتن چند نکته ضروری است، اول اینکه ۳۰ سال از پایان جنگ گذشته و ۳۰ ساله های ما جنگ را ندیده اند. از طرف دیگر نیز شرایط کرونایی ما را مجبور کرده به سمت مجازی برویم و همین ۳۰ ساله ها از جمله فعالان فضای مجازی هستند. بنابراین باید هشتگ‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی تعریف کرد تا نسل دوم و سوم پس از جنگ بتوانند در این خصوص حرف زده و آگاهی پیدا کنند.

سؤالات جوانان در خصوص دفاع مقدس را بی پاسخ نگذاریم

این پیشکسوت رسانه افزود: باتوجه به اینکه در ۳۰ سال گذشته تعداد زیادی از رزمندگان ما از دست رفتند و در آینده نیز این یادگاران را از دست خواهیم داد، می‌توان با این هشتگ ها به خوبی خاطرات دفاع مقدس را جمع آوری کرد. ما باید از ارتباط دو سویه فضای مجازی استفاده کنیم و سؤالات جوانان را در خصوص جنگ و دفاع مقدس پاسخ دهیم چراکه پاسخ ندادن به این سوالات ممکن است در ذهن افرادی که جنگ را ندیده اند، اثر منفی بگذارد.

وی که از مدیران سابق رسانه های استان است، بیان کرد: نکته نهایی در خصوص کسانی است که ظاهرا چهره مذهبی و حزب‌اللهی ندارند، اما ظاهر و نوع پوشش این دسته از جوانان نباید موجب شود که ما فکر کنیم تفکر انقلابی ندارند. باید با استفاده از فضای مجازی این عزیزان را بیشتر با فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس آشنا کنیم.

ضرورت وجود برداشت واحد از حوادث دفاع مقدس

همچنین در ادامه این نشست، مهدی صانعی بیان کرد: مردم در مواجهه با تفاسیر دفاع مقدس، ممکن است دچار یک تنوع نگاه و تفسیر شوند، از همین رو باید شکل و برداشت واحدی از حوادث دفاع مقدس وجود داشته باشد.

مدیر خبرگزاری مهر خراسان رضوی با بیان اینکه برخی از بازخوانی‌های تاریخی از مسائل و مفاهیم زمان انقلاب برای مردم عنوان نشده که در شرایط فعلی نیاز است مطرح شود، اظهار کرد: در حوزه طراحی و تولید محتوا باید به توزیع محتوا توسط رسانه ها هم توجه شود.

این فعال رسانه ای با تأکید بر تمرکز به بیان خصوصیات خاص شهدای خراسان رضوی، اظهار کرد: شهدایی مثل طرح چی، رضوی و ساجدی و آغاسی زاده را باید بیشتر به نسل بعد از جنگ معرفی کنیم.

امیر جلیلی نژاد، سردبیر روزنامه قدس نیز با بیان اینکه باتوجه به کرونا، شاهد حضور چشمگیر مردم برای مراسم افتتاحیه نخواهیم بود، گفت: بهتر است به نقش شهدای خراسانی در جنگ که کمتر معرفی شده اند، بپردازیم.

در ادامه، یوسف‌علیزاده با اشاره به چاپ کتاب هایی با موضوع تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ادامه داد: حدود یک ماه است که کار تولید آثار ادبی در این حوزه آغاز شده و در یک ماه گذشته حدود ۳۰ اثر برای انتشار به ممیزی ارائه شده است.

آغاز به کار نهضت تولید آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه نهضت تولید آثار ادبی تازه شروع شده اما جای کار بسیاری دارد، افزود: باید سال به سال این مطالب، جدید و به روز شوند ولی ما در استان در این حوزه دیر اقدام کردیم.

وی اظهار کرد: دست یاری به سمت همه کسانی که توانمندی دارند دراز کردیم و تقاضا داریم ساحت دفاع مقدس با باقی ساحت ها درگیر نشود. قصد داریم تا آثار دفاع مقدس را آنقدر رشد داده و تولید کنیم که بتوانیم آن‌ها را به دیگر کشورها نیز ارسال کنیم./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات