۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۶۶۳۴۹۷
آیت الله فاضل لنکرانی:

با تبیین درست معارف قرآن، دشمنان هتاک را مغلوب کنیم

با تبیین درست معارف قرآن، دشمنان هتاک را مغلوب کنیم
عضو جامعه مدرسین قرآن کریم را اساس انقلاب اسلامی دانست و گفت: این کتاب آسمانی پایه محور مقاومت و اساس تفکر همه مجاهدانی است که در سراسر جهان به جهاد پرداخته اند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عصر امروز در آیین آغاز سال تحصیلی مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم این مرکز فقهی با اشاره به آیه 31 سوره مبارکه فاطر گفت: امام معصوم(ع) تنها وارث حقیقی قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه بر اساس آیه مذکور مخالفت با قرآن کریم مصداق بارز ظلم به نفس است، ادامه داد: گاهی در روایات لفظی از الفاظ قرآن بر یک مصداق خاص تطبیق داده می شود و این موضوع سبب می شود گمان کنیم معنای آن لفظ، همان مصداق خاص است، در حالی که باید بدانیم لفظ صرف نظر از مصادیق، ظهور در معنای خود را دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه به تفاسیر آیه شریفه «نفی سبیل» اشاره و بیان کرد: این آیه شریفه مواردی همچون «حرام بودن ولایت کافر بر مؤمن» و «عدم سلطه کافران بر مؤمنان» را شامل می شود؛ مراد آیه نفی سبیل از واژه «سبیل»، «مطلق سلطه» است، اما در برخی از روایات معنای «حجت یا استدلال» برای آن برگزیده شده، بنابراین اگر در تفسیر به این موضوع توجه نداشته باشیم، تفسیر خوبی از قرآن ارائه نخواهیم داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انس، فهم و عمل به قرآن کریم از مصادیق سبقت به خیرات است، تأکید کرد: کسانی می توانند بر جامعه حاکم باشند که با قرآن کریم ارتباط داشته باشند؛ همه می دانیم که امام خمینی(ره) انس و ارتباط قلبی محکمی با قرآن کریم داشتند و ما این موضوع را در کتاب «اسرار الصلاة» ایشان مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه امروز دنیای کفر در مجلات و فیلم های خود با قرآن کریم می جنگد، ابراز کرد: طلابی که در مسیر تفسیر قرآن کریم قرار گرفته اند، بدانند در بهترین مسیر قرار داشته و باید از زمینه ها و بسترهای موجود استفاده کنند تا به یک مفسر برجسته و قوی تبدیل شوند.

آیت الله فضل لنکرانی قرآن کریم را اساس انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: امروز این کتاب آسمانی پایه محور مقاومت و اساس تفکر همه مجاهدانی است که در سراسر جهان به جهاد پرداخته اند، از این جهت دشمن سعی می کند آن را به حاشیه براند و با آن مقابله کند؛ همه این موارد وظیفه ما را در زمینه تبیین درست قرآن کریم برای بشریت سنگین می کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه امروز افراد بسیاری در سراسر جهان تشنه دریافت مفاهیم قرآن کریم هستند، اظهار داشت: امروز که شاهد مخالفت ها و هتک حرمت ها نسبت به قرآن کریم هستیم، باید با تبیین درست آن برای بشریت و مسلمانان در سراسر جهان با دشمنان هتاک مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه مراکز تخصصی تفسیر قرآن کریم یکی از نقاط بزرگ تحول در حوزه علمیه به شمار می رود، از کسانی که روحانیت شیعه را به ناکارآمدی متهم می کنند، انتقاد و تأکید کرد: روحانیت شیعه در زمینه قرآن کریم کارهای فاخر بسیاری انجام داده و کسی نمی تواند منکر آن باشد؛ البته باید بدانیم که تا نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم به آن برسیم.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه حوزه علمیه در هر سال باید نکات جدید قرآن را به جامعه علمی دنیا ارائه دهد، این کتاب آسمانی را مرز میان حق و باطل توصیف کرد و افزود: باید بدانیم تحقیق و پژوهش راجع به قرآن کریم پایان ندارد./841/پ202/ق

ارسال نظرات